گالری مجموعه لاجوردی
آدرس: تهران، خيابان کريمخان، خيابان نجاتالهی(ويلا)،خيابان سپند شرقی، پلاک ۲۰، ساختمان ۳۲،گالری مجموعه لاجوردی
تلفن: ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۹۰
-
ساعت کار: ۱۶ الی ۲۰
چهره / تصویری از خود
چهره/ تصویری از خود
به انتخاب فریدون آو
افتتاحیه 19 آذرماه، همزمان در:
گالری آران، خردمند شمالی کوچه دی پلاک 12
گالری اُ، خیابان استاد نجات اللهی کوچه خسرو پلاک 46
بنیاد لاجوردی، خیابان استاد نجات اللهی، سپند شرقی پلاک 20
پروژه های آران، نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر پلاک 5
پنهان، زير سايه سكوت
ويدئو پرفورمنس
[پنهان، زير سايه سكوت]
در گالرى لاجوردى
.
طراح كارگردان: سروش ميلانى زاده
دستيار كارگردان: مهسا نعمتى
مشاور نظرى: سما موسوى
مدير تصويربردارى: محمد رسولى
تدوين: محمد مستفيد
طراح لباس: آنا ثانى
موسيقى: سعيد ذهنى
مهندسى صدا: آيدين الفت
صدابردار: مهراد ابوالقاسمى
ميكس و مسترينگ موسيقى: ميلاد فرهودى
طراح گريم: اشكان وثوقى
مستند فيلم: محمدرضا شاهرخى نژاد
مستند عكس: رها شاه حاتمى
بازيگر اجرا: پريسا صبورى
بازيگران: ديبا خاتمى - نيلوفر شايانى - پريسا صبورى - فائزه علوى - فريدخت فلك فرسا - گلنوش قهرمانى - سما موسوى
حامد بهمنى - مهدى پورآذرى - حميدرضا جمشيدى - آرشام رضايى - پويا شهرابى - نيما شهرابى - رضا شيخ انصارى
اشیا
اشیا؛
آنگونه که بر من تاثیر میگذارند
آن گونه که مستندشان میکنم
بیتا رضوی / گالری لاجوردی
اشیا؛
آنگونه که بر من تاثیر میگذارند
آن گونه که مستندشان میکنم
«اشیا؛ آنگونه که بر من تاثیر میگذارند، آن گونه که مستندشان میکنم» نمایشگاهی است که در آن اشیا، داستانهایی از فرهنگ و ملل نقل میکنند، در حالی که نسلها را بههم پیوند میزنند. آثار به نمایش درآمده با مفاهیم حس امنیت و مراقبت نیز سر و کار دارد، که گاه دقیقا در قالب اشیا متبلور میشود. کلیت موضوعاتی مطرح شده در نمایشگاه، همچنین ایدههای چون ملیت و تضمین کیفیت زندگی را نیز به میان میآورد. ضمانتی صرفا برای برخی از افراد، در حالیکه دیگران را از آن بی بهره می مانند.
هنرمند در آثارش به عاملیت اشیا واکنش نشان می دهد و آن را می کاود، در میان آن حرکت میکند و در حالی که این عاملیت بر او تاثیر می گذارد، آن را مستند و ثبت میکند.
ایسیدرو فرر
نمایشگاه انفرادی تصویرسازی ایسیدرو فرر در مجموعه لاجوردی
بازگشت “-” تغییر
برنامه ی پایانی تابستان صدا / بازگشت "-" تغییر / نشست شنیداری نیومدیا - شمارهی 13 | سهراب معتبر، سینا شعاعی و آرمان مقدم / مجموعه لاجوردی /
پنجشنبه، بیست و نهم مرداد ماه نود و چهار - ساعت 7:30 تا 8:30
ورودی اجرا 15000 تومان است و تنها از ساعت 6:45 تا 7:25 در محل، قابل خریداری است. درها سر ساعت 7:30 بسته خواهد شد و برای به هم نخوردن نظم، تا پایان اجرا باز نخواهند شد. لطفا به موقع حاضر شوید، در غیر این صورت متاسفانه از پذیرایی ازشما معذور خواهیم بود. به دلیل ماهیت اجرا این برنامه بدون صندلی ثابت برگزار خواهد شد. مدت اجرا حدودا پنجاه دقیقه است.
