گالری راه ابریشم ۲
آدرس: بلوار کشاورز، روبروی پارک لاله، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰تلفن: ۰۲۱۲۲۷۲۷۰۱۰
ایمیل - وبسایت
ساعت کار: یکشنبه تا چهارشنبه ۳ تا ۷ عصر پنج شنبه و جمعه ۴ تا ۸ عصر
جزر
نمایشگاه گروهی «جزر» در گالری راه ابریشم ۲
جمعه بیست و چهارم دی، نمایشگاه گروهی عکس «جزر» در گالری راه ابریشم ۲(راه ابریشم - پارک لاله) گشایش مییابد.
هنرمندان حاضر در این نمایشگاه که کیوریتورهای آن رومین محتشم و زهرا قیاسی هستند عبارتند از: مهرداد افسری، حمید بهجت، اعظم حسین آبادی، کریستف رضاعی، سیف اله صمدیان، احسان ضیائی، قاسم فتحی، آوین فرهادی، صمد قربان زاده، علیرضا قوجاری، زهرا قیاسی، رضا کیانیان، طرلان لطفی زاده، رومین محتشم، پری ملک زاده، معصومه مهتدی، تهمینه میرمطهری، ابراهیم نوروزی و مهدی وثوق نیا.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم رضا کیانیان آمده است: «این صدای آب است که دادخواهی می کند! این صدای آب است که شهادت می دهد! این پژواک صدای آب است که در هنر ایران پیچیده است! غرور کودکانه بشر با تکیه بر سطحی از دانش خواست تا نظم جاری طبیعت را اصلاح کند!! با دانشی که هر لحظه به وسیله این نظم بی همتا به شعوری تازه می رسد و خود را می شکند. عالمان سطحی فراموش می کنند که علم مقدس نیست و با پشت سرگذاشتن مداوم خود رشد می کند! به عکس هنر که با بازگشت به خود شکوفا می شود. هنر طبیعت را پاس می دارد ولی علم بر طبیعت شوریده است. هنر و علم هر دو از طبیعت می آموزند و می دانند که با خلق میلیون ها اثر هنری دیگر و با کشف میلیون ها قانون علمی دیگر، طبیعت همچنان زاینده تر است. بخشی از خشکی دریاچه ها ، رودخانه ها ، تالاب ها و منابع زیرزمینی آب به گردن غرور این عالمان سطحی است. ما صدای آب هستیم و از عالمان بی غرور عمیق که خود با طبیعت همراه هستند می خواهیم که با ما در این برهوت صدای آب باشند!»
زمان نمایشگاه: 24 دی تا 4 بهمن ماه 1395
ساعات بازدید : یکشنبه تا جمعه 16-20
پیاو
پیاو: هاوار امینی / نمایشگاه پرتره / گشایش: جمعه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵ ساعت ۴ تا ۸ / نمایشگاه تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد. / گالری شنبهها و تعطیلات عمومی تعطیل است. / آدرس: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنوآجر، تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸
مادی
نمایشگاه هاشم شاکری با عنوان «مادی» در گالری راه ابریشم-پارکلاله
نمایشگاه انفرادی عکس هاشم شاکری با عنوان «مادی» از روز جمعه ۲۶ آذرماه، در گالری «راه ابریشم - پارک لاله» گشایش مییابد.
هاشم شاکری در این پروژهی مستندِ بلند مدت که حدود ۸ سال به طول انجامیده است سعی کرده با به تصویر کشیدن زندگی مادربزرگش از کودکی تا مرگ ( از سال1303 تا 1395)، پروژهای شخصی را درون بستری تاریخی روایت کند. مادی که در طول دوران زندگی پرفراز و نشیب خود با سختیهای فراوانی روبهرو بوده است، در سالهای پایانی عمرش با بروز سکته ی مغزی ، قدرت تکلم خود را از دست میدهد و دچار آلزایمر میشود. اما نکتهی قابل توجه در این میان، روحیهی شکستناپذیر و سرشار از عشق و امید وی به ادامه ی زندگی ست که تا آخرین لحظه الهامبخش عکاس است. شاکری با ثبت ۸ سال پایانی زندگانی مادی، سیر تکاملی و مسیر کشف و شهود تجربی خود را نیز در عکاسی مستند به ما نشان میدهد.
در این نمایشگاه ۱۰ عکس در ابعاد ۱۱۰ در ۸۰ سانتیمتر و ۲۱ عکس در ابعاد ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر به همراه دو ویدئو و چیدمانی از اشیاء به نمایش گذاشته خواهد شد.
در قسمتی از مقدمهی این نمایشگاه که به قلم صالح نجفی، پژوهشگر و مترجم حوزهی فلسفه و سینما، نوشته شده ، آمده است:
«......کاترین مالابو از ما میخواهد پیری را به منزلهی نوعی تغییر در نظر گیریم. میخواهد که از رخداد پیری سخن بگوییم.
