گالری سیحون
آدرس: تهران - خیابان وزرا - خیابان چهارم - پلاک ۱۱،گالری سیحون
تلفن: ۰۲۱۸۸۷۱۱۳۰۵
ایمیل - وبسایت
ساعت کار: گالری روزهای دوشنبه تعطیل است - جمعهها از ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ - بقیه روزها از ۱۱:۰۰ تا ۱۹:۰۰
داستانهای بیپایان
داستانهای بیپایان نمایشگاه کامبیز درمبخش در گالری سیحون
هستی اینجا
هستی اینجا
این زنان هستند همسر، مادر ، خواهر ، دختر،... اما آنها برای خودشان هیچکس نیستند.
اینجا زندگی میکنند. اینجا می تواند هر جایی باشد. زیرا آنها عادت کرده اند زندگی کنند برای دیگران، آنها منتظرند، اما نمی دانند برای چه؟ آنها هستند، ... تنها.
آذر شیخ بهاءالدین زاده
باغ سنگی
نمایشگاه نقاشی احسان برآبادی با عنوان «باغ سنگی» در گالری سیحون
باغ سنگی
دیگر صدای بـاد ازلابه لای شاخ وبرگ درختان به گوش نمی رسد.
جای آنان ازدرختان سنگ آویزان کرده اند.
سنگها با برخورد بـاد از خود صدایی نمی دهند.
انگار که گوش هایمان کــر شده باشد...
مجموعه حاضر، تجربیات تصویـری است که به مدد ترکیبی ذهنی از باغ سنگی درویش خان اسفندیارپور* و درختـان سـربریده خیابان ولیعصـر تهــران به وجود آمده اند.
حضور زن در آثار این مجموعه حضوری تمثیلی است. به نشانه والد بودن او، که گـاه نقشی نجات بخش را بازی می کنند و گاه دیگر اثـر و امیدی به زایش دوباره در آنان به چشم نمی خورد.
* باغی در روستایی نزدیک شهرسیرجان، که توسط پیرمردی کرولال و بدلیلی نامعلوم ساخته شد.
کارخانه
شاید اگر ویلیام موریس چند دهه دیرتر متولد می.شد، شاید اگر او این بخت بلند را می.داشت تا با اندی وارهولی ملاقات کند که داشت در «کارخانه»اش هنر تولید می.کرد، او را یگانه هنرمند جهان می.نامید. اگر ویلیام موریس بعد از چند قرن داشت دوباره به یگانگی هنرمند و صنعت.گر می.اندیشید و چشم انتظار پیوند دوباره.شان بود – پیوندی که قریب به یک سده پیش به طور کامل گسسته بود – اندی وارهول اما انگار ندای دوباره.ی یک پیوند بود؛ مردی که زندگی صنعتی را دوست داشت، به آتلیه.اش کارخانه می.گفت و شیفته.ی قوطی.های سوپ کمبل و یا بطری.های کوکا کولا بود. وارهول حتی روش تولید هنر را هم با فرایند صنعتی یکی کرده بود تا ده.ها نسخه از «قوطی سوپ کمپبل» تولید کند. با این. حال شاید این همان. جایی بود که راه او از ویلیام موریس، پدر جنبش «هنر و صنعت» جدا می.شد، جایی که وارهول هنر را در پیوند با صنعت تعریف می.کرد و موریس در ضدیت با تولید ماشینی.
آنچه مجید عسگری در مجموعه.ی جدیدش می.کند، ریشه در همان باوری دارد که هنر را به دست هنرمند، به مهارت و کار یدی.اش پیوند می.زند. جایی که صبوری، مهارت دست و مرارت به جای روند صنعتی می.نشیند و با کنار هم چیدن ساخته.های ماشینی، برچسب بطری.ها یا قوطی.های نوشابه یک بار دیگر اهمیت کار هنری – با تمام مرارت، مهارت و صبوری.اش – را به ما یادآوری می.کند. آنچه او می.کند شاید ما را به یاد وارهول یا دیگر هنرمندان پاپ بیاندازد، ولی این کار هنرمند است که به آثار او معنی می.بخشد.
حافظ روحانی، شهریور 95
طبقه همكف
طبقه همکف - نمایشگاه مجسمه المیرا سلامت - گالری سیحون
طبقه همكف
"زندگي حتي وقتي انكارش مي كني، حتي وقتي ناديده اش مي گيري، حتي وقتي نمي خواهي اش از تو قوي تر است از هر چيز ديگر قوي تر است. آدم هايي كه از بازداشتگاه هاي اجباري برگشته اند دوباره زاد و ولد كردند. مردان و زناني كه شكنجه ديده بودند، مرگ نزديكانشان و سوخته شدن خانه هايشان را ديده بودند دوباره به دنبال اتوبوس ها دويدند و به پيش بيني هواشناسي با دقت گوش كردند و دخترهايشان را شوهر دادند، باوركردني نيست اما همين گونه است زندگي از هر چيز ديگر قوي تر است."( برگرفته از کتاب من او را دوست داشتم ، آنا گاوالدا)
گاه قدم بر مي دارم و اين بار به جاي آن كه به پيش بگذارم به عقب بر مي گردم. خاطرات خود را با تمام جزئيات مرور كرده و تلخي و شيرينيشان را بارها و بارها مزه مزه مي كنم؛ خود را تنها مي يابم، اين بار در طبقه همكف، اينجا تعبيري از دلبستگي ها، از دست دادن ها، شكسته شدن ها و دوباره به هم پيوستن هايي است كه براي لحظه اي گذر زمان را بر من متوقف كرده و دوباره مرا به ادامه فرا مي خواند.
