رنگ‌ها و خاطرات ماندگار کداکروم
مت مک‌کن مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۹

رنگ‌ها و خاطرات ماندگار کداکروم

نیتان بن در سالروز حمله به سواحل نرماندی در سال ۱۹۷۲، کار را برای یک دوره آزمایشی در نشنال‌جئوگرافیک، آغاز کرد. او که تا آن روز عکاس سیاه و سفید بود، اولین دستور کارش را اینگونه دریافت کرد: «از الآن با کداکروم عکس می‌گیری.»

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیان آربس: سفر عمودی
    ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۶

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیان آربس: سفر عمودی

    اولین گزارش تصویری دیان آربس برای مجله اسکوئایر از مجموعه گزارش‌هایی که برای این مجله کار کرده‌است، در شماره‌ای ویژه شهر نیویورک منتشر شد.

  • نه این فقط یک عکس نیست
    بهروز عباسی مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۳

    نه این فقط یک عکس نیست

    احساس تجربه‌کردن و هجوم به دنیای غیر واقع‌گرا همیشه برای برخی هنرمندان جالب و برای مخاطب‌هایشان شگفت‌انگیز بوده، در ششمین نمایشگاه عکس اریبهشت با اثری روبرو شدم از هادی دهقان‌پور که به نظر من این اثر هم عکس است هم یک فیلم کوتاه و هم یک داستان و شاید هم یک خواب.

  • نگاتیوهای آغازین «بیل برنت»
    جیمز استرین مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

    نگاتیوهای آغازین «بیل برنت»

    جوانان معمولا دنیا را با قاطعیتی متهورانه نگاه می‌کنند و تنها مطلق‌ها را و شکلی کاملا سیاه و سفید از دنیا می‌بینند. اما زمان و تجربه به ما می‌آموزد که بخش عمده‌ای از زندگی به رنگ‌های خاکستری متنوعی هستند. چنین ابهامی خود غالبا باعث نکته‌سنجی بیشتر می‌شود. اما برای عکاسی مانند بیل برنت درست بر عکس این قاعده درست بود. آثار مستند اجتماعی اولیه او تقریبا همگی طیف‌های میانه‌رویی داشتند. ما این کارهای دوران متاخر او یعنی آثاری از برهنگی و منظره با چاپ‌هایی با کنتراست به شدت بالا بودند، که او را مشهور کردند.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ پیتر ماگوبانه: تشییع جنازه شارپ‌ویل
    ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ پیتر ماگوبانه: تشییع جنازه شارپ‌ویل

    پیتر ماگوبانه سال ۱۹۵۴، اولین ماموریتش را برای پوشش جلسه سالانه کنگره ملی آفریقا که هنوز فعالیت آن ممنوع نشده‌بود، زمانی که تازه ۲۰ سالش را تمام کرده‌بود و در نشریه درام به عنوان راننده کار می‌کرد، قبول کرد.

  • چالش مدرنیست‌ها در برابر رضایت آنی
    جاناتان بلوستین مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

    چالش مدرنیست‌ها در برابر رضایت آنی

    ما در عصر رضایتمندی‌های آنی زندگی می‌کنیم. اخبار، درست همان لحظه که رخ می‌دهند، مخابره می‌شوند. شگفتی‌ها درست در همان لحظه اول که می‌بینیم‌شان پسندیده می‌شود و لایک می‌خورند. عکس‌های‌مان درست بلافاصله پس از فشردن شاتر پشت دوربین‌های‌مان پدیدار می‌شوند، یا حتی بلافاصله آن‌لاین منتشر می‌شوند.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ شومی توماتسو: ایواکونی - شو کورون
    ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۱۹

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ شومی توماتسو: ایواکونی - شو کورون

    سال ۱۹۶۱ در مناظره‌ای که در آساهی کمرا چاپ شد، شومی توماتسو، یکی از رهبران اثرگذار یک نسل از عکاسان در ژاپن، دعوت کرد تا شکل جدیدی از رپرتاژ پایه‌گذاری شود.

  • مریلین مونرو: روی جلد مجله لایف، ۱۹۵۲-۱۹۶۲
    لایف مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۱۷

    مریلین مونرو: روی جلد مجله لایف، ۱۹۵۲-۱۹۶۲

    اسطوره مریلین مونرو بیش از هر چیزی دیگر با مجله لایف گره خورده‌است. اولین حضور او روی جلد مجلات، آوریل ۱۹۵۲ روی جلد لایف رقم خورد. عکسی که فیلیپ هالسمن از او گرفته‌بود یکی از مشهورترین جلدها مجلات و یکی از پرطرفدارترین روی جلدها برای کلکسیونرها در تاریخ مجلات به حساب می‌آید. اما ممکن است برای همه غافلگیرکننده باشد که بدانند در واقع حضور مریلین مونرو در مجله چه اندازه کمتر از آن چیزی بوده‌است که تصور می‌شود.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ رابرت لبک: شمشیر پادشاه - کریستال
    ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۱۷

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ رابرت لبک: شمشیر پادشاه - کریستال

    در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰، رابرت لبک، عکاس متولد برلین نزدیک به ۱۲ ماه در آفریقا حضور داشت، جایی‌که در آن شاهد اعلام استقلال ۱۷ کشور مختلف از استعمارگران پیشین بود. راهپیمایی جشن توسط جوزف کالوندا از مخالفان پادشاه که درون خودروی سقف باز پادشاه بلژیک پرید به هم خورد.

  • زندگی و کار عکاس خیابانی؛ ویوین مایر
    نورا اُ دونیل مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۱۵

    زندگی و کار عکاس خیابانی؛ ویوین مایر

    خانواده‌های آمریکایی ساکن «North Shore» که ویوین مایر را برای نگهداری از فرزندانشان استخدام می‌کردند، با زنی مهربان و دلسوز اما عجیب و تودار مواجه می‌شدند. زندگی خصوصی مایر همیشه برای اطرافیانش جالب بود، به‌خصوص که او ده‌ها جعبه در اتاقش نگهداری می‌کرد که هیچ‌کس حق دست زدن به آن‌ها را نداشت. تنها پس از مرگش بود که کشف اتفاقی مجموعه‌داری به نام جان ملوف، راز بزرگ او را آشکار ساخت و نبوغ فوق‌العاده‌اش را در عکاسی خیابانی به همه نشان داد.