در ميان صدا و سايه
جلسهی دوازدهم از نشستهای نیومدیا در مرداد نود و چهار با محوریت صدا با آفتاب درویشی آهنگساز ایرانی ساکن هلند
دوشنبه، بیست وششم مردادماه نود و چهار - ساعت ۷ تا ۹
آفتاب درویشی متولد تیر ۱۳۶۶ در تهران است. در پنج سالگی نواختن ویولن را آغاز و بعدها ساز پیانو را انتخاب کرد و به صورت تخصصی ادامه داد و همینطور با سازهای دیگری مثل کمانچه و سه تار نیز آشنا شد. در بیست و سه سالگی زیر نظر اساتیدی چون دکتر آذین موحد و دکتر کیاوش صاحب نسق در رشتهٔ نوازندگی از دانشگاه تهران با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد. در همان دوران دانشجویی همکاری با دانشکده تئاتر و آهنگسازی برای تئاترها و فیلمهای کوتاه و انیمیشن را آغاز کرد. آفتاب همزمان با اتمام تحصیلات خود در ایران به هلند رفت و تحصیلات خود را در زمینه آهنگسازی در کنسرواتوار سلطنتی لاهه زیر نظر مارتاین پدینگ و یانیس کیریاکیدس ادامه داد و در رشته آهنگسازی فیلم از کنسرواتوار آمستردام مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد.
در کنار آهنگسازی برای فیلم و تئاتر، خلق بافتهای متنوع سازی و آوازی و به کار گیری فرهنگهای موسیقایی مختلف و تلفیق آنها با یکدیگرهم از مواردیست که در طول سالهای اخیر بر روی آنها کار کرده است.
موسیقی آفتاب درفستیوالهای مختلفی در آسیا و اروپا توسط آنسامبل های مهم اروپایی چون ارکستر دو ارپریس٬آنسامبل ریچوتی٬آنسامبل اورکنال و آنسامبل رویال به اجرا درآمده است.
آفتاب همچنین درفستیوال هایی چون فستیوال هلند(بزرگترین فستیوال سالانه هنری هلند)٬اسنو ماسک (دانمارک) و بیستمین نشست سالانه آهنگسازان جوان(اپل دورن-هلند) شرکت داشته است.
در سال ۲۰۱۳ آفتاب آهنگساز برگزیده برای همکاری با ۳ طراح رقص مطرح از کشورهای یونان(کینیتاریس استودیو-آتن و مرکز رقص معاصر آکروپودیتی-جزیره سیروس در یونان) و ایتالیا (مرکز رقص معاصر آیپ در میلان) بوده است.
اوهمچنین در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه "آموزش موسیقی" از "خانه ی هنر لیستوس در آیسلند" برای تدریس در مدرسه موسیقی Fjallabyggd در آیسلند بوده است.
بازآرایی شنیداری
در مرداد نود و چهار جامعهی نیو مدیا بر صدا تمرکز دارد و با برگزاری چند نشست شنیداری سعی دارد گوشهای از فعالیت هایی فردی و جمعی هنرمندان را در این حیطه معرفی کند.
ساعت هفت و نیم تا ۹ شب
بازآرایی شنیداری، صبا علیزاده و سهراب معتبر را در یک اجرا/ گفتگو در مجموعهی لاجوردی کنار هم مینشاند تا از پروژهها و آثار جدیدشان صحبت کرده در انتها مشترکا قطعهی کوتاهی را اجرا کنند.
