عکاسی:  ابژکتیو یا سوبژکتیو؟
cinescribbler مقاله ۱۳۹۳/۱۱/۲۳

عکاسی:  ابژکتیو یا سوبژکتیو؟

بطور کلی بازن و بارت عکسها را کنشِ ثبت یادها می‌دانند. بازن عکاسی را در برابر نقاشی و مجسمه‌سازی قرار می‌دهد تا بدین‌سان نشان دهد که عکاسی بازنماییِ امر واقعی‌ست.

  • یکی بود یکی نبود ... یه روزی یه عکسی...
    فابیو مارکانجلی مقاله ۱۳۹۳/۱۱/۱۲

    یکی بود یکی نبود ... یه روزی یه عکسی...

    آیا همان لبخندی که از لمس عکس‌ها، ورق زدن و تفسیرکردنشان، خاطرات کمرنگ شده‌ای را دوباره زندگی می‌کردیم، همچنان وجود دارد؟

  • در تاریک‌خانه؛ همراه با یوجین اسمیت
    سم استیونسن مقاله ۱۳۹۳/۱۱/۰۷

    در تاریک‌خانه؛ همراه با یوجین اسمیت

    صد و هشتاد مایلی جنوب غربی پیتسبرگ در آتن اوهایو، مدت‌زمان زیادی به فارغ‌التحصیلی جیمز کارالز(James Karales) باقی نمانده بود. او آثار اسمیت را در کلاس مطالعه کرده بود و از نظرش اسمیت یک قهرمان بود و در حالی‌که اسمیت سراسر پیتسبرگ را روز و شب می‌خزید و چندین دوربین از گردنش آویزان بود و با آمفتامین، الکل و البته تب آرمان‌گرایی سوختش را تامین می‌کرد، کارالز مدرکش را می‌گرفت و نمی‌دانست که چیزی نمانده که مسیر او و اسمیت یکی شده و او به آموزشی دست خواهد یافت که هیچ کالجی برایش فراهم نمی‌کند.

  • اخلاق در حوزه عمومی
    علی میرسپاسی مقاله ۱۳۹۳/۱۱/۰۲

    اخلاق در حوزه عمومی

    پرسش اساسی این است که دشواری ما ایرانیان چیست؟ برخی، مشکل ما را سقوط اخلاقی‌مان می‌دانند، اما من با این ارزیابی موافق نیستم. به نظرم وجود «فساد نهادی» و عدم وجود «اخلاق اجتماعی» در نهادهای مهم کشور، سبب عدم نیک‌کرداری و رعایت برخی از ارزش‌ها و باورهای حرفه‌ای و عمومی شده است.

  • مانکن چارلی اِنگمن
    پریسا کشتکار مقاله ۱۳۹۳/۱۰/۱۸

    مانکن چارلی اِنگمن

    یکی از قدرت‌های غریب عکاسی تشدید و نیز تضعیف آشنایی‌ها و رابطه‌هاست. با تماشای عکس‌های مجموعه‌ی «مادر - MOM» چارلی اِنگمن(Charlie Engman) که به سفارش مجله‌ی مجاری «The Room» برای نمایش مُد گرفته شده است، نمی‌توان این واقعیت را که مدل انتخاب شده و عکاسی شده، مادر خود عکاس است نادیده گرفت و به چشم «عکس های مُد» به آن‌ها نگریست.

  • مسافرت پنج ساله به همراه «کاسپر» - جاستین کورلند
    صمد قربان‌زاده مقاله ۱۳۹۳/۱۰/۱۷

    مسافرت پنج ساله به همراه «کاسپر» - جاستین کورلند

    «جاستین کورلند» درباره‌ی مجموعه‌ی کاسپر می‌گوید: «عکاسی از پسرم کاسپر را از اولین سفرش که سه ماهه بود شروع کردم.»

  • از جشنواره عکاسی تا عکاسی جشنواره‌ای
    هادی آذری /حسام الدین رضایی مقاله ۱۳۹۳/۱۰/۱۴

    از جشنواره عکاسی تا عکاسی جشنواره‌ای

    «ملال تابستان است و فکر برگزاری یک مسابقه کاملا خصوصی عکس، بیش از هر چیز به روزهایمان نور می‌بخشد...»، «...حالا که سایه‌ها می‌دانند که چه تابستانی است دوربین‌تان را (که اصلا مهم نیست اس‌ال‌آر باشد یا تلفن همراه) بردارید...» و «...هیچکس زاغچه‌ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت» این‌ها جملاتی است از فراخوان عکسی که ادعا دارد که می‌خواهد «نگاه بی رودربایستی به وضعیت عکاسی معاصر داشته باشد. گذشته از لحن سانتیمانتال فراخوان و عبارات و ترکیباتی فوق الذکر که طنازی‌های به‌ظاهر ادبی مجریان تلویزیونی را تداعی می‌کند؛ مشکل بنیادین این رخداد تناقضات اساسی آن است که بسیاری از جشنواره‌ها و رخدادهای عکاسی در ایران به آن دچاراند.

  • ملاک عکس خوب چیست؟  میان گفته ها و ناگفته ها
    الیس مایرز مقاله ۱۳۹۳/۱۰/۰۱

    ملاک عکس خوب چیست؟  میان گفته ها و ناگفته ها

    به تازگی مجموعه ورکشاپی کوتاه‌مدت برای ساکنان برایتون برگزار کردم تا آنها ایده ها و احساسات خود درباره مفهوم خانه را بوسیله عکاسی کنکاش کنند.

  • تجليل از لوئيس بالتز - جِری بَجر
    جری بجر مقاله ۱۳۹۳/۰۹/۱۰

    تجليل از لوئيس بالتز - جِری بَجر

    ادای احترام جِری بَجِر، منتقد عكاسی، نسبت به دوست خود لوئيس بالتز؛ عكاس نيو توپوگرافيستی كه در ۶۹ سالگی، در پاريس، چشم از جهان فرو بست.

  • نگریستن به رنج خود؛ نگاهی به آثار ریچارد بیلینگهام
    فریماه اشراقی مقاله ۱۳۹۳/۰۹/۰۴

    نگریستن به رنج خود؛ نگاهی به آثار ریچارد بیلینگهام

    این‌ها چیستند؟ عکس‌های یادگاری از آلبوم خانوادگی؟اسنادی از نتایج سیاست‌های دولت وقت بریتانیا؟ و یا انتقام عکاس از گذشته؟ شاید در وهله اول تعیین هویت سبکی عکس‌ها به درک ما از اهداف عکاس کمک کند.