گالری آتبین
آدرس: تهران - تقاطع پارک وی - خیابان ولیعصر - کوچه خاکزاد - شماره ۴۲تلفن: ۰۲۱۲۶۲۱۰۳۹۵
- وبسایت
ساعت کار: همه روزه از ۱۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰
فراموشی
نمایشگاه نقاشی"فراموشی"
سمانه امیری زاده
گالری آتبین
نوربان
مجنون بودن افتادن در ورطه نديدن است. زيستنِ تاريكى تا سرحد آن.
مجنون چيزى جز تاريكى نمى بيند
چيزى جز دوست داشتنش.
او در فقدان خود زندگى مى كند. نباید هارا تجربه میکند. زندگی در فقدانى كه، فقدانهايى كوچك درون آن می درخشند و شعله می کشند
بوسه،
هراس،
سرشارى،
مهر
رویا
شب
و دیوانگی
او این شعله ها را پاسبانی می کند
مانند آتش_بان
مانند مهر_بان
نوربان
فائزه بهارلو
روزهای روشن
نمایشگاه بابک حقی با عنوان «روزهای روشن» در گالری آتبین
نمایشگاه فتومونتاژهای بابک حقی با نام «روزای روشن» جمعه سوم دی ماه در گالری آتبین گشایش مییابد.
در این نمایشگاه 11 اثر در سه قطع 90*60،60*40 و 40*30 سانتیمتر به نمایش در می آید. این مجموعه که به گفته خود هنرمند برای تکمیل شدن آن دو سال زمان صرف شده است حاوی پیوندهایی بین خواب ها، گذشته و حال هنرمند است که با تکنیک فتومونتاژ کار شده اند. در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است : «عکاسی برای یادآوری خاطرات به میانجیگری آمد و به طور نمادین بر پیوندهای به مخاطره افتاده و زوال رو به گسترش زندگی خانوادگی تاکید کرد. عکسها این سایههای شبحوار، حضور ناچیز و نمادین خویشاوندان دورافتاده اند.عکسها علاوه بر آنکه حس مالکیت خیالی یک گذشته ی غیرواقعی را به آدم ها می دهند، به آنها کمک میکنند تا جایی که در آن احساس نا امنی می کنند به تسخیر خود درآورند.»
بابک حقی متولد 1361 در تبریز است و فعالیت حرفهای هنری خود را در زمینه عکاسی و ویدیو آرت از سال 91 با عکاسی تئاتر آغاز کرد و تا کنون در نمایشگاهها و فستیوال های متعدد شرکت داشته است و این نمایشگاه چهارمین نمایشگاه انفرادی اوست.
نمایشگاه «روزای روشن» سه تا چهارده دی ماه همه روزه از ساعت 16 الی 21 در گالری آتبین به نشانی : خیابان ولیعصر نرسیده به چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.
مجسمه
نمایشگاه گروهی مجسمه با آثار:
آذرشیخ بهاالدین زاده
مجمد مروستی
حمیدرضا صادق زاده
نگین باقری
حموم
حموم - نمایشگاه گروهی چاپ دستی در گالری آتبین
نمايشگاه حموم، يه بهانه است تا هنرمندايى كه هميشه رفيق گرمابه و گلستان هنر چاپ دستى هستن، فارغ از هرجور سرخاب و سفيداب و باقى قضايا، دور هم جمع بشن و از نگاه شخص شخيص خودشون به شرط كيسه نكشيدن و گربه شور نكردن يه موضوع سنتى و قديمى ايرونى، حوادث تاريخى و فرهنگى رو، لُپ گل انداز و ترگل و ورگل كنن.
خدا وكيلى توى اين پاك خونه ى سرِگذر، نه سنگ پايى گم شده و نه از مُشت و مالى جانانه خبريه. مخلص كلوم اينه كه مدعى برپايى نمايشگاهى خاص و ويژه نيستيم و از همين حالا، پيش پاى تموم بزرگون و پيشكسوتون حاضر و غايب گذرِ چاپ دستى، لُنگ انداختيم.
شکیبا پرورش
یکی از ما
نمایشگاه نقاشی مریم آقایی با عوان «یکی از ما» در گالری آتبین
دهانم را مى بندم
كه هيچ نگويم
طنين كلمات تند قلبم را
اما
صبح ها كه بيدار مى شوم
در كاسه سرم مى شنوم
چشم مى گشايم
لباسهايم را مى پوشم
و در ميان شما
به جستجوى خود مى روم
در عمق قرمز پررنگ
در عمق قرمز پررنگ
نمايشگاه نقاشي
ماني كومار
انسان می اندیشد.