بزرگداشت معصومه سیحون
بزرگداشت معصومه سیحون در گالری سیحون
رزم، صلح، عشق
گالری سیحون
نمایشگاه آثار عالمه باقريان "رزم، صلح، عشق"
افتتاحیه جمعه ١٠ ارديبهشت ٤ تا ٨ شب
نمایشگاه تا ٢٢ ارديبهشت ادامه دارد
ساعات بازدید از ١١ تا ١٩
گالری دوشنبه ها تعطیل است
سعی بر این شده است تا این آثار با ٣ مضمون رزم، صلح و عشق ترسیم بشوند. به نظر نقاش با دوری از پیکار و خونریزی (چه حیوان و چه انسان) و گام برداشتن به سمت صلح و رسیدن به داستان گرم و دلپذیر عشق، می توان جهانی پردیس وار خلق کرد. در این راستا با نگاهی به نگاره های ایرانی می توان دریافت که نگارگر ایرانی با خلق جهانی بهشت وارانه و آزاد و با رنگ هایی شاد و براق، همیشه تلاش کرده است تا دنیایی لاهوتی بیافریند، دنیایی فراسوی زمان و مکان.
نگارگر ایرانی با آزادی کامل چه از لحاظ کاربرد رنگ و چه از لحاظ ترسیم بعد و یا شکل واقعی انسان یا حیوان و حتی درخت و خانه و رود... و هم در کاربرد رنگهای دلخواه خود با بینشی فیلسوف وارانه و استفاده از رنگهای طلایی و نقره ای و یا بهره گیری از زیبایی شناسی ناب، جهانی ماورایی را خلق نموده است.
این مجموعه با نام های بانوی رزم، شکار ممنوع و عشاق قجری که هرکدام شامل چند اثر هست، تلاشی است اندک، اما به جهت دوستی و ایجاد جهانی آرامبخش و دارای صلح با امید.
گاه ششم
نمایشگاه نقاشی افشین باقری با عنوان «گاه ششم» در گالری سیحون
تقویم ۱۳۹۵
نمایشگاهی از آثار کامبیز درمبخش در گالری سیحون
نقاشی
چهار نقاش و جهانی را که در این چند سال به تصویر کشیده اند دیده ام و میشناسم. هر کدام دنیای شخصی خود را که در ذهن و خیالشان دنبال کرده اند بصورت بسیار ماهرانه ای ساخته وپرداخته اند.
بنفشه رحیمی: نقاشی او با مهارتی چشمگیر با افقهای خیال انگیز وبسیار زیبا که ما را به رویاهایمان نزدیک میکند چه زیبا وچه استادانه است.
نسرین تقوی: نقاشی او حس نوستالژی همه هم نسل های من را به خوبی بیان کرده که آثار خیال انگیز او مثل صدای بارش برف در شب می باشد.
آزاده توحیدی: نقاشی چیره دست که به خوبی استادیش را در اثارش نشان میدهد و این خود فیض کمی هم نیست. دنیای او مبهم زیبا و راز گونه میباشد.
مهرناز فرهمند: نقاشی با تکنیکی منحصر به فرد که با به تصویرکشیدن و مچاله کردن پول همه ارزش ها را به چالش میکشد و اثری حیرت انگیز بوجود می اورد.
ایرج شافعی
اسفند ١٣٩٤
سایه شاردن
نمایشگاه سپیده نژاد در گالری سیحون
1. کالبد ظریف خاکستری آهسته آمد. مثل سایه ای آرام پشت قفس حرفهای من متوقف شد. با آمدنش به حرفهای ساده و چیده شده ی من رنگ دیگری داد.یکجور خاکستری که همیشه درگیرش بودم.
سایه ی مجازی که پر از حقیقت بود.
پشت آن چهارچوب گیج میزد.منتظر چیز دیگری بود. اتفاقاتی که آن طرفی ها حرفش را میزدند چنگی به دلش نزد.
با دقت به پچ پچ آن طرفی ها گوش کرد هر چه می گذشت پچ پچ ها بیشتر میشد. اما هیچ کدام از جمله ها معنی نمیدادند.کلمات قشنگی داشتند.خیلی هم دلیل می آوردند انگار میخواستند چیزی را اثبات کنند دائم میخندیدند و زیر چشمی نگاه میکردند. ولی با اینکه همه ی کلمات را میشناخت کلیت جمله ها را درک نکرد.
نگاهی بهشان انداخت هر کدام داخل یک سلول بودند. چقدر هم با هم فرق داشتند ولی جوری نشسته بودند که انگار میخواستند تصمیم خیلی مهمی بگیرند آخر صدای چکشی به گوش رسید .چراغها خاموش شد...........
2. در این مجموعه "سایه ی شاردن است که به کابوس شاردن ذهن من اضافه شده است.شاردن نقاش فرانسوی
با دیدگاه قاطع و ساده اش توی دنیای پر زرق و برق اطرافش سعی در پررنگ کردن واقعیات ساده ی زندگی داشت.
شاردن ذهن من هم قاطع است" اما در شلوغی افکار.
3. اینبار چشمهایشان را توی تاریکی میدید که توی قفسه ها میچرخد.......
چه خوب ...
آنها دیگر او را نمیدیدند.
گوشهایش را تیز کرد. باز هم پچ پچ. خنده. نگاه....
و باز صدای چکش
از سلولها نگاه کرد. اینبار فقط چکش پیدا بود.
نقشهای بینهایت
نقشهای بینهایت / نمایشگاه نقاشی کلادیا بلاسی / 'hgvd sdp,k
زمانی که رنگ های طبیعت و اشکال پولاک، از طریق پندارهای درونی پالایش می گشتند، کلودیا بلاسی، انتزاع هایی خیره کننده و منظوم-سورئالی را می آفریند. آنانی که به دنبال آثاری هنری با رنگ هایی تصادفی و در عین حال، فکورانه می باشند، نمی توانند مجموعه اخیر آثار کلودیا بلاسی، که به طور خاص برای نمایشگاهی انفرادی در تهران خلق گشته اند، را نادیده انگارند.