حقیقتی هست که مدام از یادمان میرود: پیری صرفا فرایندی تدریجی نیست که به طور طبیعی برای همهی ما جریان یابد، پیری در عین حال یک واقعه است، گسستی ناگهانی است. حتی در "طبیعیترین" شکلهای تجربهی پیری همواره جنبهای "حادثهای" وجود دارد ، مثل روی دادن یک فاجعه. برای آنکه پیر شویم، انگار، کافی نیست به تدریج مسن شویم، به یک واقعهی ناگهانی – پیشبینینکردنی نیاز هست که یکباره همه چیز را به هم بریزد.
پیر شدن ، از این منظر، نوعی مسخ شدن ناغافل است: "موهای سرش یکشبه مثل برف سفید شد"... سانحهای احمقانه، خبری بد، ماتمی، دردی ...و ناگهان فرایندِ "شدن" متوقف میشود، خشکش میزند: پیکرتراش غریبی به صحنه میآید و فرمی بی سابقه خلق میکند، فردی که نمیشناسیم ... نمیشناسیم؟
نه، شک نداریم که او را میشناسیم اما به جایش نمیآریم – شناختی بدون بازشناسی. ( در حالت معمول، همواره عکس این روی میدهد: آشنایی را بعد از سالها میبینیم، ناگهان به جایش می آریم اما ... او را نمیشناسیم: بازشناسی بدون شناسایی؟)
هاشم شاکری میخواهد این لحظهی مسخ شدن را ثبت کند، میخواهد لحظهای را به دام اندازد که به دام افتادنی نیست: کافیست یک لحظه غفلت کنی تا آن پیکرتراش کارآشنا، آن پلاستیسیتهی ویرانگر، مشغول کار شود، طولی نمیکشد.... فرد جدیدی متولد میشود، زیبا، استوار، کوشنده برای پایدار ماندن در هستی خود، هستی کوتاه، جانکاه اما تازه ی خود...و چه زود همه چیز تمام میشود: آن لحظه ثبت شده است اما درست در همان لحظه که از چنگمان گریخته است ... هاشم گذارِخود، گذارِ او، گذارِ مای ناظر را از روی مرزی ثبت کرده است که میان آنچه طبیعی است و آنچه غیرمنتظره است، رخداد است، وجود دارد...وجود دارد؟ این مرز تنها زمانی ترسیم می شود که از آن گذشتهایم ، راه برگشتنی نیست ، حتی نمیتوان به عقب برگشت و نگاهش کرد، کسی که این کار را کرد آخرین نفر بود، زن لوط بود، و چون برگشت یک ستون نمک گشت و... نمیتوان برگشت ولی آیا میتوان مرور کرد؟ عکس ها را نگاه کنید.»
هاشم شاکری، عکاس و فیلمساز مستند، متولد ۱۳۶۶ و فارغ التحصیل رشتهی معماری است. او که در سال ۱۳۸۵ فعالیت عکاسی خود را آغاز کرده است، از سال ۱۳۸۸ به طور جدی به عکاسی مستند روی آورد. شاکری سعی دارد با به تصویر کشیدن روابط انسانی ، دغدغههای اجتماعی و سرگشتگی و بی قراری انسان معاصر، ناخوداگاهِ اُپتیکال جامعهی پیرامونش را ثبت کند و در این راه به نگاهی جهانشمول دست یابد.
این نمایشگاه، چهارمین نمایشگاه انفرادی شاکری پس از نمایشگاه انفرادی وی در نوامبر سال جاری در گالری خانه عکاسان پاریس است. آثار وی پیش از این در شهرهای لندن، رم، توکیو، سئول، و... به نمایش درآمده اند. از آخرین جوایز وی میتوان به دریافت جایزهی عکاسی بنیاد «لوکاس دولِگا» از شهردار پاریس در سال 2016 اشاره کرد.
نمایشگاه «مادی» تا 6 دی ماه جاری یکشنبه تا جمعه از ساعت 16 تا20 برای بازدید عموم دایر است. گالری شنبهها و تعطیلات رسمی تعطیل است.
گالری راه ابریشم-پارک لاله : تهران، بلوار کشاورز، بین وصال و قدس، ساختمان تکنوآجر، شمارهی 210، طبقهی ۴
شماره تلفن: 88977148
نگاههای همراستا - ایران و اسپانیا: عکاسها در آینه
نمایشگاه گروهی «نگاههای همراستا - ایران و اسپانیا: عکاس ها در آینه»
انجمن فرهنگی مدیترانه غربی با همکاری آژانس اسپانیایی بین المللی و توسعه، بنیاد اسپانیایی سه فرهنگ ، سفارت اسپانیا، دانشگاه علامه طباطبایی و گالری راه ابریشم، نمایشگاه گروهی عکس شامل آثار دوازده عکاس اسپانیایی و ایرانی تحت عنوان «نگاههای همراستا - ایران و اسپانیا: عکاس ها در آینه» را در تهران برگزار میکند.
