وقتی عکاسان آماتور «صفحات اول» را شکل می‌دهند
الیویه لوران مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

وقتی عکاسان آماتور «صفحات اول» را شکل می‌دهند

باور گسترده‌ای در میان جامعه‌ی عکاسان حرفه‌ای وجود دارد که عکاسان آماتوری که مجهز به دوربین‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت و یا دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر هستند و از حمایت موسسات رسانه‌ای جدید و سرویس‌های اجتماعی به‌اشتراک‌گذاری برخوردار هستند، را رقبای همه‌جانبه‌ی اقتصادی می‌دانند.

  • ۱۴ موسسه‌ای که شما را در پروژه‌های عکاسی‌تان پشتیبانی می‌کنند
    دبوراک بلک مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

    ۱۴ موسسه‌ای که شما را در پروژه‌های عکاسی‌تان پشتیبانی می‌کنند

    در این فهرست کوتاه که از وب‌سایت photoshelter انتخاب شده است، ۱۴ سازمان گزینش و معرفی شده‌اند. اما تعداد این سازمان‌ها بسیار بیشتر است و این فهرست می‌تواند آغازی باشد برای آشنایی با آن‌ها.

  • فراتر از دوران خشکسالی آمریکا با دوروتی لانگ
    روث فرمسون مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۷

    فراتر از دوران خشکسالی آمریکا با دوروتی لانگ

    برای این‌که دیانا تیلور فیلمی تاثیر‌گذار بسازد تنها نیاز داشت که نگاهی به خانواده خود داشته باشد، چرا که عکس مادربزرگش از فلورنس تامپسون با عنوان «مادر مهاجر» تاثیر عمیقی روی افکار عمومی آمریکا داشت، مادری که در دوران خشکسالی بزرگ آمریکا توسط دوروتی لانگ تا حد تقدس ارج نهاده شد.

  • عکس‌های گرفته‌نشده
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۳

    عکس‌های گرفته‌نشده

    کتاب «عکس‌های گرفته نشده» مجموعه‌ای از یادداشت‌های ۶۲ عکاس است. این یادداشت‌ها درباره‌ی لحظاتی از زندگی این عکاسان هستند که به دلایل گوناگون فرصت ثبت آن را نداشته‌اند.

  • این تصویر اثر من است
    آرش عاشوری‌نیا مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

    این تصویر اثر من است

    حالا چرا می‌گویم این تصویر اثر من است؟ چون عکس خانم سیمین بهبانی از این‌جا کپی شده و عکس تبدیل به طرح و یا نقاشی شده و به نام دیگری چاپ شده.

  • دوپارگی هویت
    مینا فلاح مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۱۹

    دوپارگی هویت

    موضوع این نوشتار، در رابطه با مجموعه عکسی به نام «یک تجربه» است که اخیرا در سایت خبرگزاری مهر منتشر شده است.

  • تجربه‌ی تصّورِ تسکین
    میلاد عسکری گوهری مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۱۰

    تجربه‌ی تصّورِ تسکین

    موضوع این نوشتار انتشار عکس‌های جنگ و یا قربانیانِ جنگ درشبکه‌های اجتماعی و توسط افرادِ عادی و نه نهاد‌های خبری است. این مورد توسط کاربرانِ این شبکه‌ها به دو صورت موافقت و مخالفت ارزیابی می‌شود. این نوشتار با تاکید بر فاجعه‌ی جنگِ اخیرِ غزه سامان یافته است. (نقش نهاد‌های خبری به علت تثبیت شدن در گفتمانِ غالب هدف این نوشتار نیست، اما تفکیک نقش افراد، شهروندانِ عادی شبکه‌های اجتماعی، و نهاد‌های خبری ضرورت دارد.)

  • عکاسی طبیعت و طبیعت عکاسی
    سمن صارمی مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۰۹

    عکاسی طبیعت و طبیعت عکاسی

    «ژوان فونکوبرتا Juan Fontcuberta»هنرمند کاتالونیایی متولد ۱۹۵۵ است. گرچه آثار او همه در قالب عکس هستند در حقیقت وی کانسپچوال آرتیستی است که از عکس و عکاسی استفاده می‌کند وموضوع آثارش به چالش‌کشیدن صداقت دوربین است.

  • کتاب و کاتالوگ‌های رایگان در گتی، متروپولیتن و گوگنهایم
    امیرکردونی مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۰۸

    کتاب و کاتالوگ‌های رایگان در گتی، متروپولیتن و گوگنهایم

    دسترسی به کتاب‌ها و ژورنال‌های خارجی هنر برای علاقه‌مندان در ایران به دلایلی که برای همگان آشکار است همیشه دشوار بوده، اما خوشبختانه در دو سال اخیر چند موزه مهم هنری تصمیم گرفته‌اند بخش مهمی از کلکسیون و انتشارات خود را به صورت الکترونیکی و البته رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند تا گستره وسیع‌تری از علاقه مندان در سراسر جهان بتوانند از کلکسیون و خدمات این موزه‌ها بهره‌مند شوند که این امکان دسترسی آزاد باعث می‌شود بخشی از کمبود منابع قابل اعتماد ما در حوزه هنر نیز کاسته شود.

  • انتشار عکس‌های سال‌های پیشین در میان گزارش تصویری مراسم عید فطر امسال
    دریافتی مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۰۷

    انتشار عکس‌های سال‌های پیشین در میان گزارش تصویری مراسم عید فطر امسال

    ضامن تاثیر‌گذاری عکاسی مطبوعاتی صداقت است. بعضاَ مشاهده می‌شود که یک آژانس یا خبرگزاری خارجی برای اعتبار خود و آبروی فتوژورنالیسم با کوچک‌ترین تغییر و دستکاری و مونتاژ عکس، با عکاس خاطی قطع همکاری کرده و عکس‌های آن عکاس را از آرشیو خود پاک می کند. اما در خبرگزاری‌های داخلی در بعضی موارد عرف چیز دیگری است و بعضا پیش آمده که عکس‌های آرشیوی، در قالب گزارش تصویری جدید منتشر می شود. تکرار این اتفاق و تصحیح نشدن اشتباهاتی که در مواردی سهوا اتفاق می‌افتد (همان‌طور که در بسیاری از خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی ممکن است اشتباهی رخ بدهد) می‌تواند آسیب جدی به عکاسی خبری ایران بزند. در ادامه به دو نمونه از تازه‌ترین این اشتباهات اشاره می‌شود.