پس چیست آن؛ چه چیزی آثار کلودیا بلاسی را بدین اندازه منحصر به فرد و خارق العاده می سازد؟ بدون تردید، پاسخ این سوال، زبانی پیوند گونه است که در آن، مدرنیته از طریق سفرهای درونی و برونی، با دنیای معاصر تلاقی کرده و پندار های مرتعش را به واقعیت بدل می نماید. کلودیا بلاسی، با احساسی هیجان گونه و همچنین آمیخته با هارمونی و آزادی درونی، در طی فرآیند خلاقانه، مفاهیم زیبایی شناختی مجموعه آثار خود را شرح می دهد: "نقش های پنهان من، پیچ و خم ها، بلندی ها و اعماق، سکون و لحظات طوفانی زندگی را به نمایش می گذارند. آنان، همانند یادداشت های روزانه هستند، یک آینه از روح من." بی نهایت به مثابه سمبلی جهانی است، بیانگر تمام مسیرهای بی انتهایی که در آن، تمامی نقاط یکسان اند، که نه شروعی در آن وجود دارد و نه پایانی. تماشاگر به ورود به فضایی دعوت شده است که در آن، مجموعه اخیر آثار کلودیا بلاسی را کاوش نماید.
توسط دکتر باربارا آست–وگموند، مورخ هنر
خوابهای ایرانی
نمایشگاه نقاشی حامد بهروزکار در گالری سیحون
بهار طولانی شده است
بهار طولانی شده است / نمایشگاه نقاشی سولماز توحیدلو در گالری سیحون
مکاشفات شرقی
نمایشگاه گروهی نقاشی فرهام اسداللهزاده - هانی نجم - رضا رفیعیراد در گالری سیحون
مکاشفات شرقی
اثر هنری، بالاخص در هنر مشرق زمین، عنصری منفعل نیست بلکه فعالانه در عرصه فرهنگ مشارکت جدی دارد. نظریات انسان شناسان هنر مانند ویلیام فاگ، نانسی مان، آنتونی فورگ ودنیل بیبویک نیز بر این نکات تاکید دارند که اثر هنری، دارای یک ساختار بوده و نیز بیانگر ارزش های جامعه آفریننده اش می باشد، آنها می گویند اثر هنری دارای معناست و هدف یک اثر هنری ایجاد ارتباط است، همچنین اثر هنری با حوزه های قدسی سروکار دارد و نکته دیگر اینکه خلق اثر هنری، خلق خود فرهنگ یا بازآفرینی آن است. می دانیم که در عصر حاضر دو نوع شیوه تفکر وجود دارد. شیوه رشنالیستی تفکر مغرب زمین که اساس آن را تجربه و آزمایش بر مبنای استدلال های استقرایی تشکیل می دهد و روش دوم، شیوه شهودی یا مکاشفه که مبتنی بر تجربه عرفانی است که قدمت آن به انسانهای بدوی می رسد که البته این شیوه در مشرق زمین گسترش بیشتری داشته است. شیوه شهودی یا اشراقی، همواره در میان ما شرقیان اهمیت ویژه ای داشته و اساسا عقلانیت در اندیشه شرقی با عقلانیت رشنالیستی متفاوت است. اگرچه هنر غرب در ایران سالهاست که تاثیرات عمیقی نهاده است اما باید دانست که آثارهنرمند ایرانی بازتاب تام و تمام آموزه های رشنالیستی غرب نیست. یکی از موارد تفاوتها، در همین شیوه شهودی تفکر هنرمند شرقی مستتر است. زیربنای فکری این نمایشگاه بر ارائه تصویری کشف و شهود سه هنرمند استوار است. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، با تاکید بر ساختار شرقی ضمیرخود، سه نوع مکاشفه و شهود را از طریق تکنیک های غربی، متجلی نموده اند. به نظر می رسد که سه نوع مکاشفه مجزا از هم، در آثار این نمایشگاه قابل تفکیک است. در تمام این آثار فیگور انسان به عنوان موضوع اصلی مطرح است. یک دسته، آثاری هستند که انسان را در فضای کهکشانی نشان می دهند که بر اساس یک تفسیر، دلالت بر مکاشفاتی دارند که در ذهن هنرمند صورت می پذیرد. گروه دوم، آثاری هستند که دلالت بر تجلی کشف و شهود روانشناسانه هنرمند در میان زندگی روزمره مردم دارند به نحوی که هنرمند در حال گزارش دادن از وضع عمومی مردم است. نوع سوم نیز آثاری است که مکاشفات هنرمند، جهانی مثالی را مد نظر دارد، و مصداق امر کلی را بوسیله کلاژ کاشی گونه با پراکندگی رنگ و فرم به تصویر می کشد.آثار این نمایشگاه علیرغم تفاوتهای ظاهری در تکنیک، تصویری تحلیلی از ارتباط هنرمند با ذهنیات، محیط و دیگر انسانها ارائه می دهد که متکی بر هیچ نوع آماری نیست و تنها بر مشاهده و شهود هنرمند متکی است که در اصطلاح به آن کشف حدسی می گویند. هنرمندان این مجموعه نیازی نمی بیننند که تصویرساز تحقیقات محققان علوم تجربی باشند و برای آنچه ادراک می کنند مدارک علمی تهیه کنند. آنها در لباس روشن بینان صاحب بصیرت، روشن ضمیر و نهان آگاه، به اشیاء و انسان و محیط نظر می کنند؛ گاه در ازدحام حضیض بدن ها، گاه در درون ذهن و قوای وهمیه و گاه در فضای امر کلی و مثالی بدنبال رویت باطن اشیا و انسان هستند و بجای ثبت عینی و متناظر آنها، چیزی فراتر ، عمیق تر و اثیری تر یعنی حقایق درونی آنها را به تصویر می کشند.
رضا رفیعی راد
نقاشی
نمایشگاه نقاشیهای ایلیا تهمتنی در گالری سیحون
حرفهای زیادی برای گفتن است
حرفهای زیادی برای گفتن است / ژان پیر بریگدیو / گالری سیحون
داستان پنجم
نمایشگاه عکس رضا میلانی در گالری سیحون
پاييز درختهای اناری كه پشت رودخانه بودند وقت ثمرشان بود، انارها را داخل كارتن هاي چوبی مى چيدند و از جاده كنار رودخانه مى بردند، تمام پاييز اين منظره را مى ديد و مدام به بي ثمری خودش فكر مى كرد.