مجموعهی آثار مذکور ابتدا اسفند ماه سال گذشته در مادرید به نمایش در آمده است و هم اکنون در تهران آن را مشاهده خواهیم کرد. این مجموعه توسط سارا فرناندز دمویا و سانتیاگو اولمو بر مبنای قرابتهایی شگفتانگیز که بین آثار هنرمندان دو کشور وجود دارد گرد هم آمده است. بازدیدکنندگان با دیدن آثار دوازده هنرمند عکاس نگاه های هم راستا، می توانند دریابند که چگونه آثار این هنرمندان ما را تحت تاثیر قرار میدهند و مجموعهای بسیار ارزنده مملو از داستانها و چشماندازهای پر تب و تاب را به ما عرضه میکنند.
سوله داد کوردوبا و شادی قدیریان، کریستینا گارسیا رودرو و هنگامه گلستان، آمپارو گاریدو و رعنا جوادی، ایزابل مونیوز و گوهر دشتی، مایته ویتا و غزاله هدایت، ماریا زارازوا و نیوشا توکلیان هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. نمایشگاه تا ۷ آذر از ساعت ۴ تا ۸ به غیر از شنبه ها و تعطیلات عمومی ادامه دارد.
نمایشگاه فوق روز جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۶ در گالری راه ابریشم - پارک لاله افتتاح میگردد و روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه جلسه پرسش و پاسخ در همان محل گالری در بلوار کشاورز ساعت ۶ بعد از ظهر برگزار خواهد شد.
گشایش: جمعه ۲۱ آبانماه ۱۳۹۵ ساعت ۴ تا ۸ / نمایشگاه تا ۷ آذرماه ادامه دارد. / گالری شنبهها و تعطیلات عمومی تعطیل است.
آدرس گالری راه ابریشم - پارک لاله: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنوآجر، تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸
دم
جمعه بیست و یکم خرداد، نمایشگاه گروهی عکس و ویدئو با عنوان «دَم» در گالری راه ابریشم ۲، افتتاح خواهد شد.
سمیرا داورفرا، سالومه سوزنچی، شقایق سیروس، فرزین فروتن و سحر مختاری هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.
ایدهی اصلی این نمایشگاه براساس جستجوی تصاویر روزمرهی منتشر شده در فضای مجازی و انتخاب تصادفی یکی از آنها بوده است.
حمیدرضا کرمی در بیانیهی این نمایشگاه مینویسد: «فرزین فروتن، سمیرا داورفرا، سالومه سوزنچی، سحر مختاری و شقایق سیروس در آثارشان، تصویری امروزی از هراسی دیرپا را به نمایش میگذارند. آنچه برخوردی اتفاقی با تصویری پیشپاافتاده در سیلان سرگیجهآور تصاویر در فضای مجازی مینموده، بدل به نقطۀ عزیمتی در تكاپوی هنرمندانۀ آنها برای تجسم احساس ناشی از مواجهه با این نقشِ درد و رنج بشری میشود. عكس بینامونشانی به جا مانده از اتاقهای گاز اردوگاه داخائو كه در نگاه اول به تصویری از خطوطِ درهمتنیده - یادآور نقشاندازیهای انتزاعی – میماند، حقیقت هراسآورِ واپسین تلاشهای انسانهایی برای بقاء با چنگ انداختن بر دیوارهای دودگرفتۀ سلولهای مرگ نازیها را برملا میكند. آثار هر یك از این هنرمندان، بازتاب تصویرِ درونیشدۀ واگوییِ این حقیقت است؛ حاصل تأمل شخصیِ هر یك از آنها و در عین حال، نتیجۀ همرأییِ و اشتراك دیدگاهشان، كه به نوبۀ خود، اهمیت سازوكار منتهی به خلق آثار و سیرِ تكوین درونمایۀ نمایش در قالب كاری گروهی و مشترك را هم به مثابۀ كیفیتی چشمگیر و معاصر برجسته میسازد. به این ترتیب، برآیند كوشش آنها در گسترهای از مضمونپردازیِ صریح و اشارات مستقیم تا برداشتهای كاملاً شخصی و دلالتهای ضمنی، جلوه میكند. به رغم این، آنچه در كانون توجه هر یك میماند یادآوریِ وحشتِ سبعیتی لگامگسیخته و ناانسانی است، كه در بلوغ عقلانیِ دنیای مدرن در مقابل چشمان خوابزدۀ جهان روا داشته میشود. اثر هنری به مثابه یاد- داشتی به قصد بیدار كردن و بیدار ماندن، هر چند هنوز جهان در اسارت تعصب میتواند شاهد خاموش قساوتهایی از این دست باشد، چنانكه هست.»
