فتومونتاژِ واقع‌نما; مشروعیت فلسفی تصویر دیجیتال
دکتر مهدی مقیم‌نژاد پادکست ۱۳۹۲/۰۴/۱۳

فتومونتاژِ واقع‌نما; مشروعیت فلسفی تصویر دیجیتال

نوشتار پیش‌رو تلاش دارد تا نسبت‌های میان تصویر دیجیتال و واقعیت را از بعد شتاخت‌شناسانه آن به بحث بگذارد. در این راستا ضمت ارائه مقدمه‌ای در باب مفهموم تصویرپردازی دیجیتال در متون نظری عکاسی معاصر، به اهمیت بحث واقعیت در عکاسی و ضرورت آن پرداخته خواهد شد.

سپس به طرح شمایی از جایگاه مقوله فتومونتاژ در تاریخ عکاسی و نسبت‌های آن با واقعیت خواهیم پرداخت. و در نهایت به گونه‌ای هاص ار فتومونتاژها با عنوان فتومونتاژ واقع‌نما که عمدتا تجلی آن به دنیای تصویرپردازی دیجیتال بر می‌گردد به عنوان موضوع اصلی این سخنرانی باز خواهیم گشت. در این رابطه تاکید بحث بر مناسبات ظریف میان این گونه خاص تاصویر و وجوه نشانه‌شناختی عکس و شرایط توفیق یا عدم اقبال این نوع از عکاسی است و البته بحث‌های نظری مرتبطی که به تاگزیر به مثابه پی‌آیند این تجربیات مطرح خواهند شد.

* این پادکست مربوط می‌شود به سخنرانی آقای دکتر مهدی مقیم‌نژاد در جلسه «تصویر و تصویرپردازی در فضای دیجیتال» که ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، در فرهنگستان هنر برگزار شد.

* دکتر مهدی مقیم‌نژاد، استادیار دانشگاه هنر

سخنرانی آقای دکتر مهدی مقیم‌نژاد در جلسه «تصویر و تصویرپردازی در فضای دیجیتال» که ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، در فرهنگستان هنر برگزار شد.











* دکتر مهدی مقیم‌نژاد، استادیار دانشگاه هنر

رقیه