امید - تینا وینک‌هاوس
صمد قربان‌زاده مقاله ۱۳۹۳/۰۹/۰۱

امید - تینا وینک‌هاوس

«تینا وینک هاوس Tina Winkhaus» را باید ادامه‌دهنده مسیر هنرمندان رمانتیکی دانست که در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم با استفاده از عنصر احساسات سعی داشتند خوانشی متفاوت از دنیای اطراف داشته باشند.

  • زیبایی واقعی
    سمن صارمی مقاله ۱۳۹۳/۰۸/۲۴

    زیبایی واقعی

    در دوره‌ی معاصر، عصر دیجیتال، با استفاده‌ی گسترده از نرم‌افزارهای اصلاح-دستکاری تصویرمثل فتوشاپ، تشخیص میزان واقعی‌بودن تصاویرفریبنده‌ی مجلات کار سختی شده است. تقریبا مجله‌ای نیست که از «دستکاری» عکس به‌منظور «زیباتر» نشان‌دادن مدل‌ها و بازیگرها استفاده نکند.

  • آینده‌ای امیدوارکننده برای عکس‌های Lo-Fi
    لنز - نیویورک تایمز مقاله ۱۳۹۳/۰۸/۲۱

    آینده‌ای امیدوارکننده برای عکس‌های Lo-Fi

    دنیل اسلرید عکاسی را از پشت سرویس مدرسه شروع کرد. به مناسبت تولد هفت‌ سالگی از پدر و مادرش یک دوربین Game Boy Camera هدیه گرفت. آنها این اسباب‌بازی را با این هدف برایش تهیه کردند تا به جای این‌که زیر بازی‌های ویدئویی که به منزوی‌شدن افراد کمک می‌کنند دفن شود، درگیر دنیای اطرافش شود.

  • میراث لری سالتن
    تایم مقاله ۱۳۹۳/۰۸/۱۷

    میراث لری سالتن

    عکس‌های سالتن، درست مثل خودش از یک طرف صادقانه و اغواکننده و از طرفی دیگر تدافعی و آسیب‌پذیر هستند.

  • «کرینا کرن»؛ عکس هایی از وان حمام محتکر ۷۲ ساله
    صمد قربان‌زاده مقاله ۱۳۹۳/۰۷/۰۶

    «کرینا کرن»؛ عکس هایی از وان حمام محتکر ۷۲ ساله

    «حمام جرج» در ادامه‌ی مجموعه‌ای‌ست که کرینا کرن از شخصی به‌ نام «جُرج فاولر» عکاسی کرده است . شخصی که کرینا برای اولین‌بار او را در میان بی‌خانمان‌های لندن دیده بود و همین آشنایی او با این شخص باعث شکل‌گیری دو مجموعه از او گردید.

  • خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد
    مهران افشارنادری مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

    خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد

    شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مطلبی بر روی سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت که از ختم‌به‌خیر شدن پرونده عکاسان قزوینی در راستای «میانجیگری و وساطت مشفقانه» انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان ایران و مجله عکس خبر داده بود. موارد مطرح‌شده در این خبر از سوی دو عکاس قزوینی مورد اعتراض قرار گرفت و در سایت عکسخانه هم در مطلبی به این موضوع پرداخته شد. نهایتا با گذشت ۲۴ ساعت این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران برداشته شد.

  • اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی
    مهران افشارنادری مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

    اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی

    طی روزهای اخیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تعدادی از رسانه‌ها را در خصوص نحوه‌ی پوشش اعتراض دو تن از عکاسان پیش‌کسوت به برگزاری نمایشگاه «تاریخ بی‌دروغ»، به «حرمت‌شکنی، چاپ مطلب بدون تحقیقات کامل و دلایل مدغن» متهم کرده و همچنین نگرانی خود را از رسانه‌ای شدن این گونه مطالب عنوان کرده است. در ادامه این انجمن فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را «احساسی ، جنجال‌برانگیز، ملتهب و سطحی‌نگر» دانسته است. از سوی دیگر انجمن عکاسان ایران در خبری ضمن اعلام رفع مشکل عکاسان قزوینی یادداشتی که اختلافات از آن شروع شد را «توهین‌آمیز» اعلام کرده و در متن خبر نوشته شده که «به منظور جلوگیری از سواستفاده‌های بیشتر این مساله در فضایی به دور از غوغاسالاری با همراهی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن عکاسان ایران و نشریه عکس و با حضور طرفین پرونده حل شده است». این یادداشت ساعاتی پس از انتشار مورد اعتراض دو عکاس قزوینی قرار گرفت و آنها اعلام کردند که میانجی در این میان تنها نشریه عکس بوده است.

  • بدون عنوان، اثر دیان آربس (۱۹۹۶)
    السا دورفمن مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۲۹

    بدون عنوان، اثر دیان آربس (۱۹۹۶)

    دیان آربس شهرت خود را مدیون پرتره‌هایش از افرادی است که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند،افراد عظیم‌الجثه، کوتوله‌ها، عجیب‌الخلقه‌ها، مخالف‌پوش‌ها (زن پوش، مردپوش) و برهنه‌گرایان.

  • ماموریت تایم به یک عکاس جنگ برای عکاسی از یک بازی کامپیوتری
    اشلی گیلبرتسون مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۲۷

    ماموریت تایم به یک عکاس جنگ برای عکاسی از یک بازی کامپیوتری

    تایم به اشلی گیلبرتسون(Ashley Gilbertson) عکاس جنگ ماموریت داد تا از طریق قابلیت عکس‌برداری بازی به مستند کردن سردسته شخصیت بازی که برای حفظ بقا در دنیای زامبی‌های آلوده می‌جنگد بپردازد. گیلبستون در ادامه درباره‌ی تجریبانش نوشته است.

  • اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۲)
    یورگ ام گُلبِرگ مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۲۳

    اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۲)

    در بخش اول از این سری، من دو شیوه نسبتا غیر معمول از ساخت یک کتاب عکس را شرح دادم، صحافی خنجری ژاپنی و آکاردئون. در این بخش، می‌خواهم بیشتر روی دو شیوه رایج‌تر تمرکز کنم.