پرتره‌های شخصی ویلیام اگلستون: مردی که چهره انسان با پارکینگ برایش فرقی نمی‌کرد
رنا سیلورمن مقاله ۱۳۹۵/۰۶/۰۶

پرتره‌های شخصی ویلیام اگلستون: مردی که چهره انسان با پارکینگ برایش فرقی نمی‌کرد

غالب هنرمندان عکاس پرتره تلاش می‌کنند تا تمایز میان ذات احساسی همه سوژه‌های متفاوت را نشان دهند. اما در برابر این نگاه می‌توان هنرمندی مانند ویلیام اگلستون را مثال زد.

  • اخلاق در عکاسی خیابانی
    یورگ کولبرگ مقاله ۱۳۹۵/۰۶/۰۲

    اخلاق در عکاسی خیابانی

    فکر کنم غالب‌ترین پاسخ عکاسان این است که وقتی شما در یک فضای عمومی باشید می‌توانید هر عکسی که خواستید بگیرید. این استدلال صحیح است، دست کم از لحاظ قانونی و حقوقی صحیح است. اما در واقع این پاسخ نمی‌تواند پاسخگوی مشکل و مساله موجود باشد.

  • این واقعیت لعنتی! اپلیکیشن «پریزما» و بحران مشروعیت واقعیت
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۵/۰۵/۲۵

    این واقعیت لعنتی! اپلیکیشن «پریزما» و بحران مشروعیت واقعیت

    اکنون باورهای ما نسبت به عکس دگرگون شده است و سقف انتظارات ما از عکاسی بسیار بالا رفته است. در ساده ترین و ابتدایی‌ترین حالت ما عکاس را به عنوان مشاطه‌گر و معجزه‌گری برای رفع عیوب ارثی و ذاتی‌مان در عکس‌های عروسی و آتلیه‌ای و ... می پنداریم و از او می خواهیم که ما را نه شبیه به خود بلکه شبیه به انگاره ما از خودمان به تصویر کشد! بر این گمانیم همه عکس ها دستکاری شده اند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و این گزاره به یکی از رمزگان اداراکی روزگار ما بدل شده است.

  • چرا عکاسان جنگ از هر زمان دیگری مهم‌ترند؟
    سباستین یونگر مقاله ۱۳۹۵/۰۵/۱۶

    چرا عکاسان جنگ از هر زمان دیگری مهم‌ترند؟

    در روزگاری که تصاویر رفتارهای غیرانسانی همه ما را آزار می‌دهند، و در دورانی که افراد با دوربین‌های گوشی‌های همراه در اطراف می‌چرخند، این تردید پیش می‌آید که ممکن است نقش عکاسان جنگ کاملاً از میان رفته‌ باشد. اما حقیقتا این‌گونه نیست.

  • داستان‌های جالب: کارلوس و جیسون سانچز
    لیزا هانتر مقاله ۱۳۹۵/۰۵/۰۵

    داستان‌های جالب: کارلوس و جیسون سانچز

    برادران سانچز(Carlos - Jason Sanchez) غریزه قصه‌گویی کارگردان هالیوودی را دارند. عکس‌های با دقت صحنه‌پردازی شده‌شان تقریبا شبیه تصویرهای سینمایی، پر از تنش‌های دراماتیک است.

  • جوابیه‌ی تیم «Everyday Iran»
    اوری‌دی ایران مقاله ۱۳۹۵/۰۳/۰۸

    جوابیه‌ی تیم «Everyday Iran»

    سوم خرداد گفتگوی سیوا شهباز با رامین طلایی پیرامون پروژه‌ی «Every‌day Iran» منتشر شد. در ادامه جوابیه‌ی تیم فعلی «Every‌day Iran» به رامین طلایی آمده است.

  • آیا عکس نشانه‌ای شمایلی است؟ / خوانشی از آرای امبرتو اکو درباره نشانه‌های شمایلی
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۵/۰۲/۲۰

    آیا عکس نشانه‌ای شمایلی است؟ / خوانشی از آرای امبرتو اکو درباره نشانه‌های شمایلی

    در واقع در عکس شباهت میان سوژه و عکس نه بر اساس شباهت‌های شیمیایی است که این شباهت‌ها بر اساس شباهت‌های ادراکی است که توسط فرهنگ و به مرور زمان در ما نهادینه شده است.

  • سوگواری برای تصاویر؛ چیدمان آلفردو خار برای عکس‌هایی که نخواهیم دید
    مارک دُردِن مقاله ۱۳۹۵/۰۱/۱۴

    سوگواری برای تصاویر؛ چیدمان آلفردو خار برای عکس‌هایی که نخواهیم دید

    «به نظرم در یک پارادوکس بزرگ زندگی می‌کنیم. از یک سو به‌وسیله‌ی هزاران تصویر بمباران می‌شویم، اما از سوی دیگر تصاویر هیچ‌گاه تا این اندازه، چه از طرف حکومت چه توسط نهادهای خصوصی، تحت کنترل نبوده‌اند. در نتیجه من اعتقاد دارم ما توانایی دیدن و به حرکت در آمدن از طریق تصاویر را از دست داده‌ایم. هیچ چیز ما را به حرکت وا نمی‌دارد. چیزها دیگر هیچ معنایی ندارند.»

  • لارتیژ: زندگی در رنگ
    هایند هائست مقاله ۱۳۹۴/۱۱/۲۳

    لارتیژ: زندگی در رنگ

    ژاک هنری لارتیژ که از طریق اسنپ‌شات‌های سرزنده‌اش از دوستان و خانواده‌اش شناخته‌شده‌بود در یک نمایشگاه تازه در آمستردام دوباره عکس‌های رنگی اولیه یک فرد خوشگذاران را به نمایش گذاشته است.

  • درباره سیاسی‌نکردن هنر انتزاعی
    اوون کمپل مقاله ۱۳۹۴/۱۱/۱۰

    درباره سیاسی‌نکردن هنر انتزاعی

    در این نوشتار، اوون کمپل با اشاره به دیباچه مجموعه آثار ولفگانگ تیلمانز، که به قلم دومینیک شیلر نوشته‌شده‌است اشاره می‌کند و برداشت سیاسی از آثار انتزاعی تیلمانز را یک‌سره برداشت نادرست از هنر وی قلمداد می‌کند. به اعتقاد کمپل نسبت دادن اهداف و دلالت‌ها سوسیالیستی و ضدسرمایه‌داری به آثار انتزاعی تیلمانز، به نوعی تقلیل ارزش زیبایی‌شناختی آثار است و البته این واقعیت را که خود این آثار به نوعی کالاهای موضوع مبادله در دنیای سرمایه‌داری هستند فراموش می‌کند.