اسب می اندیشد.
گوسفند می اندیشد.
گاو می اندیشد.
سگ می اندیشد.
ماهی نمی اندیشد.
ماهی صامت است.
مات است و مبهوت.
ماهی نمی اندیشد،
چرا که ماهی همه چیز را می داند.
ایگی پاپ
ماهی های مانی اما همه چیز هستند، غیر ازمات ومبهوت. در همه ی آنها اتفاقاً بروز حس و داشتن حالت، وجه غالب است . انگار نوعی آگاهی لحظه ی آخرین، نوعی مرگ آگاهی و هراس از لاوجود شدن در تک تکشان دیده می شود.که البته رویکرد اکسپرسیو نقاش، رنگ آمیزی های تند و پربافت، ابعاد بزرگ آثار بر این ویژگی تاکید بیشتری می کند.
به هرحال همه چیز دانی، بهت، ویا درنهایت یاس اگزیستانسیالیستی آخرین حسی است که ممکن است از ماهی های مانی درک شود.برعکس گویی آنها بسیار به انهدام خویش آگاهند وحیرت وهراسشان واضح.
گویی لبه ی تیزنیستی خنجری است آگاهی بخش برایشان ؛ و گمان می کنم تلاش هنرمند هم در این دوره پر آشوب و خونبار از به اصطلاح تمدن بشری غیرازاین نبوده است.
هشداری که نهیب می زند : آگاهی از ارزش زیستن را به لحظه فنا واننهیم
فرهاد آذرین
آغامحمد خان، دمت گرم
نمایشگاه گروهی پیرایههای مفهومی با عنوان «آغامحمد خان، دمت گرم» در گالری آتبین
دایناحلزون
موجودات خيالى من برگرفته از موجودات بدنيا چشم باز كرده پيش از حضور انسان برروى كره زمين هستند.
من ميبينم كه انسان زاييده خاكها ، آبها و رودهاست واز زمين روييده و قسمتى از بدن زمين است .
اما هر لحظه در بيگانگى و دورى از اصل خويش به سر ميبرد.
همونطور كه جوزف كمپبل ميگه :
زمين آدم ميدهد ....درست مثل درخت كه سيب ميدهد، آدمها محصول زمين هستند ، همانطور كه سيب محصول درخت است .
همه ما اندامهاى حسى زمين هستيم ، ما حسهاى عالم هستيم و ما همه اينها را همينجا درون خودمان داريم .
جیران فخر موسوی
اندکی پاریس
اندکی پاریس - نمایشگاه عکس نازنین محمدیان خوانساری - گالری آتبین
از لابهلای اسطوره
نمایشگاه از لابهلای اسطوره / جدیدترین آثار علی ندایی در گالری آتبین
سواران گمشده
نمایشگاه نقاشی مانی مهزاد با عنوان سواران گمشده در گالری آتبین
دور
جمعه بیست و هفتم فروردین نمایشگاه عکسهای امیرحسین شجاعی با عنوان «دور» در گالری آتبین گشایش مییابد.
در توضیح این نمایشگاه به قلم امیرحسین شجاعی آمده است:
«تلاش کردم مجموعه ای را عکاسی کنم که صرفا" طنین و آهنگی در خود داشته باشد نه اینکه مدام تلاش کند از چیزی پرده بردارد و یا استدالی را پیش روی مخاطب قرار دهد.
همچون آثاری که سطح عینی آنها آنچنان وحدت یافته و بی منفذ ، نیروی محرک آنها چنان سریع و خطاب آنها چنان مستقیم است که اثر صرفا" میتواند همان که هست باشد.»
زمان نمایشگاه: ۲۷ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
۴ بعد از ظهر تا ۹ شب
آدرس گالری آتبین: تهران - تقاطع پارک وی - خیابان ولیعصر - کوچه خاکزاد - شماره ۴۲ - گالری آتبین
اين تصوير را تن بده
نمایشگاه نقاشی راحله بصیر، فائزه بهارلو، نسیم تقیپور، دنیا رستمی، لیلا زرستونیا، شکوه ظروفچی، مریم آزاد فلاج و فرهاد مفوز در گالری آتبین
اين تصوير را تن بده
اين نمايشگاه مجاليست براي آنچه هنرمند از مخاطب خويش ميخواهد تا لحظهاي در مقابل روياها، كابوسها، ترسها و شاديهاي او بايستد و خود را در لحظه درنگ به تصوير پيش رو بسپارد؛ جهانهايي گرچه متفاوت اما مشترك كه در نقطهاي به دغدغه آفريننده آنها بدل ميشوند.
