زیرنویس، زبان گویا و بیان‌کننده بخش خاموش عکس‌ها؛ یا چرا باید برای عکس‌ها زیرنویس نوشت؟
مرتضی نیکوبذل مقاله ۱۳۹۶/۰۳/۱۹

زیرنویس، زبان گویا و بیان‌کننده بخش خاموش عکس‌ها؛ یا چرا باید برای عکس‌ها زیرنویس نوشت؟

نبود زیرنویس درست در خبرگزاری‌های فارس‌، تسنیم، ایسنا و ایلنا (تا جایی که من دنبال کرده‌ام) باعث شده که یک کانال تلگرامی به راحتی آن‌چیزی را عنوان کند و به‌ عنوان زیرنویس به‌کار ببرد که علاقه داشته و نه حقیقت موجود در تصاویر را.

  • بعد از بیست سال فهمیدم که اشتباه‌ترین شغل را انتخاب کرده‌ام
    مرتضی نیکوبذل مقاله ۱۳۹۶/۰۳/۱۸

    بعد از بیست سال فهمیدم که اشتباه‌ترین شغل را انتخاب کرده‌ام

    یادداشتی بر چگونگی پیشرفت تکنولوژی و انهدام شغلی به نام عکاسی.

  • از ماخولیای مُراد، تا لمپنیزمِ مریدان
    فرشید رحیمی مقاله ۱۳۹۶/۰۲/۰۶

    از ماخولیای مُراد، تا لمپنیزمِ مریدان

    یادداشتی درباب فحاشی مُریدان، در پی بندهایی که مرادِ مایوس بر آب داد.

  • هیستری نقد، پوپولیسم انتقادی؛ یادداشتی بر یک یادداشت
    هادی آذری مقاله ۱۳۹۶/۰۲/۰۵

    هیستری نقد، پوپولیسم انتقادی؛ یادداشتی بر یک یادداشت

    این‌که در مناقشه بر سر اظهارات فرشید آذرنگ در نشست «عکاسی و فلسفه»، طرف کدام جناح را می‌گیرید، به احتمال قریب به یقین، نه با این نوشته و نه با هیچ نوشته دیگری تغییر نمی‌کند؛ ما پیشاپیش موضع خود را گرفته‌ایم؛ ما پیشاپیش به دلایلی مختلف حساب‌مان را وضعیت عکاسی و در کل هنر ایران مشخص کرده‌ایم.

  • ماخولیای مِهتری
    فرشید رحیمی مقاله ۱۳۹۶/۰۲/۰۲

    ماخولیای مِهتری

    یادداشتی در باب سخنان فرشید آذرنگ در سالانه عکس دانشگاه تهران.

  • فتومونتاژ عرصه‌ای همانند و جولان‌گاهی مناسب برای رویاها
    صمد قربان‌زاده مقاله ۱۳۹۵/۱۱/۱۱

    فتومونتاژ عرصه‌ای همانند و جولان‌گاهی مناسب برای رویاها

    عکاسی فتومونتاژ از همان آغاز با نا بسنده دانستن واقعیت های بیرونی و فراتر رفتن از آن سعی در بازنمایی دنیایی را داشت که بتواند هر چه بیشتر جنبه‌های خیال‌گونه را نشان داده و از این طریق بازگوکننده موضوعاتی باشد که با روان و درون انسان در رابطه است.

  • تجلیلِ خُشکیدگی یا همهمه‌ی نمک‌سودِ سازهای ناکوک
    فرشید رحیمی مقاله ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

    تجلیلِ خُشکیدگی یا همهمه‌ی نمک‌سودِ سازهای ناکوک

    «جزر» عنوان نمایشگاهی چند رسانه‌ای با موضوع دریاچه ارومیه است که در گالری «راه ابریشم۲» از بیست و چهارم دی‌ماه بر پا شده است.

  • مردی که آمریکا را شناخت (قسمت ۲)
    نیکولاس داویدوف مقاله ۱۳۹۵/۱۰/۰۷

    مردی که آمریکا را شناخت (قسمت ۲)

    مگنوم هم، به ریاست رابرت کاپا، آثار فرانک را رد کرد: «کاپا معتقد بود تصویرهای من خیلی افقی‌اند، در حالی که مجلات عمودی چاپ می‌شوند.»

  • تصویر هولناک ترور سفیر روسیه در ترکیه
    کارل ویک مقاله ۱۳۹۵/۰۹/۳۰

    تصویر هولناک ترور سفیر روسیه در ترکیه

    برهان اوزبیلیچی، عکاس اسوشیتدپرس که لنز دوربینش را به سمت صحنه‌ای گرفته‌بود که در آن جوان سیاه‌پوش به سفیر روسیه شلیک کرد به خبرگزاری متبوعش می‌گوید: «ابتدا تصور کردم که یک برنامه نمایشی است.» اما بعد از تیراندازی «مهمانان شروع به دویدن کردند، پشت ستون‌ها و زیر میزها پناه گرفتند. من خودم را تا حدی مستقر کردم که بتوانم عکس‌هایم را بگیرم.»

  • یک گام به پس: هنر دیدن
    جینا ویلیامز مقاله ۱۳۹۵/۰۹/۲۹

    یک گام به پس: هنر دیدن

    در سال‌های اخیر [مجید] سعیدی مهارتش را به سمت دیگری برده‌است، از منطقه‌های جنگی بیرون رفته و از زندگی روزمره مردمی عکاسی می‌کند که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند. او می‌گوید: «امروز من چیزهایی را ترجیح می‌دهم که درست خلاف آن چیزهایی هستند که در دوره جوانی ترجیح می‌دادم. می‌خواهم چیزهایی را در میان بگذارم که دیگران نمی‌بینند و شاید قدرش را نمی‌دانند.»