گشایش: جمعه21 خرداد95- ساعت 16تا 20
نمایشگاه تا 31 خرداد یکشنبه تا جمعه از ساعت 16 تا 20 ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
گالری راه ابریشم ۲ : تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره 210،ساختمان تکنوآجر، طبقه 4
پروژههای اِوریدی ایرانی
پروژههاى اِورىدىِ ايرانی
ارائهی منتخبى از آثار پروژههاى اِورىدى ایرانی
با حضور عکاسانی از اِورىدى ایران، اِوریدی تهران، اِورىدى یزد، اِورىدى شهریار و اِوریدی اردبیل
گزینش عکسها از گروه اِورىدى ايران
اوریدی ایرانEverydayIran ، پروژهای الهامگرفته از پروژهی اِوریدی افریکا Everyday Africa، بزرگترین پروژهی عکاسیِ ایرانی در شبکههای اجتماعی است که از اوایل ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده است.
اِوریدی ایران از تمام عکاسانی که در ایران کار و زندگی میکنند، میخواهد که عکسهایشان را از زندگی روزمرهی مردم با هشتگ اِوریدی ایران ارسال کنند. برگزیدن عکسهای این صفحه بر عهدهی پنج عکاس ایرانی علی کاوه، محمد تاجیک، حسین فاطمی، علی تاجیک و عباس حاجیمحمدی است. خاطره کُردکریمی ادیتور پروژه است. عکسهای گزیده روزانه در صفحات مربوط به پروژه بازنشر میشوند.
اِوریدی ایران امیدوار است با نمایش عکسهای موبایلی از زندگی در ایران با نگاه کلیشهایِ فراگیر رسانههای جریانِ غالب دربارهی منطقه مبارزه کند. عکسهای اِوریدی ایران نشانگر سبک زندگی، فرهنگ، مکانهای گردشگری، تاریخی و مذهبی ایران هستند. این عکسها در مجموع واقعیات کشور ایران را بازتاب میدهند. این پروژه علیرغم جوان بودن، بدل به حرکتی ملی با بیش از ۲۵۰۰۰ عکاس از ۱۰۰۰ شهر و ۳۰ استان شده که ماهانه ۲ میلیون بازدید از سراسر جهان دارد.
۷۹ درصد بینندگانِ اوریدی ایران را بینندگان خارجی تشکیل میدهند که این پروژه را تبدیل به پربازدیدترین پروژهی ایرانیِ شبکههای مجازی در دنیا کرده است. تا به حال مجلات و روزنامههای معتبر زیادی همچون تایم، گاردین، وایرد، اسکوئر، پیدیان، پاریس ماچ، دیلیمیل، واشنگتن پست و... عکسهای اِوریدی ایران را منتشر کرده و در رابطه با این پروژه نوشتهاند.
برای اولین بار در سال ٢٠١٤ و با حمایت اینستاگرام نمایشگاهی گروهی از عکسهای «اوریدی ایران» به همراه پروژههای دیگری از «اِوریدی» در فستیوال فوتوویل در بروکلینِ نیویورک برگزار شد. همچنین «نینا برمان»، عکاس سرشناس آمریکایی و از موسسان آژانس عکس نور، با دعوت اِوریدی ایران به دانشگاه کلمبیا در نیویورک میزبان بحث و گفتگویی میان نمایندهی این پروژه با دانشجویان این دانشگاه بود.
اِوریدی ایران در سال ۲۰۱۶ نامزد دریافت جایزهی بابز شد. جایزه بابز هر ساله به بهترین رسانه در حوزهی کنشگریِ آنلاین در دنیا اهدا میشود.
.
کاتماندو
(نمایش آثار متوقف شده است.)
نمایشگاه عکسهای علی و رامیار با عنوان «کاتماندو» در گالری راه ابریشم پارک لاله
در بیانیهی این نمایشگاه آمده است:
«نگاه كردن به روزمرگى هاى ديگران، سرك كشيدن و دزدكى ديدن به نوعى نگاه كردن به زندگى خود ما بود .
واكاوى زندگى ديگران و هراس از ديده نشدن شايد سرانجامى جز به هم رسيدن نداشته باشد؛ در نقطهاى پايانى ... كاتماندو ماجراى يك فرجام* بود . * فرجام در روانشناسی فرایندی است که در آن شخص نیاز به یافتن یک پاسخ قطعی و صریح به یک سؤال یا شرایط مبهم را دارد.»
افتتاحيه : جمعه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٥ - ٤ عصر تا ٩ شب
نمايشگاه: ١٢ تا ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٥ - ۴ عصر تا ٨ شب * گالرى شنبه ها و تعطيلات عمومى تعطيل است.
