با تصاویر وحشتناکی که از عراق مخابره می‌شوند، چه باید کرد
رولاند دو کورسن مقاله ۱۳۹۳/۰۴/۰۴

با تصاویر وحشتناکی که از عراق مخابره می‌شوند، چه باید کرد

تصاویر نظامیان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که سربازان و نیروهای امنیتی را در نقطه‌ای در صلاح‌الدین عراق اعدام می‌کنند در وسعت زیادی مخابره شد. در این تصاویر برای اولین‌بار در ۱۴ ژوئن منتشر شد و خیلی زود در وب‌سایت‌های گوناگون و اکانت‌های توئیتر جهادی‌ها به نمایش در آمد و پس از آن در ای‌اف‌پی و آژانس‌های خبری دیگر منتشر شدند.

  • عکاسی معاصر چیست؟ کتاب جدید انتشارات فایدون(Phaidon)عکاسی امروز؛ لایه‌ی پنهان عکاسی را آشکار می‌کند
    جما پدلی مقاله ۱۳۹۳/۰۴/۰۲

    عکاسی معاصر چیست؟ کتاب جدید انتشارات فایدون(Phaidon)عکاسی امروز؛ لایه‌ی پنهان عکاسی را آشکار می‌کند

    برای تجزیه و تحلیل و درک عمق و وسعت عکاسی در بیش از یک دوره کتاب‌های تاریخ فراوانی وجود دارد. شاید معروف‌ترین آنها، کتاب «تاریخ عکاسی از ۱۸۳۸ تا کنون» اثر مورخ هنر و رئیس موزه هنر مدرن عکاسی، بومانت نیوهال(Beaumont Newhall)، باشد که در ۱۹۳۷ منتشر شد؛ و چندین مرتبه مورد بازبینی و تجدید چاپ قرار گرفت.

  • بررسی مجموعه عکس: اورشلیم با کفش‌های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس
    میلاد عسکری گوهری مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۲۸

    بررسی مجموعه عکس: اورشلیم با کفش‌های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس

    مجموعه عکس "اورشلیم با کفش های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس" ( JERUSALEM IN HEELS: TRANSEXUALS OF THE HOLY LAND) با در نظر گرفتن بستری که عکاسی شده-اورشلیم- مجموعه‌‌‌ی پیچیده‌ای است؛ زمین مقدسی که به شدت در پارادایم جنگ و دشمنی و نابودی دیگری برای بقاء خود شناخته شده است.

  • آن عکس که عکاسم کرد؛ کریستوفر موریس، پاناما ۱۹۸۹
    کریستوفر موریس مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۲۰

    آن عکس که عکاسم کرد؛ کریستوفر موریس، پاناما ۱۹۸۹

    «آن عکسی که عکاسم کرد» مجموعه‌ مطالبی در وبلاگ لایت‌باکس تایم است که در آن عکاسان شناخته‌شده درباره عکسی صحبت می‌کنند که نقطه‌عطفی در زندگی حرفه‌ای آنها بوده و توجه بین‌المللی را به دست آورده‌ و یا علاقه‌ آنها به عکاسی را برافروخته است. برای شروع این مجموعه مطالب، تایم به سراغ کریستوفر موریس رفته است. موریس درباره عکس قدرتمندی که در پاناما در سال ۱۹۸۹ گرفته، صحبت می‌کند.

  • وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۱۷

    وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری

    وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری، توسط جمعی از عکاسان راه‌اندازی شده است.

  • کنون پلتفرم رایانش ابری «Irista» را معرفی کرد
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۱۷

    کنون پلتفرم رایانش ابری «Irista» را معرفی کرد

    این پلتفرم حرفه‌ای کنون مبتی بر رایانش ابری است و به کاربران امکان دسترسی و مدیریت کتاب‌خانه‌های عکس را متفاوت با آن‌چه پیش از این تجربه کرده‌اند، می‌دهد.

  • عکس به مثابه رسانه
    هادی خانیکی مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۰۹

    عکس به مثابه رسانه

    هادی خانیکی مشاور امور رسانه و مطبوعات محمد خاتمی در زمان ریاست‌جمهوری او بوده است. وی یادداشتی برای نمایشگاه گروهی عکس «تداوم ۳» نوشته که در ادامه می‌آید.

  • استانداردهای فعلی در باب دست‌كاری عكس‌ها چيست؟ مباحثه‌ای در مراسم ويژه‌ی جشن اهدای جوايز ورلدپرس فتو
    دیوید کمبل مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۲۳

    استانداردهای فعلی در باب دست‌كاری عكس‌ها چيست؟ مباحثه‌ای در مراسم ويژه‌ی جشن اهدای جوايز ورلدپرس فتو

    دست‌كاری تصاوير چالشی را روانه‌ی اعتبار فتوژورناليسم كرده كه به‌دنبال مستندسازی وقايع و رويدادهاست. از آنجا كه در حيطه‌ی وظايف‌ام به عنوان دبير هيأت داوران ورلد پرس فتو می‌گنجيد، شيوه‌های جديدی را نسبت به مقابله با اين موضوع در داوری امسال اعمال كرديم.

  • استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد
    رضا نیازی مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

    استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد

    پروژه‌ی «واقع‌نمایی‌ها»ی مهدی مقیم‌نژاد در مدت شکل‌گیری و حضوری نزدیک به یک دهه، عکاسی ایران را با تجربه‌‌ای جدید و ویژه مواجه ساخته است.

  • ده عکاس ژاپنی که باید شناخت
    ارت اسپیس مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۵

    ده عکاس ژاپنی که باید شناخت

    از وقتی جان سارکوفسکی (تاریخ‌نگار نام‌دار عکاسی) در سال ۱۹۷۴ در موزه‌ی هنر مدرن ، عکاس ژاپنی جدیدی را به مخاطبان غربی معرفی کرد، منتقدان، آثار این گروه از هنرمندان را -از شومی توماتسو و کن دومون گرفته تا نوبویوشی اراکی و دایدو موریاما- به این دلیل که به گونه‌ای استثنائی از همتایان غربیشان متمایز بودند مورد ستایش قرار دادند.