صبا علیزاده متولد ۱۳۶۲ تهران، ابتدا در دانشکدهی هنر و معماری دانشگاه آزاد به تحصیل رشتهی عکاسی در مقطع کارشناسی پرداخت و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه هنر کالیفرنیا آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد رشته Sound Art فارغ التحصیل شد.
وی در نمایشگاههای متعددی در ایران و خارج از کشور شرکت داشته، که از جمله آن میتوان به «رد پا»، گالری راه ابریشم در سال ۱۳۹۳ و «هنر ایران، اکنون» در موسسه بینالمللی هنرهای پاریس در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد. هم چنین علیزاده در سال ۱۳۹۱ نمایشگاهی انفرادی با عنوان «نور و خاک» را در گالری راه ابریشم تهران برپا داشته است.
سهراب معتبر متولد ۱۳۶۲ در تهران
سهراب معتبر فعالیت هنری خود را با نواختن گیتار الکتریک و گیتار باس در گروههای راک ایرانی آغاز کرد. در سال ۱۳۸۲ برای یادگیری نواختن گیتار در سبک جز، وارد کنسرواتوار موسیقی تهران شد و از سال سوم کنسرواتوار به آموختن آهنگسازی پرداخت.
وی در زمینه آهنگسازی به یادگیری اصول موسیقی معاصر غرب و هم چنین آهنگسازی موسیقی الکترونیک پرداخت. برای این منظور به کنسرواتوار لاهه هلند رفت و به طور تخصصی به مطالعه موسیقی کامپیوتری مشغول شد. در این زمان بیشتر آثار معتبر از بستر مفاهیم ریاضیات و ترکیب آن با اصوات دیجیتال نشأت می گیرد. معتبر در سال ۱۳۹۳ از این کنسرواتوار فارغ التحصیل شده و اکنون در حال تحصیل در انستیتوی سونولوژی در مقطع ارشد است.
دوئت اسپکترو
پیاده روی شنیداری چیست؟ سفری است درون اصوات، تجربه کوچکترین تغییرات صوتی و شنیدن تمام اجزاء صوت. این اجرا توسط دوئت «اسپکترو» متشکل از مارتینا کوسسکا و آیدین صمیمی مفخم طراحی شده، که با همراهی آلن بارسخیان (گیتار) و آرش سعیدی (باس) اجرا خواهد شد.
تمرکز این اجرا در بخش اول، بر روی کشف تمبرهای مختلف صوتی است که شنونده/ بیننده در آن میتواند پدیده جذاب بیتینگ (نبض اصوات) ، موسیقی واخوانها (drone) و سکوتهای غیر منتظره را تجربه کنند. در بخش اول این اجرا تمرکز نوازندگان بر روی ایجاد دیوارهای صوتی خواهد بود که توسط فواصل ریز پرده موسیقی ایجاد خواهد شد که با راه رفتن در فضای محل اجرا شنونده این دیوار را احساس خواهد کرد.
قسمت دوم این اجرا با تمرکز بر روی بداهه نوازی با نوفهها که بر اساس ویدئوای که در حین اجرا پخش خواهد شد، خواهد بود. این اجرا را میتوان ادامه جنبشی که در دهه شصت میلادی بر روی تصاویر ثابت بداهه نوازی میکردند، دانست.
دوئت «اسپکترو» پروژه تجربی مشترک مارتینا کوسسکا ( پیانیست، آهنگساز و رهبر ارکستر - لهستان) و آیدین صمیمی مفخم ( آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و ساوند آرتیست - ایران) با تمرکز بر روی موسیقی الکترونیک و الکتروآکوستیک میباشد. اجراهای این دوئت با همراهی دیگر هنرمندان موسیقی اجرا میشود.
از اجراهای این گروه میتوان به «شب پر سر و صدای الکتروآکوستیک» ۲۰۱۴ – ایران، «پروتسیون پروژه الکترونیک» ۲۰۱۴ – سوئد و «صبح بخیر پر سر و صدای گراتس۲۰۱۵» در فستیوال ایمپولس اتریش اشاره کرد.