آدرس گالری راه ابریشم پارک لاله: بلوار كشاورز، روبهروى پارك لاله ، بين خيابان وصال و قدس ، ساختمان تكنو آجر ، شماره ٢١٠
دومین مسابقه عکس «دست دوم»
مراسم افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده و اهدای جوایز دومین مسابقه مستقل عکس «دست دوم» جمعه 7 اسفند ماه 94 در گالری راه ابریشم-پارک لاله برگزار می شود.
به گزارش دبیرخانهی این مسابقه، در این مراسم ضمن معرفی برگزیدگان مسابقه و افتتاح نمایشگاهی از آثار راه یافته، با رونمایی از کتاب عکسی شامل آثار منتخب دومین دوره همراه خواهد بود.
عکاسانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در میآید عبارتند از: حدادیان میلاد(مشهد)، حسینی امیر مسعود(نوشهر)، حقیقی هوفر(تهران)، رحیم زاده مهری(قزوین) 3 اثر، رویین جواد(تهران)، ریحانی نوید(اهواز)، زنگی آبادی علیرضا(تهران)، شریعتی تبار مرتضی(مشهد)، شفیعی کدکنی آذرخش(مشهد)، شیری سینا(تهران)، صدیق زاده بهرام (مشهد)، صنم نو سهیلا(تبریز)(مجموعه عکس)، عسکراوغلی جواد(ارومیه)، عمیدی غزاله(قزوین)، عینالو پرگل(کرج)، فتحی قاسم(ارومیه)، فراهانی مجید (تهران) (مجموعه عکس)، فرجادپزشک نسترن(مشهد)، قاسمی احمد (اصفهان) 2 اثر، کفاش زاده امین (تهران)، کلهر شفق(تهران)(مجموعه عکس)، محبوبی فر مهشید(شیراز) (مجموعه عکس)، معصومی سید محمد(تجریش)، موسوی بهنام(اصفهان)، میناوند مهناز(تهران)، ناظمی نسیم(گلپایگان)، نخلبند آیدا (تهران)، یونس مهاجر مژده (مشهد).
هیات داوران این مسابقه شامل: مهرداد افسری، نیوشا توکلیان، بابک کاظمی، اسعد نقشبندی و محمودرضا نوربخش طی جلسهای در مهر ماه 94 از میان 2005 عکس رسیده به دبیرخانه نهایتا 31 اثر (مشتمل بر 27 تک عکس و 4 مجموعه عکس) را شایسته حضور در نمایشگاه معرفی کردند.
افتتاحیه: جمعه 7 اسفند 94 – ساعت 16
نمایشگاه تا 17 اسفند ۹۴ هر روز از ساعت 16 تا 20 دایر است.
گالری راه ابریشم – پارک لاله
آدرس: بلوار کشاورز، بین وصال و قدس، شماره 210، ساختمان تکنوآجر، طبقه 4
اسرار ازل، خیام و هنر معاصر
اسرار ازل، خیام و هنر معاصر / افتتاحیه: ۱۸ دیماه ۱۳۹۴، ساعت ۴ تا ۸ / نمایشگاه تا ۱۶ بهمن ادامه دارد. / گالری شنبهها تعطیل است. / آدرس: تهران، بلوار کشاورز، بین قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، شماره ۲۱۰ / تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸
صابر اَبَر | شهریار احمدی | پویا آریانپور | فرح اصولی | هاوار امینی | محمود بخشی | رعنا جوادی | بزرگمهر حسین پور | ناهید حقیقت | ابراهیم حقیقی | بهرام دبیری | لیلی درخشانی | مصطفی دشتی | فرناز ربیعی جاه | حامد رشتیان | مریم زندی | احمد زهادی | جلال سپهر | فرحناز شریفی | شواتیر | بهرام شیردل | شاهد صفاری | گلناز طاهری | سمیرا علیخانزاده | شادی قدیریان | بابک کاظمی | مجید کورنگ بهشتی | بهمن کیارستمی | عباس کیارستمی | رضا کیانیان | پرییوش گنجی | فرشید مثقالی | مهرداد محب علی | حسین محجوبی | احمد مرشدلو | تهمینه منزوی | شهره مهران | هومن مهدی زاده جعفری | نیکزاد نجومی | ابراهیم نوروزی | مهشید نوشیروانی | گیزلا وارگا سینایی | مهدی وثوق نیا | مهسا وحدت | هادی هزاوه ای
اسرار ازل، خیام و هنر معاصر
اسرار ازل، خیام و هنر معاصر
محمد احصایی | شهریار احمدی | پویا آریانپور | فرح اصولی | هاوار امینی | محمود بخشی | رعنا جوادی | بزرگمهر حسین پور | ناهید حقیقت | ابراهیم حقیقی | بهرام دبیری | لیلی درخشانی | مصطفی درهباغی | مصطفی دشتی | فرناز ربیعی جاه | حامد رشتیان | مریم زندی | جلال سپهر | فرحناز شریفی | بهرام شیردل | شاهد صفاری | گلناز طاهری | سمیرا علیخانزاده | شادی قدیریان | بابک کاظمی | بهمن کیارستمی | عباس کیارستمی | رضا کیانیان | مجید کورنگ بهشتی | پریوش گنجی | رضا لواسانی | فرشید مثقالی | مهرداد محب علی | حسین محجوبی | احمد مرشدلو | تهمینه منزوی | شهره مهران | هومن مهدی زاده جعفری | نیکزاد نجومی | ابراهیم نوروزی | مهشید نوشیروانی | گیزلا وارگا سینایی | مهدی وثوق نیا | مهسا وحدت | هادی هزاوه ای
اسرار ازل، خیام و هنر معاصر
خیام نیشابوری، اگر چه فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس، منطقی، موسیقی دان هم بوده است اما عمده شهرت خود در روزگار معاصر را مدیون شاعری خود و به طور مشخص رباعیات خویش است. رباعیات خیام از مشهورترین قطعات ادبی در جهان است که همواره مورد اقبال جامعه اندیشمند جهانی بوده است، رباعیهایی که گمانبرانگیز و پرسشآمیز هستند و هریک بازگوکننده حیرت فیلسوفانه و تهور عالمانه خیام است. پیشرو بودن و آزاداندیشی توام با منطق و شاعرانگی، رباعیات خیام را متنی قابل درک و همدلی برای تمامی آدمیان فارغ از زمان و زبان و نژاد بدل کرده است.
