نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان
رضا نیازی مقاله ۱۳۹۴/۰۵/۲۴

نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان

پرسش از اینجا آغاز می‌گردد که آیا می‌توان راهی جست تا تصاویر مدیوم عکاسی با وجه استنادی در هنرامروز نیز همچنان حائز اهمیت ویژه‌ای باشد؟

  • پرتره‌‌‌هایی از افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
    صمد قربان‌زاده مقاله ۱۳۹۴/۰۵/۲۳

    پرتره‌‌‌هایی از افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ

    تخیل و آفرینش ارتباط تنگاتنگی دارند. هنرمندان به عنوان افرادی برخوردار از تخیل قوی قادر هستند تولیدگر صحنه‌های جذاب و هیجان‌انگیزی باشند. آمیر مک کیگ (Amber McCaig)، عکاس استرالیایی جزو این گروه از افراد است که تخیل قوی‌اش باعث شکل‌گیری مجموعه‌ی برجسته‌ای شده است. او در این مجموعه که ترکیبی از پرتره‌ی افراد در نقش‌های متفاوت است با جعبه‌ای از وسائل مختلفی چون نقشه‌ها، گنج‌ها و ... سعی دارد با کاوش در هویت افراد، شکل جدیدی از انسان‌های امروزی نشان دهد.

  • واقعیت‌هایی از دنیای ذهنی راجر بَلِن
    گرگ فالس مقاله ۱۳۹۴/۰۴/۱۵

    واقعیت‌هایی از دنیای ذهنی راجر بَلِن

    عکس‌های راجر بلن «Roger Ballen» مطالعه‌ای‌ بر «تعارض گرايش - اجتناب» است.

  • مصاحبتِ دو متن: «رُفته‌ها» و «عشقِ سوان»
    علیرضا احمدی‌ساعی مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۱۴

    مصاحبتِ دو متن: «رُفته‌ها» و «عشقِ سوان»

    هم‌نشینی سطوری از رمان در جستجوی زمان از دست رفته‌ی مارسل پروست و قاب‌هایی از مجموعه عکس رفته‌های غزاله هدایت.

  • چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ سه: عکس‌هایت را جمعی بخوان
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۱۰

    چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ سه: عکس‌هایت را جمعی بخوان

    در «چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟» به معرفی روش‌های خواندن عکس‌های خانوادگی از منظرهای مختلف پرداخته خواهد شد؛ این نوشتار رویکردی بین رشته ای دارد و مخاطب آرمانی این نوشتار همه کسانی هستند که به فهمی تازه از گذشته خود عشق می‌ورزند.

  • مری الن مارک ۲۰۱۵ - ۱۹۴۰
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۰۶

    مری الن مارک ۲۰۱۵ - ۱۹۴۰

    مری الن مارک (Mary Ellen Mark) که با پرتره‌ها و مجموعه‌ عکس‌های مستندی که از اجتماعات به انزوا کشیده شده‌ در کارنامه کاری خود دارد شناخته می‌شود، چهارم خرداد پس از سپری‌کردن یک دوره بلندمدت بیماری، در سن هفتاد و پنج سالگی درگذشت.

  • عکاسی به منزله‌ی یک صحنه
    سپهر خلیلی مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۰۳

    عکاسی به منزله‌ی یک صحنه

    از همان زمانیکه بشر توانست تصویری از واقعیت را در صفحه‌ای جز صفحه‌ی واقعی طبیعت ثبت کند، یعنی از همان بدو اختراع عکاسی، میل وسواس گونه‌ای در تثبیت و تصویر کردن واقعیت در او بوجود آمد. «تصویر زنده - Tableaux Vivants»

  • چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ دو: چون یک نشانه‌شناس یا کارآگاه عکس‌هایت را بخوان
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۴/۰۳/۰۱

    چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ دو: چون یک نشانه‌شناس یا کارآگاه عکس‌هایت را بخوان

    در «چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟» به معرفی روش‌های خواندن عکس‌های خانوادگی از منظرهای مختلف پرداخته خواهد شد؛ این نوشتار رویکردی بین رشته ای دارد و مخاطب آرمانی این نوشتار همه کسانی هستند که به فهمی تازه از گذشته خود عشق می‌ورزند.

  • چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ يك: خوانش فردی
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۴/۰۲/۲۷

    چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟ يك: خوانش فردی

    در «چگونه عکس‌های خانوادگی را بخوانیم؟» به معرفی روش‌های خواندن عکس‌های خانوادگی از منظرهای مختلف پرداخته خواهد شد؛ این نوشتار رویکردی بین رشته ای دارد و مخاطب آرمانی این نوشتار همه کسانی هستند که به فهمی تازه از گذشته خود عشق می‌ورزند.

  • واقعیت و سایه‌اش
    سپهر خلیلی مقاله ۱۳۹۴/۰۲/۰۸

    واقعیت و سایه‌اش

    در عکاسی دیجیتال، نسبت با زمان، نسبتی گذرا است، برای ثبت نابهنگام تصویری که در انبوهه‌ی حافظه‌ای مصنوعی تلنبار می‌شود. گویی که آدمی، برای یادآوری لحظه‌ای مفقود از زندگی‌اش به حافظه‌ی غیر ارگانیک متوسل می‌شود. این حافظه‌ی خارجی، همواره جدای از حافظه‌ی بشر باقی خواهد ماند.