روی خط گریز
عکاسی مستندنگاری از درون (با کیفیتی سردستی و خامدستانه) ماهیتاً نوعی «عکاسی مینور» است. این مینور بودن اساساً از خلال نحیف کردنِ عاملیت و سوژهگیِ عکاس در مقام ذهنِ شناسا و نیز زدودنِ عکاسی از مفهومگرایی و زیباییشناسیِ استعلایی بهدست میآید. جایی که با عقبرویِ مفهومی و حرکتی معکوس از تراز بالا به سمت پایین با نوعی بَدویگرایی و آماتور «شدن» مواجهایم. درواقع رویّهی این نوع عکاسیْ به منزلهی تلاشی برای نزدیکی به تصویری خام، عریان و محسوس از واقعیتِ پیشِ روی دوربین است.
-
پرستو ابنعلی مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
عشق و مرگ در مناظر شخصیِ هیولای ژاپنی؛ یادداشتی دربارهی نوبویاشی آراکی
نوبویاشی آراکی، عکاس ژاپنی، با استفاده از هر دو روی سناریوهای «عکاسی خانوادگی» به گرفتن تصاویر صمیمانه روی میآورد و تقریباً همزمان با نن گلدین پایههای «عکاسی صمیمانه» را بنیان میگذارد.
-
ژان پریت کوِل استِپ مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
هاهاها: ری خندهداره[۱]
با خودم فکر میکنم آیا درک میکنند دیگران چه دیدی به این تصاویر دارند و درواقع رضایت آنها در چیست؟ آیا میدانند که دنیای هنر چگونه فقر را زیبا میکند و یا چگونه تصویری از بدبختی اجتماعی جایگزین یک کنش اجتماعی میشود و آن را بیتأثیر میکند؟ چطور ممکن است به چیزی که درکی از آن نداری رضایت بدهی؟ و اصلاً اهمیتی دارد که تصوری از قضیه نداشته باشند و بهایی به آن ندهند؟ آنها بالغاند، درست است؟
-
امید نقویان مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
مردی از غربِ وحشیِ وحشی؛ یادداشتی دربارهی لری کلارک
سوژههای عکسها و فیلمهای لری کلارک یادآور سنتی از بهتصویر کشیدن آدمی در دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است که همواره موقعیتهایی تنشزا را درپی دارد و درنهایت بدل به فردی در جامعهی امریکایی میشود که در افقِ مفهوم «رؤیای امریکایی» تعریف میشود.
-
گلآرا جهانیان مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
گلدین از چشمیِ گلدین
وقتی گلدین دربارهی عکسهایش حرف میزند، دربارهی آدمهایی میگوید که گویی در زیر پوست تصویر نفس میکشند و زندگی میکنند. اصولاً عکسهای او همراه با توضیحاتی دربارهی هویت و داستان زندگی سوژههایش است، دربارهی اینکه آنها چگونه زندگی میکنند و چه تاریخی داشتهاند.
-
نسرین طالبی سروری مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
عکسهای اعتراف
نمایش زندگی خصوصی دیگران در قالبی خودمانی و صمیمی از جذابترین نمودهای عکاسی است، میلی را در ما ارضا میکند که همواره با سرک کشیدن به چارچوب خانهی دیگران داشتهایم، همچون خواندن اتوبیوگرافی، اعترافات یا خاطرات آنها.
-
گلآرا جهانیان - نسرین طالبی سروری مستندنگاری از درون ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
درآمدی بر پروندهی «مستندنگاری از درون»
مستندنگاری از درون (insider documentary) که با عنوان مستندنگاری از خردهفرهنگها (subculture) یا عکاسی صمیمانه و خودمانی (intimate photography) نیز شناخته میشود، شیوهای از مستندنگاری است که خاستگاهش را میتوان در عکسهای سردستی (snapshot) خانوادگی پیگرفت.