رضا میلانی
جمید هادینژاد
حمید هادی نژاد
تتو
نمایشگاه مجمسمه صادق ادهم با عنوان تتو در گالری سیحون
ماه به خانه من میآید
نمنایشگاه گروهی نقاشی سپند با آثار احمد نصراللهی / خلیل سمائی جابلو / احمد نصراللهی
پنجمین اردیبهشت
پنجمین اردیبهشت / نمایشگاه نقاشی ایرج شافعی / بزرگداشت بانو معصومه سیحون
مثل هیچ کس نبود، خودش بود.
باهوش، با سلیقه، بسیار شیک، متواضع و جسور.
نمی شد نادیده گرفتش. او حضوری واضح داشت.
همیشه شخصیت خانم سیحون جذاب و پر اهمیت بود و تاثری که در فرهنگ معصر ایران داشت، نا گفتنی است.
حضور او به عنوان یک از برجسته ترین گالری دارهای هنری ایران، درطول چند دهه ی گذشته بوده، گالری سیحون را به پشتوانه ای موثر برای هنر ایران تبدیل کرده است.
کسی که عاشق فرهنگ این مرز و بوم بود و در نسلی که از میانش برخواسته بود، سرافراز ماند.
همیشه ستایش اش کرده ام و همیشه دوستش دارم.
ایرج شافعی
31/02/1394
سالخوردگی
سالخوردگی / محمد خضری مقدم / گالری سیحون
از چشمان هیچ زنی نباید گذشت
از چشمان هیچ زنی نباید گذشت
چشم به سادگی انچه که میبینیم نیست بلکه همراه با ادراک ذهنی ما تکمیل می شود .به دلایل ناملموسی ارزش هایی را به ان نسبت می دهیم که در تفکرما نفوذ می کند و گاه ساختار فردی را تغییر می دهد به بیان ساده تر می توان گفت چشم بیان احساس و ذخیره شدن خاطرات نهفته است . نمود فیزیکی چشم از نظر فرهنگی در کالبد فیزیکی شهر به صورت واضح ملموس است . در شهر خاطرات فردی به خاطرات جمعی تبدیل می شود و اینگونه است که چهره های فردی کنار هم قرار می گیرند و جمعی را می سازند .اما انچه در این میان می تواند یاری گر مخاطب باشد صرفا (از چشمان هیچ زنی نباید گذشت) نیست بلکه درست دیدن است و شاید یک فریم برای مخاطب این مجموعه کافی باشد تا قادر باشد درست دیدن را بیاموزد .زنان تنها با چشم هایشان می توانند در مسیر رستگاری قرار بگیرند "رحمت خداوند به چشم ها نزدیک تر است تا مغز .
متریال های این مجموعه عبارت اند از: جعبه کبریت –تیبک –کاغذ شکلات ..که حکایت از تغییر شکل دادن یک امر مصرفی است. در این میان امور به اصطلاح پیش پا افتاده از بالقوگی نابودی بیشتری برخوردارند تا امور ظاهرا مهم .
پرتره های این مجموعه دیده شده و گاه عکاسی شده در خیابان های شهر و اتوبوس ها و متروها و.. است . پرتره هایی که هر روز دیده می شوند و در فضای شهر گم می شوند و دیگر دیده نمی شوند مگر بر حسب اتفاق ..پرتره هایی که به یاد می سپاریم و یا فراموش می کنیم. تصویر یک چهره بر اساس رابطه ی دو سویه همراه با بار عاطفی خاطره و حس تجربه در ذهن بیننده یا مخاطب نقش می بندد. زنان این مجموعه را می توان به یک اجتماع مرتبط با حافظه ها و فراموشی ها که برخی از ان ها پیوند های اطفی و همین طور روایتی دارند تقسیم کرد .پرتره های این مجموعه حرف هایشان را روی صورتشان نوشته اند فقط باید خواندن بلد بود .
و در اخر این مجموعه بیان یک زمزمه ی فردی بود و فریاد زنانی که کمبود خود را باید پیدا کنند تا به دردهایشان پایان بدهند .
فاطمه عباس زاده
حراج آنلاین
ششمین دوره حراج اینترنتی گالری سیحون
از جمله اهداف گالری سیحون از بدو تاسیس، شکل دهی و کمک به اقتصاد هنر بوده. درهمین راستا، حراج اینترنتی گزیده آثار هنرمندان معاصر، که هرساله بوسیله این گالری به انجام میرسد، امسال نیز از تاریخ بیست و هفتم فروردین تا ششم اردیبهشت ماه سال ١٣٩٤ در فضای مجازی برگزار می گردد.
برای مشاهده آثار در حراج اینترنتی گالری سیحون لطفاَ حساب کاربری خود را فعال سازید.
لازم به ذکر است قیمت پایه هر اثر در این حراج ایتنرنتی %٤٠ زیر قبمت کارشناسی شده می باشد.
ضمناَ دستورالعمل استفاده از قسمت های مختلف سایت در صفحه حراج (Auction) با انتخاب گزینه راهنمای حراج (Auction Guide) در دسترس کاربران می باشد. در صورت بروز هر گونه خطای احتمالی با شماره تماس ٨٨٧١١٣٠۵ یا ٢٢١٧٤٣٤٦ گالری سیحون تماس حاصل فرمائید.