پروژه اسرار ازل،خیام و هنر امروز، نتیجه همفکری و همیاری نزدیک هنرمندان شاخص معاصر ایران با گالری راه ابریشم است.
در دهههای اخیر، پرداختن به هنر شرقی در جامعه غرب به سنتی رایج تبدیل شده و نمایشگاههای متعددی پیرامون هنر ایران برگزار گردیده است. اما در ایران، پرداختن به پروژه ای که محصول هم اندیشی و همراهی میان هنرمندان و برگزار کنندگان و با فاصله گرفتن از فضای رویدادهای معاصر و مبتنی بر رجوع به مبانی کهن تمدنی باشد، نگاهی نو به مفهوم برگزاری نمایشگاه است. هنرمندانی که به پیشنهاد خلق اثری با موضوع «خیام» در مدیوم مورد نظر خود پاسخ داده اند، شکلی جدید از فرآیند ارائه اثر «هنری» را رقم زده اند. هر هنرمند با شرکت در این نمایشگاه، اثری منحصر به فرد اما در امتداد سبک و مکتب خویش خلق نموده و بدین گونه راهی جدید برای ایجاد پیوند هنر معاصر ایران و فرهنگ و ادبیات کهن ایرانی با عبور از فاصله زمانی چند هزار ساله یافته است. نمایشگاهی که پیش رو دارید مروری بر تلاش های سه نسل از هنرمندان ایرانی برای درک، بازتولید و چالش با سؤالات و مفاهیم فلسفی همواره تازه و فراگیر رباعیات خیام است.
به وقت اندوه
جمعه ۱۵ آبان، نمایشگاه عکسهای ابراهیم نوروزی با عنوان «به وقت اندوه» در گالری راه ابریشم ۲ گشایش مییابد.
«سوگواری» پروسهای ست که رانه مرکزی اش مبتنی بر یک گزاره ازلی/ابدی است: «فقدان». سوژه از مدار دیدار خارج شده است، رد و نشان اش را تنها اقوال و اذهان می یابیم بی امکان تجربه ای از درک حضور. به اشارت موعدی تقویمی پروسه آغاز می شود، یادها و یادگارها پر رنگ می شوند، تعلقات روزمره رنگ می بازند و «سوگوار» پای در راه «خود فراموشی» می گذارد، از روزمره فاصله می گیرد و از خویش برون می شود. به صورتی در می آید که هم اوست و هم او نیست. جامه دگر می کند، روی می پوشد، گاهی به سکوت لب می بندد و گاه به هیهات لب می گشاید. و همواره یک چرخه تکرار می شود، پروسه ای از برون ریختن، در خود فرو رفتن، آرامش یافتن و و بار دیگر خروشیدن با شدت و حدتی مضاعف در فقدان «فقید حاضر».