اين دغدغههاي محسور شده در قالب تصوير مجالي را ميطلبند براي بازبيني و دلسپاري مخاطبي ديگر .
اين نمايشگاه دعوتي است به:
"اين تصوير را تن بده"
آینههای زیر پا
نمایشگاه عکس بابک حقی در گالری آتبین
باغ معلق
نمایشگاه نقاشی
طاهره افضلی
۹تا۲۰ بهمن۱۳۹۴
۴تا۹ عصر
اعترافات زال
اعترافات زال / حجمهای شعله هژبر ابراهیمی - محمد مروستی - بابک جوانمرد - لیلا سبیانی
کماریکان
نمایشگاه نقاشی اسماعیل چشرخ با عنوان کماریکان در گالری آتبین
آراميدن
آرمیدن / نمایشگاه نقاشی فائزه بهارلو در گالری آتبین
تاجِ خار
تاجِ خار / نمايش آثار ساره قمی ، در گالری آتبين
فتوکولاژ
نمایشگاه فتوکلاژ های مهدی میرباقری در گالری آتبین
اُ مای گاد
نمایشگاه عکس اُ مای گاد محمدرضا ماندنی در گالری آتبین
کالبد اثیری
نمایشگاه عکس نیلوفر تقیپور با عنوان کالبد اثیری در گالری آتبین
نقاشی
نمایشگاه نقاشی ارغوان خسروی در گالری آتبین
آنشب اردیبهشت
آثار رضا حسینی - ندا تولایی - هومن فولادقلم - وحید محمدی در گالری آتبین
اکسیر آپادانا
نمایشگاه مجسمه مرتضی شعبانی با عنوان اکسیر آپادانا در گالری آتبین
اسطورههای خاموش
اسطورههای خاموش نمایشگاه نقاشی علی ندائی در گالری آتبین
عاشقانهای بر دیوار
عاشقانهای بر دیوار - نمایشگاه عکس فریبرز میرکبیری در گالری آتبین
چند پرده از بهشت
نمایشگاه گروهی چند پرده از بهشت در گالری آتبین/ با آثار:
امیر آذر - ارغوان خسروی - ساره قمی - انوش ابراهیمی - مهسا خیرخواه - امیر کبیرنژاد - آبنوس البرزی - سارا راهانجام - سولماز مالک - طاهره افضلی - مونا رحیمزاده - محمدرضا ماندنی - پونه اوشیدری - سارا رزمی - مانا محرابیان - محسن ایرانی - روزبه روبهانی - سهراب حقیقی - راحله بصیر - علیرضا رشیدی - محمد مروتی - شکیبا پرورش - جسین زینالپور - محمد مستاندهی - هامد جابرها - ليلا سبيانی - فرهاد مفوز - نازیلا جهانگیر - نیلوفر صالحی - مهدی میرباقری - مصطفی مظفری - محسن فولادپور - غزاله موسوی - حمید حمایتیان - پرهام فلمدار و بابک یاقوتی
تصویر دوریان گری
نمایشگاه عکس مریم نیازاده با عنوان تصویر دوریان گری
نقاشی
نمایشگاه گروهی نقاشی با آثار: رضا حسینی - هلنا شین دشتگل - مریم طاهریان فر- فرزانه قریشی - طاهره واحدی - شمسی یاری
پاز
نمایشگاه نقاشی محمدرضا راشد با عنوان پاز در گالری آتبین
هابل
«هابل» نمایشگاه نقاشی ابوالفضل لیره
طبیعت باجان
نمایشگاه کاریکارتونهای آروین با عنوان طبیعت باجان
جشن بیپایان
نمایشگاه نقاشی جشن بیپایان با آثار حسن شکاری
مگنولیا
نمایشگاه نقاشی مریم میرزایی با عنوان منگولیا در گالری آتبین
واریاسیون
نمایشگاه نقاشی وحید محمدی با عنوان واریاسیون
نقاشی
نمایشگاه نقاشی مرتضی اشتیاقی در گالری آتبین
زنان چل ستونی من
نمایشگاه عکس «زان چل ستونی من» با آثار حمید جانیپور/
در این نمایشگاه ۱۵ عکس در سایز ۴۰ در ۶۰ به نمایش گذاشته شده است.