نقاشی
نمایشگاه نقاشی رحیم مولائیان در گالری سیحون
مجسمه
نمایشگاه گروهی مجسمه در گالری سیحون
بندهش
نمایشگاه نقاشی افشین باقری
بیفصل
بیفصل نمایشگاه نقاشی علی فرامرزی در گالری سیحون
یک بود یکی نبود
نمایشگاه نقاشی نیلوفر کسبی با عنوان یکی بود یکی نبود
حیرانشده در پنج و چهار و شش و هفت
حیرانشده در پنج و چهار و شش و هفت نمایشگاه عکس سیوا شهباز در گالری سیحون
هنرهای تجسمی
نمایشگاه کامبیز درمبخش» با عنوان هنرهای تجسمی
اما هنوز همه چيز شکننده است
اما هنوز همه چيز شکننده است | نمایشگاه مجسمه مریم کوهستانی
شاید همه چیز از "هذیانها"ی بکت شروع شد، از سنگینی نامحسوس سر و دستها در حالت ایستاده، آرنجهای برآمده، چشمهای بسته، چهره ای کاملا جدی که مثلا گوش می دهد، نگاهش پوشیده و چهره اش پنهان. آنچنان در خود فرو رفته که انگار سالهاست در سکوت و مراقبه به سر می برد یا مرد مسافریست که می خواهد سنگینی تمام ایستگاه قطار را با خود جابه جا کند، شاید مثل سربازی باشد که خشم و خشابش را با هم خالی کرده و در خلاءای معصومانه به روز تولدش فکر می کند، یا همچون فاتحی مغرور چنان استوار و مطمئن است که در پوست خودش نمی گنجد و میل مبهمی دارد که از خودش خالی شود و یک تهی بزرگ به جا بگذارد.
همه چیز از این تصویر لغزنده شروع شد که هر لحظه به شکلی در می امد تا در یک پیچیدگی پوچ مثل لایه های پیاز -خواسته یا ناخواسته- اشکت را دربیاورد و پشت لایه ای از اشک و اعوجاجی مضحک، فراتر از آن چیزی که هست به نظر برسد. اما سر و دستها بیش از همه چیز بیانگرند، حتی در پنهان کردنشان هم نوعی خود افشاگری پیداست، اما این تصویر، تصور من است چیزی میان وهم و واقعیت. "من در درون تو خواهم بود نه چیزی بیشتر از یک سنگریزه"
مریم کوهستانی
تو همیشه در تاریکی قدم بر میداری
تو همیشه در تاریکی قدم بر میداری / با آثار هدی حسنی و افسانه محمودی
آغاز بر این است که
از خودی سرچشمه می گیرد که آرزوهایی گران در دل دارد. آزادی می طلبد و در حد می ماند.
حدی که بزرگی رویایش را کوچک می کند.
آغاز بر این است که
در تاریکی قدم بر می دارد.خودی که من هستم.خودی که تو هستی.صدایی را می شنویم که از عمق سکوت بر می آید.
آغاز بر این است که
در تاریکی پیش می رویم به سوی مرگی از پیش ساخته.
اما آرزوها چه می شوند؟
چه چیزی مرا باز می گرداند؟
چه چیزی مرا جدا کرده است؟
چشم ها را بسته ایم و دنیایی را ساخته ایم که در آن تنها صدایی که شنیده می شود، فریاد های سکوت است.
زمان شنیدن است.صدایی که از محدودیت های کوچک بر می آید، بزرگ می شود، بلند می شود و شنیده می شود.
یک نفر چشم هایش را باز می کند. همان خودی که منم، همان خودی که تو هستی. روشنایی به چشم می خورد .
وقت آن است که آرزو را به تن کنیم.
آرزویی که در میان تاریکی و چشمان بسته فراموش شده بود.
بیدار می شویم. متولد می شویم و اولین قدم هایمان را بر می داریم. قدم هایی که روزی بوی مرگ می دادند و حالا
زنده اند. کاملا زنده...
خود را می بینیم و تنها یک قدم جلوتر. آنوقت که دری باز خواهد شد.
روبه روی خود می ایستم. خود را از نزدیک نگاه می کنم.
همان خودی که منم
همان خودی که تو هستی
و تنها یک قدم جلوتر
انتخاب می کنم ...
جواهر در مقام مجسمه
نمایشگاه گروهی «جواهر در مقام مجسمه» در گالری سیحون با آثار:
فریش البرزکوه، علی موسویزاده، امیر موسویزاده
نمایشگاه حاضر شامل 8 مجموعه در دو بخش می باشد:
بخش اول : با موضوعاتی برگرفته از تاریخ ایران باستان و شاهنامه فردوسی بوده که در ادامه علاقه شخصی هنرمند در بیرون آوردن آیکون های تاریخی و اسطوره ای ایران باستان از لابلای کتاب های به خواب رفته در کتابخانه ها و پوشیدن جواهراتی با این مضامین و همراه بودن آنها در روزمره ما به پاس بزرگداشت تاریخ و تمدن غنی ایران و به خصوص یادآوری و حفظ آثار بزرگ تاریخی همچون آرامگاه کورش بزرگ که در حال نابودی است و شاید در صورت غفلت ما، فرزندان ما فقط تصویری از این آثار را به عنوان ریشه های تمدن آریایی خود داشته باشند.
این بخش دارای پنج مجموعه به نام های : کورش بزرگ، گاوسار، درفش هخامنشی، شیر و رستم و .رستم می باشد.
بخش دوم : دارای دو مجموعه مستقل با طراحی مدرن می باشد.
در این نمایشگاه علاوه بر مجموعه های فوق، مجموعه ای تحت نام "هفت در هفت در هفت (Triple seven)" نیز ارائه شده است که کار مشترکی از علی و امیر موسوی زاده می باشد.
علی موسوی زاده
آثار ارائه شده در این نمایشگاه از 14 مجموعه تشکیل شده است.
وجه مشترک این مجموعه ها سادگی فرم ها می باشد که سعی شده است علاوه بر ریشه ایرانی، مدرن بودن فرم را نیز در بر داشته باشد.
هر اثر دارای 7 نسخه خواهد بود که جنسیت هر یک از آنها می تواند علاوه بر نقره و برنز، طلای زرد یا سفید نیز باشد.