زنانی روی پوشیده، مهر سکوت بر لب زده، شبیه و بی شباهت به هر روزشان، دست در دست هم، منزل به منزل می روند و شمعی می افروزند. آنسوتر مردانی رخت سوگ در بر کرده، سر و صورت به گِل اندوده، بر سر و روی می زنند، هروله می کنند و اصواتی سر می دهند، چیزی میان ناله و سوگچامه. جدایی انداخته میان من حاضر و من هر روزشان، بیگانه شده اند با خود و دیگران همیشه شان تا یگانه شوند با «او» که هست و نیست. او که حضورش ذهنشان را انباشته، فقدانش خاطرشان را آشفته است و یادش جز به سوگواری، مانا نمی شود. می آیند و می روند و در این میان لحظه ای همه چیز می ایستد، همانجا که حضور «فقید حاضر»، فوران می کند و سر بر می آورد، بهت همه را در بر می گیرد و این لحظه ایست که عکس آغاز می شود. زنانی در پس زمینه ای از پوشش نیایش چند صد ساله شان و مردانی چشم بر آسمان دوخته، همه با نگاه به تعقیب «حضور» و سوگوار «فقدان»، غرق در اندوه. خواه به شبق ناکی شفق و خواه به رنگارنگی گلهای چادر نماز مادر بزرگ.
«به وقت اندوه»، نگاهی است به دو سنت سوگواری، در دو جغرافیای متفاوت، متفاوت در مکان و زمان و جنسیت. سنت تمام زنانه «چهل منبر» در خرم آباد لرستان و آیین تمام مردانه «گِل گیران» در بیجار کردستان. یکی در سکوت و دیگری در غوغا، زنانی متوسل به شمع و مردانی متمسک به خاک.
این مجموعه از سوی بنیاد ورلدپرس فتو ۲۰۱۳ برنده جایزه دوم در بخش پرتره گردید و همچنین در Rukaj Gallery تورنتو به نمایش در آمده است. دو فریم از این مجموعه نیز در گنجینه موزه هنرهای زیبای هیوستون (Museum of Fine Arts Houston) نگهداری می شود.
ابراهیم نوروزی، عکاس 35 ساله ایرانی است که عکاسی را از سال ۲۰۰۴ و با تمرکز برعکاسی خبری و مستند آغاز کرد. آثار وی در بسیاری از مجلات و روزنامه های بین المللی منتشر شده است. وی برنده سه جایزه از بنیاد ورلد پرس فتو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳، جایزه اول مسابقه عکاسی نیکون ۲۰۱۳، جایزه اول The Lucie Awards و چندین جایزه بین المللی معتبر دیگر شده است. نوروزی در سال ۲۰۱۳ بعنوان یکی از ۱۰ عکاس برتر جهان از سوی هیات داوران Eugene Smith Grant انتخاب شد.
لطفاً لبخند بزنید
کامبیز درمبخش; لطفاً لبخند بزنید / نمایشگاه انـفـرادی عکس و کاریکاتور
کهريزک؛ پنجره رو به حيات
نمايشگاه گروهی عکس و رونمايی کتاب «کهريزک؛ پنجره رو به حيات» به انتخاب مهدی وثوق نیا و به سفارش روابط عمومی موسسه خیریه کهریزک در گالری راه ابریشم (شعبه پارک لاله) برگزار میشود.
کتاب «کهريزک؛ پنجره رو به حيات» بهصورت رنگي در 212 صفحه در قطع رحلی بر روی کاغذ گلاسه در تيراژ 1500 عدد در اواخر تابستان سال جاري توسط «روابط عمومی موسسه خیریه کهریزک» منتشر شده است.
در اين کتاب 182 عکس رنگي و سياه و سفيد حاصل روايت هاي مجزاء عکاسان از این موسسه خيريه است. در ميان عکاسان اين کتاب يک عکاس از اهالي کهريزک نيز دیده می شود.
اسامی عکاسان: ساناز الوندی - ارسلان امانتی - مهرداد امينی - مجتبی پناهی - حامد جابرها - مجيد جهانبخش - زيبا خدايی - عرفان دادخواه - مهری رحيمزاده - مهدی رضاسلطانی - علي رنجبران - روزبه روزبهانی - پدرام سالمی - حامد سوداچی - آيين شاهرودی - نازنين طباطبايی يزدی - مسعود علی پوريان - فرزانه قديانلو - هادی قيدی - سياوش گراوند - ميثم محفوظ - سحر مختاری - مهدی مرادپور - منصوره معتمدی - نغمه مقصودلو - فرهاد منطق - روشن نوروزی
در بخشی از یادداشت این کتاب به قلم گردآورنده «مهدی وثوق نیا» آمده است:
«حجم زيادي از مجموعه عکسهاي سالهاي اخير واکنش عکاسان به سهم انسان در تغييراتي است که در شکل و شيوهی زندگي آنها به وجود آمده است. آن پنجرهی باز رو به اميد برگرفته از پيشرفت تکنولوژی، حال جای خود را به اتاق سرد بیروزن داده است. آن نگاه مدرن، بدل به نگاه تجربه گرای کهنه شده و از اينجاست که شکل پرداخت به موضوع عکاسانه به دورهی گذشته سوق پيدا ميکند. همان گذشتهای که نخستين هنرمندان عکاس آن را زندگي کرده بودند. شيوهای که بهنوعی ميخواست بگويد من اينجا با شرايط حال اين گونهام.