روزبه ی روزبهانی، عکاس درباره «زنان چهل ستونی من» می گوید:
«کشف حضور زن در زندگی مبدا تاریخ است . این کشف گاهی نگاهی نگران است که از برابرت می گذرد یا موهای معشوقه است که زیر نور اریب آفتاب مستت می کند یا رخوتی ابدی بعد از یک همخوابگی طولانی در تخت خوابی یک نفره است .
این کشف آنچنان بزرگ و عظیم است که زندگی ات به قبل و بعدش تقسیم می شود . تو را پیوند می دهد به شروع زمان ،به ابهت حضور انسان در جهان که پیش از آن هیچ هیجانی در تکرار چندین میلیون ساله اش نبوده است .
عکس های حمید بیانگر همین تلفیق اغواگر است . تلفیق زنانی که تاثیرشان آنچنان عظیم بوده که برهه ای از زمانشان از آن آرتیست شده و زنان چهل ستونیِ منِ او شده اند .زنانی که تاریخ می سازند و تاریخ می شوند . انتخاب نام هوشمندانه زنان چهل ستونی من تاثیر کارها را صد چندان می کند .
کارهای جدید حمید جانی پور را نه تنها عکس هایی خلق شده توسط عکاس که سلف پرتره هایی از ذهن پرتلاطمی مردی می بینم که تاریخ فتح روح و تنش را به تصویر کشیده است.»
همچنین کاوه کیائیان، مدیر کتابفروشی نشر چشمه درباره این نمایشگاه نوشته است:
«در نگاهی سرسری به مجموعهعکسهای «زنان چهلستونی من»، حمید جانیپور سعی کرده تصویری بدهد از انطباق زن امروز بر شمایل مرد دیروز. مرد دیروزیای که شاید در وجود تکتک ما مردان امروزی نفس میکشد. و حقی تاریخی که از زن ایرانی دریغ شده. تاریخ مذکری که از مهاجرت آریاییان و حملهی تازیان تا خودِ امروز دست از سر زنانمان برنداشته. میشود خیلی رو و شعاری چنین مضمونی را از این مجموعه برداشت و میشود که نه...
میشود تمام اینها را فراموش کرد، پای هر تابلو چند دقیقهای ایستاد و چشم دوخت به انحنای اندام و شوخنگاری و هیزچشمی عکاس، به بازی رنگهای گرم. میشود از یاد برد که کدام خط و رنگ، نگارهی نگارگر است و کدام ظهور نور بر حافظهی دوربین. میشود داستانی ساخت از شخصیتهای هر تابلو. انگار که نقال پردهای را نقل کند. صدای ذهنمان را بالا ببریم که «این دختر جوون که میبینی پنجره رو باز کرده و چشم دوخته به شقه شدن مرّبنقیس و یارانش، منتظره. بگو منتظر چی...»
میشود مردان نقاشی از قاب تابلو ما را نظاره کنند. انگار که گذشته به تماشای ما آمده. آنها انگشتِ حیرتگزان، خلوت و روزمرگی ما را میبینند. به چشمچرانی و نظربازی دور زن امروزی حلقه میزنند و لحظهای فراموش میکنند جنگ و جلال شاهانهشان را. چه فرق دارد. بگذاریم یکبار هم آنها ما را روایت کنند.
به هر تأویل... میشود هر کس از ظن خود هنر حمید را ببیند و بستاید. جزییات تابلوها آنقدر انبوه است و نقش و رنگش آنقدر درهم تنیده که میشود یکی از این زنان چهلستونی را به دیوارِ خانه آویزان کرد، هر روز نگاهش کرد و ماهی سالی که گذشت، ناگهان کف دست به پیشانی کوبید و کشف تازهای در تن تابلو... راستی، تن این تابلوها هم چون تن زن هربار حرف تازهای دارد و لذت و رخوتی بعد از انزال تماشا. خوانشی مردانه از نمایشگاه عکاس «شوخنگار و هیزچشم» ما؛ حمید جانیپور.»
رویای بیداری
رویای بیداری، نمایشگاه نقاشی روژین دبیری در گالری آتبین/
این جا! بودن و نبودن، پر وخالی، روشنایی و تاریکی، امروز و دیروز، ترس و جرات، اعتماد و بی اعتمادی... فضا اشغال می کند، جا می گیرد، اثر می گذارد و ماندگار می شود!
در خواب، در بیداری... در خوابی که هوشیار است و در بیداری که حواسش نیست...
