-
رضا نیازی مقاله ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
بیرون گذاشتن تاریخ از تاریخ
نقدی بر متن «فوریت چهلساله؛ تأملی بر عکاسی هنری ایران» نوشتهی مهران مهاجر
-
افسانه کامران مقاله ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
جستاری دربارهی نمایشگاه «از کرانههای ارس» حبیب فرشباف
چرا عکسهای یادگاری عزیزند و عکسهای حبیب فرشباف عزیزتر؟
-
عارف شمس مقاله ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
تآملکنان در خطا و صواب
هر گوشهی شهر را که نگاه میکنی میکروفونی خاموش ایستاده که در برابر آن چند صندلی خالی قرار دارد، این میکروفونها بنا بر مناسبتهای تقویمی و گاه هم بدون مناسبت روشن میشوند تا خطیبی پشت آن قرار گیرد و نطقی کند. اما این خطیبان نه افراد مختلف با سلایق و گرایشات متفاوت، بلکه چند فرد ثابتاند که به صورت تصادفی هر هفته پشت یکی از میکروفونها ایستاده و به نطق مشغول میشوند.
-
افسانه کامران مقاله ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
جستاری دربارهی بازنمایی فضا- مکان در عکس
به بهانهی نمایشگاه «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی در گالری پروژههای آران
-
گلآرا جهانیان مقاله ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
یادداشتی اجمالی بر نقد هادی آذری در کارنما با عنوان «میرزایی: از راه سوم به اوروبروس»
در وضعیت کنونی ما و در فقدان سنت غنی تصویری، زمانی که خود را بیبهره از پدر و یتیمشده در خلا مییابیم، به نظر استعارهی هنرمندـخانهبهدوش نوید انسانی نو، بدون مشخصه، بدون دارایی و مالکیت میدهد، انسانی میراثدار تمامی تاریخ.
-
سو هوبارد مقاله ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
یک زیبایی دهشتناک، فروپاشی به روایت یک شاهد عینی
نگاهی به مجموعهی «سوابق» بوریس میخایلوف.
-
احسان قنبریفرد مقاله ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
پائولو پلگرین و مهدی وثوقنیا
چندی پیش بدون هیچ پیشداوری و قضاوتی، در «استوری» اینستاگرام تعدادی از عکسهای عکاس شهیر جهان، پائولو پلگرین را شانه به شانهی عکسهایی از مهدی وثوق نیا منتشر کردم و بیش از پیش یقین پیدا کردم که سوابق ثبت شده در خاطرات ما، به واسطهی اتفاقات نه چندان جذابی که پیشتر افتاده و هر روز تکرار میشود، تن به نوعی بدبینی همیشگی و زجرآور داده است.
-
هادی آذری مقاله ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
«آنجابودگی» مسعود مومنها: شرطیشدن نگاه و بحران عکاسی
مجموعه «آنجابودگی» مومنها بر پایهی ایدهی جالبی شکل گرفته است؛ او از چند عکاس ایرانی که در خارج از این ایران حضور دارند، خواسته تا از طریق دوربین او، از تهران عکاسی کنند. هرچند مومنها در بیانیه کوتاهاش بر نمایشگاه کوشیده تا پای مقوله «آنجابودگی» در آراء بارت را به میان بیاورد اما این مجموعه بهنظر بیشتر به ایده پسامدرنیستی مالکیت (در اینجا مالیکت هنری و فکری) و خود عمل عکاسی در دوران پساصنعتی اشاره دارد.
-
صمد قربانزاده مقاله ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
گفتاری در باب درد عکس
پاسخ صد قربانزاده به یادداشت انتقادی احسان قنبریفرد.