رابطهی انسان با همنوع خويش و سپس با محيط در دورهای خاص از زندگي – که آن را سالمندی میناميم – دغدغهی عکاسان اين پروژه است. تبعات و خصيصههای اين دوران که گاهي از آن بهعنوان درونگرايي و دوریگزينی نام میبريم در رفتار و سلوک سالمندان به تصوير کشيده شده است.»
زمان: 20 تا 23 شهريور ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰
تابستانی
نمایشگاه گروهی مجسمه سازی ، عکاسی، نقاشی و طراحی با آثار:
.
فرشید مثقالی | شادی قدیریان | جلال سپهر | بزرگمهر حسین پور | علی و رامیار | مهدی وثوق نیا | صبا علیزاده | هاوار امینی | تهمینه منزوی | بابک کاظمی | گلناز طاهری | سارا ابری | آبنوس البرزی | حامد فرهنگی | نسترن صفائی | هومن مهدی زاده جعفری | لیلی رشیدی | بهنام صدیقی | فرزان سجادی | شاهد صفاری | لادن ابراهیمیان | سلمان خوشرو | حمید شمس | محمد طباطبائی | مریم تخت کشیان | آیلار دستگیری | مسعود قرائی | علی کاظمی | نسام کشاورز | مسعود کشمیری
.
از دوشنبه ۲۹ تیر تا ۱۴ مرداد
گالری شنبهها و تعطیلات عمومی تعطیل است
آدرس: تهران، بلوار کشاورز، بین قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، شماره ۲۱۰ / تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸
ساعات بازدید: هرروز از ساعت ۴ تا ۸ عصر
بازدید خارج از ساعت ذکرشده با وقت قبلی امکان پذیر است
دوسالگی...گوسالگی
بزرگمهر حسینپور; دوسالگی...گوسالگی
اندر احوالات من؛ ملقب به تاجبخش
نمایشگاه انفرادی عکس تهمینه منزوی با عنوان «اندر احوالات من؛ ملقب به تاجبخش» در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با افتتاحیه گالری راه ابریشم ۲ برگزار میشود.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم تهمینه منزوی آمده است:
«در زوالیِ خاک گرفته، تاجدارانی فراموش شده و زنگار خورده، کابوسِ بی رنگ و لعاب یک خانه یِ نمناک را برایم تصویر می کنند. در غریبیِ صورت ها دنبال نشانه ای آشنا می گردم . می خواهند دور شوند . می خواهند شبیه همین تاج هایِ برنجی کهنه نشان دوری باشند از چیزی که روزگاری بوده اند. خانه هایِ باغ انگوری، خانه هایِ غبار . خانه هایِ اشرافی دفن شده در صورت هایِ عروسکی، حافظه هایِ غبارگرفته و مشکوک.
دخترانِ شایسته برای اثبات شایستگی هاشان می دوند و تلاش نافرجام شان تصاحب منصب از دست رفته یِ زیبایی است و غرور. روزگار می شود صندلی، می شود نگاه، می شود خیره نشستن به تماشایِ این چرخیدن و پوزخندی و تلخ خنده ای که همیشه ، یک صندلی کمتر از شایستگان هست. همیشه برای تصاحب، کسی هست که ناکام می ماند و زوال می پذیرد.
در جهان واقعی، دخترانِ شایسته در چهارچوبی تعریف شده و در فضایی تکلیف شده برای نشان دادن بهترین هایشان روی صحنه ظاهر می شوند. با لبخند و صورتی عروسکی و خالی از احساساتِ درونیشان. فردیت این دختران، اخته میشود و نمایش ظاهر، تنها عنصر جذابیت آنهاست.
انگار روش انتخاب دختران شایسته شبیه بازی دوران کودکیمان است، هر کس زود ترروی صندلی بنشیند ، سزاواربلند مرتبه ترین جایگاه است. با در نظر داشتن قابلیت هایِ نهانی هر زن درونِ جامعه برای شایسته بودن، فارغ از ظاهر، فرهنگ و حتی طبقه یِ اجتماعی ، دختران و زنان شایسته یِ ایرانی را در پیاده روها و میدان هایِ شهر به آسانی می توان دید.»
تهمینه منزوی فارغ التحصیل رشتهی عکاسی دانشگاه آزاد اسلامی ، در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را با عکاسی مستند آغاز کرد. موضوع اصلی آثار وی مسایل اجتماعی و نسل جوان ایرانی است. وی برنده جایزه مستند «شید» در سال ۱۳۹۰ است. مجموعه عکسهای منزوی همچنین در پاریس، رم، وین، بوستن و کره جنوبی و ... به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و بازدید برای عموم از ساعت ۱۵ تا ۱۹ یکشنبه تا چهارشنبه و ۱۶تا ۲۰ پنجشنبه و جمعه است.
آدرس گالری راه ابریشم ۲: بلوار کشاورز، روبروی پارک لاله، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