امیر موسوی زاده
پرداختن به مقوله جواهر سازی از دیدگاه مجسمه سازی روش نوینی است برای کاربردی کردن مجسمه های پوشیدنی سپس با نگاه مفهومی کردن مجسمه های پوشیدنی واستفاده از سمبل ها و تغیر کاربرد آنها سبب میشود که در نهایت آثار تازه ای با رویکرد نوین شکل بگیرد.
مفهومی شدن آثار آنها را از لحاظ مواد ثشکیل دهنده و زیبایی شناسی دور می سازد تا جایی که مجسمه های پوشیدنی به جایگاهی می رسد که تا کنون به آن پرداخته نشده است.
فریش البرزکوه
بگذار نقس بکشم
«بگذار نفس بکشم» نمایشگاه مجسمههای زیبا پشنگ
خارج از کادر
خارج از کادر نمایشگاه نقاشیخط وحید عزتپناه در گالری سیحون
نيويورك به تهران/ تهران به نيويورك
نمایشگاه گروهی هنرهای خیابانی با عنوان نیویورک به تهران تهران به تیویورک در گالری سیحون/
با آثار:
ميگويند پيكاسو سالها نقابها و مجسمههاي آفريقايي را الگو قرار داد تا «دوشيزگان آوينينون» خلق شد، ميگويند آنگاه كه ماتيس داشت «اتاق سرخ» را ميكشيد شيفتهي اسليميها در نگارههاي ايراني بود. وقتي مارك شاگال داشت، وسوسهي زيستن در پاريس را نقش ميزد، به افسانههاي ييديش كودكياش فكر ميكرد. ميگويند زماني كه پادشاهان هخامنشي ميخواستند تمام عظمت خود و امپراتوري شگفتشان را به رخ ممالك تابعه بكشند، از معماران، حجاران و هنرمندان همان اقوام تابعه استفاده كردند تا بزرگترين بناي تلفيقي جهان را در تختجمشيد بنا كنند. هنر هيچگاه مرز نشناخت، حتي در اوج جنگ، موتيفهاي بصري، قلمگذاريها، رنگها يا سبكها از ميان دستان هنرمندان لغزيدند و به آثار همپالكيها در سرزمين دشمن راه يافتند. ميگويند هنرمندان كودكاني هستند كه هيچگاه دست از بچگي كردن برنميدارند، چون همه به يك كار مشغولند كه بزرگسالان هنرش مينامند و كودكان بازي.
اين نمايشگاه مبادلهي هنر بين تهران و نيويورك است. آثار ٣٣ هنرمند نيويوركي در تهران و آثار ٨ هنرمند ایرانی در نيويورك همزمان به نمايش در خواهند آمد چون هنرمندان همه دارند همان يك كار را ميكنند. اين آثار در غياب هنرمندان به نمايش درميآيند چون اين آثارند كه سخن ميگويند و چون اين نقشها هستند كه نشان ميدهند چگونه توپي پلاستيكي، بيهوا از اين حياط به حياط خانهي ما افتاد.
حافظ روحاني
چهارمین اردیبهشت
نمایشگاه گروهی عکس به مناسبت چهارمین سال درگذشت معصومه سیحون با آثار:
عبدالرضا نیکو - آلفرد یعغوب زاده - علی رهبر - آرمان استپانیان - آزاده اخلاقی - بابک کاظمی - دادخواه فتانه - جمشید بایرامی - کامران عدل - کاوه گلستان - محمود کلاری - مجید کوهرنگ بهشتی - مهران مهاجر - محمد فرنود - محسن راستانی - نادر داوودی - نصرالله کسرائیان - رضا دقتی - رضا کیانیان - رضا میلانی - رامین محتشمی - صادق تیرافکن - صمد قربان زاده - سیف الله صمدیان - شهریار توکلی
پنهان و پیدا
نمایشگاه نقاشیهای علیرضا پویا با عنوان پنهان و پیدا
گره
گره نمایشگاه نقاشی نگاره آیتاللهی در گالری سیحون
نقاشیخط
نمایشگاه نقاشیخط بابک رشوند در گالری سیحون
دیوار موش دارد
نمایشگاه انفرادی استنسیل مد در گالری سیحون/
آنچه مَد تصویر میکند، آدمهاییاند آرام، ولی شاهدان حیرتزده و ناظر همهی آنچه کردهاند، شاید به همین خاطر باشد که او بیشتر سربازان را تصویر میکند، یا شکارچیان را. آدمهای او چه بزرگسال، و چه بچهسال نشانگر دو وجه همیشه متعارض انساناند، انگار همگی یا در میانهی نزاعاند، یا در اندیشهی نزاع، یا در حرمان جدالی که از سر گذراندهاند. سربازان و شکارچیان، انگار برای او نمایشگر همین تناقضاند، انسانهایی که میکشند، بهعمد یا بهاجبار، ولی آنچه میماند حسرتی است، حرمانی است و خسرانی.
هنرمندان خیابانی گهگاه از خیابانها به گالریها میآیند، و آنگاه باید بهشکلی بر اصولشان تأکید کنند. پس بیهوده نیست که مَد هم در این نمایشگاه، تصاویر آشنایاش را بر چوب نقش میکند، تا شاید خاستگاهاش را به ما یادآور شود، تا شاید تأکید کند که هنر خیابانیای که اینک داریم بهشکل هنری ماندگار میبینیم، نمیتواند بر سطح بوم نقش شود، او بر چوب کار میکند تا نشانمان دهد که این هنری است که بر بافت ریز بوم معنی نمیدهد و زمانی آن را درک خواهیم کرد و از تماشایاش لذت میبریم که زمختی بافت زمینهاش را بشناسیم و بهیاد داشته باشیم که روزهایی نهچندان دورتر، یکی از همین تصاویر را بر دیواری، زیر پلی یا سکویی دیده بودیم، چون هنر خیابانی تنها شکل هنری و یگانه شکل بیانیای است که گاه هتاک و گاه از سر بخت بر سر راهمان ظاهر میشود تا نشانمان دهد، آنچه را که بهعمد، بهسهو، از روی کوتهبینی، از سر ترس یا از سر غفلت ندیدیم.