روژین دبیری - زمستان ۹۲
کلاژ
نمایش کلاژهای فهیمه عبدالله زاده
آن خود دیگر
آن خود دیگر نمایشگاه نقاشی یاسمین خورسندی
نقاشی
نمایشگاه انفرادی نقاشی سعید حاتمی در گالری آتبین
اعتراف به گناه نکرده
اعتراف به گناه نکرده نمایشگاه نقاشی مینا فشنگچی در گالری آتبین
علیا مخدرات
نمایشگاه نقاشی طاهره افضلی با عنوان علیا مخدرات
فروپاشیدگی
نمایشگاه نقاشی «فروپاشیدگی» رامین عباسزاده
--
آن چه رامين به نقش آورده تصويرى از تُهيگى و تنهايى ماست.
آدم ها، با ديوارهاى لخت و پيرامونى خالى از اشياء؛ كه خود اينك شيىءواره و شيىءاند.
آدمهايى كه ماييم. مايى -كه نه حتّا شيىء - كه كلاژى شدهايم از اشياء و هر آن چيزى كه روزان و شبانمان را با آنها مىگذرانيم؛ و -فراتر از آن- با آنهاست كه روز و شبمان را معنا مىدهيم.
امّا اين روزها كه مىگذرانيم، ما را چنان به بندِ بازىِ خود كشيده، كه گويى از اين بازى و قاعدهى آن گريز و گزيرمان نيست.
پيش پاافتاده ترينِ روزمرّگىها، بودن ما را چنان از خود انباشته، كه هويّت و 'مايى' ما را تسخير و مسخ خويش كرده است.
و چنين مىنمايد كه در اين گيرودار فراموشى و فروپاشى معنا، «بى خيال و بى خبر» از آن چه به ما مىگذرد، از «آدمى بودن»، همين سيماى انسانى و شناسههاى شناسنامهاى بسِمان است.
وگرنه حتمن كه نبايد چشم از خواب كه باز مىكنيم، جانورى جاى خودمان در رختِ خواب ببينيم. يا نبايد كه حتمن پوست بتركانيم و كرگدنى تحويل جامعه دهيم.
بيمارى مثل خزه زير پوستمان خزيده؛ در خونمان خانه كرده؛ بى كه بدانيم...
و اين ميانه هنرمند است كه «ترجمان فاجعه» مىگردد.
آينهاى مىشود به تمامى؛
و ما را به ما مىنمايد.
اميد كاشانى راد
آبان 1392
*عبارتهاى درون گيومه از شعر شاملوست.
یادداشتهای کوچک
نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم جمالی با عنوان یادداشتهای کوچک
عکس
نمایشگاه عکسهای رکسانا فاضلی
در هوای مردن
نمایشگاه نقاشی با آثار: نازیلا جهانگیر - مصطفی مظفری
ایرانیره
نمایشگاه پاپ آرت مهدی میرباقری
- تکنیک آثار (چاپ سیلک)
مولوی پلاک ۸۳۱
آثار مجتبی سرانجام پور در این نمایشگاه شامل ۱۳ عکس در ابعاد ۶۰×۹۰ سانتیمتر و سه اثر در ابعاد ۳۲×۹۰ سانتیمتر هستند. این اولین نمایشگاه انفرادی مجتبی سرانجامپر است که با موضوع رقص سماع و ارتباط آن با زندگی روزمره مردم ترکیه برگزار میشود.
سرانجامپور در مورد آثاری که در این نمایشگاه عرضه شدهاند به عکسخانه میگوید: «این عکسها را در طول ۲ سال در سفرهایی که به شهرهای آنکارا، استانبول و قونیه گرفتهشدهاند و رابطه نزدیک زندگی روزمره بخش بزرگی از مردم ترکیه با رقص سماع را نشان میدهد.» به گفته سرانجام پور رقص سماع بخشی از هویت جلالالدین بلخی است که از فرهنگ ایران کاملا جدا شدهاست و به بخشی از هویت مردم ترکیه بدل شدهاست. او میگوید: «درست است که تمام اشعار مولوی به زبان فارسی هستند، اما بخش بزرگی از شخصیت این شاعر به فرهنگ ترکیه پیوند خوردهاست، بسیاری از مردم ترکیه گاهی بدون اینکه اعتقادی به اشعار یا مفاهیم عرفانی شعر مولوی داشتهباشند، در زندگی روزمره خود پیوند نزدیکی با رقص سماع برقرار کردهاند و گاهی از پیوند با مضامین و مفاهیم مربوط به رقص سماع و مولوی ارتزاق میکنند.»
بزرگ خاورمیانه
نمایشگاه کارتونهای آروین