گالری آران
آدرس: تهران - خیابان خردمند شمالی - کوچهی دِی - شماره ۱۲تلفن: ۰۲۱۸۸۸۲۹۰۸۶
- وبسایت
ساعت کار: 1
احجام گلدار- مسافران زمان
هدا ظرباف
احجام گلدار- مسافران زمان
افتتاحیه در گالری آران 24 اردیبشت ماه
تركيب شده، تغییر شکل یافته و دست دوخته، دومین مجموعه مجسمه های هدا زرباف از خرده ریزهای مستعمل خانوادگی، لباسهای بازیافت شده، مبلمان قدیمی ، عروسکهای نرم و خرت و پرتهائی که در گشت و گذارش در تهران مي يابد، ساخته شده اند.
مجموعه ي" احجام گلدار، مسافران زمان "هویت خود را، هم در فرم و هم در معنا، از رابطه ي دوگانگی اقتباس می کند. زرباف از پارچه های قدیمی و بازيافتي، و همچنين تكنيك هاي فولكلور كوك زدن و تکه دوزی، بهره می برد، تا به صمیمتی قابل لمس دست پیدا کند. در ساخته های خود هنرمند، پیوندی بین معناهای متضاد برقرار می کند تا به حالت مطلوب برسد: بنجل و پربها، نرم و سخت، قدیمي و جدید. کوک هایی که همزمان کنترل شده و بی نظم هستند، متریال نرم را به استحکام مبلمان قدیمی وصل می کنند و مجسمه های فیگوراتیو بزرگی را پدید می آورند که برای هنرمندِ به خانه بازگشته، ابزاري هستند براي اتصال روایتهای گذشته و حال.
در بازگشتش به ایران پس از سفري نه ساله به آمريكاي شمالي، در مجموعه ی جدیدي که در تهران درست مي شود، زرباف قصه های زندگی گذشته خود را جستجو می کند. او به کند و کاو در خاطرات کودکی، روابط جديد خانوادگي و همچنین روزمره گی های زندگی اش در تهران، مي پردازد. تكه هاي به جا مانده نظیر لباسها و وسائل منزل خانواده اش ( که زمانی با انسانهای زندگی قبلی او در تهران در تماس مستقیم بوده اند)، با ترکیبهای جدید مجسمه هایش پیوند می خورند؛ و اين تلاشي است براي برقرار ساختن رابطه با گذشته و یادآوری صمیمیتي از دست رفته.
زرباف روایت خود را با اضافه كردن و جاسازی رسانه های زمان – محوری همچون ویدئو، صدا و نور ، به مجسمه هایش، بعد دیگری می بخشد. در نامه ای به دوستی، هنرمند اظهار می کند که این روزها حس مي كند كه ما بیشتر مسافر زمان هستیم تا مکان. از همين روي، او پارچه های گلدار را در طول زمان به حرکت درمی آورد. برای برقراری ارتباط بیشتر با این گذرگاهها، بصورت استعاري، هنرمند وسائل دیگری را نیز در هم می آمیزد: چرخ های صنعتی زير جعبه هائی که حامل عروسکها ي نرم هستند؛ و یا فرمهای نرمی که سیال گونه به دور مانیتور هاي قديمي دوخته می شوند و همزمان موی انسان و یا فرم هاي قالب گرفته شده ي بدن را نمايان می كنند.
این مجموعه، آسیب پذیری در كنار تحرك را به نمایش می گذارد، و همزمان مفاهيم جدید و قدیمي را پيش چشم مخاطب قرار مي دهد. فرمهای نرمی که بارها با پارچه های گلدار ساخته می شوند از بقایای مغازه ي پارچه فروشي پدربزرگ هنرمند هستند؛ به همراه مبلمان قدیمي و عروسکهای رها شده، زرباف مسافران زمانی را به عرصه ظهور می آورد که از زمان خود فراتر می روند و مفهوم تعلق را به چالش می کشند