این نمایشگاه ممکن نمیشد، مگر با کمک نوید پاشاپور، که تبحرش در نجاری را به شکل این بوم/تختهها در اختیار این نمایشگاه گذاشت، از او ممنونیم.
حافظ روحانی
واریس
واریس، مجسمههای مریم کوهستانی
بازیچهها
نمایشگاه نقاشی سیامک عزمی با عنوان بازیچهها
ایلیا تهمتنی
نمایشگاه آثار ایلیا تهمتنی با عنوان کاتارسیس
/
شوپنهاور ، نيچه و فرويد اصرار داشتند که انسان ها بايد پذيراي خطرات باشند،تحمل درد را داشته باشند و تنها براي رسيدن به لذت هاي آينده عمل نکنند.
تصوير هاي ايليا همان درد است.همان درد زاييده نشده که قبل از آمدنش حس مي شود، دردي که انگار قرار است بيايد.
روبروي تصوير هاي ايليا که مي ايستم به خودم دلداري مي دهم که چه خوب که من دچار ان لحظه نيستم و اين همان تراژديست!
تراژدي هايي که نه حتما بايد آنها شد، اما بايد آنها را چشيد.چشيد تا آن وحشي بودن انساني در ما تعريف شود!آن جنايت خود زايي...
ديدن تصوير هاي ايليا تهمتني براي من آزاري خوشايند است
انگار جاي خاليه دندان کشيده شده ام را با زبان مي مکم و مزه خون...
بايد ديد... تا اين سردرد مدام آرام بگيرد.
صابر ابر
حجم
نمایشگاه گروهی حج با آثار:
بهزاد اژدری، کوروش آریش، رضا طائبی، هیربد همت آزاد|، هادی محب علی، صادق باقری، علی زمانی، نفیسه خلج، روشنا حسینی، مریم کوهستانی
آسمان آبی
نمیشگاه انفرادی مجسمه سارا راه انجام با عنوان آسمان آبی /
در اینکه زنان چگونه موجوداتی هستند و اینکه آیا سرشتشان با مردان متفاوت است سخن های گوناگونی گفته شده. من به دنبال پاسخ به تمامی سوال هایی نیستم که در باره زنان مطرح است من در پی یافتن نگاهی هستم که تا کنون با آن به آنها نگریسته نشده و یا کمتر نگریسته شده است. نگاهی که زنان را به خاطر آنچه که هستند و نه آنچه ازآنها انتظار می رود که باشند می ستاید. نگاهی که آنان را برای تفاوت هایشان با دنیای مردانه تحقیر نمی کند و به ویژگی های ذاتی آنها به چشم ابزاری برای لذت جویی مردانه نمی نگرد. نگاهی که زن را نه یک کالای قابل مالکیت و نه یک ابزار جلب توجه و نه موجودی ضروری برای ادامه نسل بشر بلکه به عنوان هویتی مستقل که می تواند رشد کند، کمال یابد و آمال و آرزوهای خود را داشته باشد می بیند.
آنچه در این مجموعه آثار ارائه می شود در واقع تلاشی است به منظور باز کردن دریچه ای رو به همین نگاه. تجسم زنانگی در جلوه گر ترین نوع خود ارائه شده تا بلکه بیننده را بار دیگرمتوجه نوعی از نگاه جامعه به زن نماید که آنچنان شایع و رایج است که تبدیل به رفتاری نا خودآگاه گردیده تا بلکه با بازخوانی این گوشه از ناخودآگاه بیننده او را نسبت به کندکاو در گوشه های دیگر ذهن خود برای یافتن زوایای جدید ترغیب نماید.
ایهام
نمایشگاه نقاشی عالمه باقریان با عنوان ایهام در گالری سیحون/
به مانند آدمک هایی که با چشمان ترس آلود و وهم انگیز از شرق ره می سپارند . با رویایی که از دوردست ها به سر دارند. گهی آرام و گه پر جوش به سوی وعده ی سر بسته ی اعجاز
به سوی راهی پر از ایهام همچون ماهیان قرمزی که با استنباط مبهمی از زندگی در آب پرسه می زنند ، زاد ره بر دوش بسته اند.
ره می سپارند در ابدیتی بی پایان، ره می سپارند با سهم کوچکشان از خاطره ها شان با نگاهی مبهم از نمی دانم های کفرانگیز، به گوششان آوای آزادی است، به دنیایی پا می گذارند غریب و سرسخت بیگانه.
نگاره هایی که با عبور از جهان گذشته به جهان معاصر پا گذاشته اند با نگاهی پر از حیرت و گه ایهام، در حال مشورت با یکدیگر – برخی نیز در حال تفکر.
برخی در هیاهوی رقص پای می کوبند. این نگاره ها با چشمان درشت تر ترسیم شده اند، چشم هایی که به تعبیری دریچه هایی هستند از روح ، به نشان شگفتی های دنیای معاصر و شاید نیز ترس و وهم از دیدن هم جنسان امروزیشان.
در تلفیق این نگاره ها با دنیای امروز، دنیایی که زمینش از انسان تغذیه می کند. از امواتی که با گناهایشان زمین را چرک اندود و فرتوت رها کرده اند درختان در گورستان ها بارور شده اند و میوه ها شان طعمی است از ...
آدمک هایی که از عالم لاهوت به عالم ناسوت پیوند خورده اند و می ترسند از تماس با دون مایگی های زمینی.
نقاشی
نمایشگاه نقاشیهای پرویز روزبه/
نقاشیهای این مجموعه با تکنیک اکرولیک روی بوم خلق شدهاند.
کاریکاتور
نمایشگاه کاریکاتور کامبیز درم بخش
نقاشی
زبان انتزاع، بیانگر زمانِ لحظه ی انفجار است. زبان انتزاع، زبان برکندن از ریشه و بنیان است. زبان انتزاع نهایت مرتبه ی لذتِ تخریب در آفرینش است. زبان انتزاع زبان ادبیات جاریِ نقاشی های امروز ما نیست. زبان انتزاع در نقاشی آخرین تیر ترکش یک نقاش است که به هدف می کوبد تا همه چیز را گسسته کند و دوباره درهم آمیزد، آن گونه، که خود می خواهد و می سازد.