آیدین صمیمی مفخم- آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و متخصص هنرهای صوتی، در سال 1361 در تهران متولد شد. هردو مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته های پژوهش موسیقی و آهنگسازی در ارمنستان دریافت کرد و با حضور در کلاسهای فوق تخصصی آهنگسازی بیات فورِر ، خایا چرنووین، فیلیپ گلس، کریستین ولف، برنهارد لنگ، پیتر ابلینگر در زمینه موسیقی آکوستیک و نزد ریچارد بَرِت و دیوید پیِرو موسیقی الکترونیک شرکت نموده است.
مردمان از ارزشافتاده
دوشنبه ۲۵ خرداد، چهارمین نشست نیو مدیا با عنوان «مردمان از ارزشافتاده - به استعمارکشاندن مرگ و در برگیری اجتماعی از طریق مرگ در موقعیت طرد شدگی» با حضور مارکو استامنکویچ در مجموعه لاجوردی برگزار میشود.
زمان برگزاری: دوشنبه ۲۵ خرداد ساعت هفت عصر
مفهوم «مردمان از ارزش-افتاده» به چه معنی است؟ اگر گروه اجتماعی خاصی وجود داشته باشد که بتوان آنها را فاقد ارزش یا کاربرد دانست -شامل سوژههای بی ارزش انسانی دنیا- چه نوع طبقهبندیای این عنوان را به آنان اطلاق کرده است؟ و سرانجام، چگونه میتوان یک انسان بی بهره از ارزش که با او به عنوان «پسماندهی زندگی» برخورد میشود، را دریافت؟
ژائو بیل، انسانشناس، درپژوهش تاثیرگذارش «حیات. زندگی درموقعیت طرد شدگی اجتماعی» در سال ۲۰۰۱، به این سوالات می پردازد و به پیچیدگی های قدرت و شهروندی در نیمه ی تاریک دموکراسی آمریکای لاتین در دهه ی نود اشاره میکند. او مفهوم «طرد شدگان» را تا اجتماع خاصی از راندهشدگان بسط میدهد، اجتماع معتادان مواد مخدر، الکلیها، بی خانمانها، بیماران روانی و بیماران محتضری که بیشتر آن ها بدون نام و مدارک شناسایی هستند و در مکانی در جنوب برزیل رها شدهاند. از دیدگاه ژائو ادامه ی حیات «زندگان رها شده در ویرانی مطلق» تنها یک معنا دارد: چنین اجتماعی فردیتی در انتظار مرگ قلمداد شود؛ «زمانیکه فردی کشته شده اما هنوز نمرده یا فردی مرده اما هنوز به قتل نرسیده است.» (کازیدین ۲۰۱۲). این گفتار با اشاره به پروندهی پارادایمی بی یل به وضعیتی از زندگی میپردازد که تا حدی تقلیل یافته است که خود بی یل از آن به «بدنهای حرام شده» یاد میکند، ممبه آنرا «مرده متحرک» مینامد و کازیدین این وضعیت را، با عبارت «از قبل مردن» توصیف میکند.
با این وجود این گفتار به فرآیند تبدیل گروههای اجتماعی دور افتاده و اقلیت به موجوداتی فاقد صفات انسانی و مقولهی به حاشیه راندن و حیوانی قلمداد کردن طبقاتی از جوامع بشری میپردازد و راههای بیشمار خشونت را که از طریق قانون، دین آموزش و اقتصاد اعمال و نهادینه شده است ، نمایان می سازد. در این راستا می بایست به بحث در تقابل با ساختارهای اجباری بی ارزش سازی انسانی و تعمقی پایا و دراز مدت در قدرت مرگ، تبعیض نژادی و منطق زیربنای جداسازی مردمان متهم به بی ارزشی و رهاشده تا مرگ پرداخت.
زمان برگزاری: دوشنبه ۲۵ خرداد ساعت هفت عصر
نيمِ ديگر
نیم دیگر / بیژن صیفوری / مجموعه لاجوردی