در فضای دندانه دارو سهمگین جهان امروز، نقاشی دوختهای انتزاعی "منیر صحت" بازنمایی همان ضربتهای هراسناک زمان است که ما در سکوت شاهد آن هستیم.
در آثار او میتوانی پیوستگی وگسیختگی را توأمان نظاره گرباشی با رجعتی به گذشته یا اشارتی به آینده، اما اوتصویرگر زمانِ حالِ انهدام است، زمان حالی که از گذشته ریشه یافته و با تخریبِ اکنون خود؛درآینده امید را جستجوگر است. آن هم با زبانی کاملاً انتزاعی ولهجه ای معاصر، که هضم آن را برای طیف بینندۀ ادبیات محورامروز گاهی ثقیل می گرداند. سعی او در بازنمایی عصیان آدمی است. سعی او با "زبان دوخته شده ی انتزاعی" امروز، در نشان دادن بازتاب های روابط زشت و زیبای اجتماعی پیرامون مان نهفته است. جهان تصویری او از هستی های آویزانی شکل یافته اند که با نخی، به مبدأی تاریک و نامعلوم متصل اند.هستی های آویزانی در قالب اشکال هندسی که می توان معلّق بودن و بسته شدن انسان را بانخی دندانه دار و دوخته شده و گاهی آویزان تصور نمود. نخیکه اگر آن را دنبال کنید، شاید به هیچ چیزی نرسید، اما لحظۀ انهدام محذورها و انسجام مکنونات نقاش را دریابید. آنچنانکه شکلی در شکلی باز می شود تا در پسِ خود پیوستگی را از راه گسیختگی به ما نشان دهد. چرا که برای ساختن هر پدیده ای ابتدا باید به تخریب گذشته آن به پا خاست و از آن گسست. زیرا گسسته همان گذشته است.
قمارباز كور
نمایشگاه انفرادي حجم مجتبی رمزی با عنوان قمارباز کور
نقاشی
نمایشگاه نقاشی، شعر، عکس و ویدئوی ژان پیر بیریگودیو
جواهر در مقام مجسمه
با آثار فريش البرزكوه، علی موسویزاده، معينالدين شعشعی، امیر موسویزاده
بابُل تا بابِل
نمایشگاه انفرادي طراحی احمد نصراللهی
خواب کودکی
نمایشگاه عکسهای دیجیتال رضا میلانی
سنگها
نمایشگاه آثار نقاشی علیرضا اسمائیلی با عنوان سنگها
دوچرخه
نمایشگاه نقاشی منصور خیرخواه/
شاید به جرات بگویم که دوچرخه
اولین وسیله حمل و نقل صنعتی بود که از کودکیمان همچون دوستی صمیمی و بی ادعا
همراه ما بود و تا آنجا که میتوانست راهبر ما می شد و گاهی سالها با ما زندگی می
کرد
نمایشگاه حاضر حاصل دوره ی یک
ساله از آنچه از دوچرخه و خاطراتش در فکرم عبور کرده می باشد و سعی داشته ام آنچه
از اشکال آن حس کرده ام در قالب هنری تجسمی دید شما را نوازش دهم .
شاید توانسته باشم با این کار شما
را به یاد دوست قدیمی و وفادارتان بیاندازم
نقاشی
نمایشگاه نقاشی حمیدرضا غفوری
من از کودکی نقاشی می کردم. من هنرمندی هستم خودآموخته. همیشه به هنر فکر می کردم ولی شرایط زندگی من به صورتی شد که مجبور شدم جذب کار صنعتی بشوم، در کارخانه ایران خودرو که یک شرکت ماشین سازی است، مشغول به کارشدم. ولی همچنان به هنر فکر می کردم.
در محیط کارم که بودم "در خط تولید" در زمانهای استراحتم طراحی می کردم و یا زمانهایی که از محیط کار به سمت خانه برمی گشتم داخل سرویس (اتوبوس) از همکارانم طراحی می کردم. محیط کار من فوق العاده خشک و صنعتی بود. همیشه به دنبال مسکنی بودم برای آرامش، که تنها مسکن من نقاشی کردن بود. مدتها نقاشی کردم و کارهایم را به دوستان هنرمندم که بعدا با آنها آشنا شدم نشان دادم و آنها در مورد کارهای من نظر می دادند. تناقض شدیدی بین کار صنعتی من و کار هنری من بود. در مجموعه "پسرها در خیابان هنوز راه می روند" من تاثیر گرفتم از همکاران پسر، آنها بعد از اینکه از کار به سمت منزل می رفتن در خیابان بی هدف راه می رفتند، و زندگی می کردند بدون اینکه هیچ آینده روشنی در انتظارشان باشد.
در این سالها من در بینالها و نمایشگاههای مختلف در داخل ایران و خارج ایران شرکت کردم در زمینه نقاشی و تصویر سازی کتابهای کوک که در تعدادی از آن بینالها جزو نفرات برگزیده بودم.
فضای نقاشی هایم رئالیسم اجتماعی است و از اجتماعی که در آن زندگی می کنم تاثیر گرفتم. پسرهای نقاشی های من همان پسرهایی هستند که در محیط کارم بودن و شکل دهنده همین اجتماع هستند که در آن کار و زندگی میکنند و روابطی که بین آنها برقرار است در جامعه من به شکلی دیگر و نوعی دیگر از احساس که بین پسرها برقرار است.
دغدغه من همیشه انسان بوده چه مرد و چه زن، انسانهایی که در شکل دادن کارهای بزرگ نقش مهمی داشتند ولی هیچ وقت به آنها اهمیتی داده نشده.
همیشه به این فکر می کردم که آدمها و محیط کارم را به دنیا نشان بدهم. آنها همان انسانهایی هستند که در جامعه من زندگی می کنند.