جستاری درباره‌ی بازنمایی فضا- مکان در عکس
افسانه کامران یادداشت ۱۳۹۷/۱۱/۱۳

جستاری درباره‌ی بازنمایی فضا- مکان در عکس

به بهانه‌ی نمایشگاه «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی در گالری پروژه‌های آران

  • یادداشتی اجمالی  بر نقد هادی ‌آذری در کارنما با عنوان «میرزایی: از راه سوم به اوروبروس»
    گل‌آرا جهانیان یادداشت ۱۳۹۷/۰۹/۲۱

    یادداشتی اجمالی  بر نقد هادی ‌آذری در کارنما با عنوان «میرزایی: از راه سوم به اوروبروس»

    در وضعیت کنونی ما و در فقدان سنت غنی تصویری، زمانی که خود را بی‌بهره از پدر و یتیم‌شده در خلا می‌یابیم، به نظر استعاره‌ی هنرمندـ‌خانه‌به‌دوش نوید انسانی نو، بدون مشخصه، بدون دارایی و مالکیت می‌دهد، انسانی میراث‌دار تمامی تاریخ.

  • پائولو پلگرین و مهدی وثوق‌نیا
    احسان قنبری‌فرد یادداشت ۱۳۹۷/۰۶/۰۹

    پائولو پلگرین و مهدی وثوق‌نیا

    چندی پیش بدون هیچ پیش‌داوری و قضاوتی، در «استوری» اینستاگرام تعدادی از عکس‌های عکاس شهیر جهان، پائولو پلگرین را شانه به شانه‌ی عکس‌هایی از مهدی وثوق نیا منتشر کردم و بیش از پیش یقین پیدا کردم که سوابق ثبت شده در خاطرات ما، به واسطه‌ی اتفاقات نه چندان جذابی که پیشتر افتاده و هر روز تکرار می‌شود، تن به نوعی بدبینی همیشگی و زجرآور داده است.

  • گفتاری در باب درد عکس
    صمد قربان‌زاده یادداشت ۱۳۹۷/۰۶/۰۶

    گفتاری در باب درد عکس

    پاسخ صد قربان‌زاده به یادداشت انتقادی احسان قنبری‌فرد.

  • یادداشتی بر عکس‌های حمید جانی‌پور
    احسان قنبری‌فرد یادداشت ۱۳۹۷/۰۶/۰۳

    یادداشتی بر عکس‌های حمید جانی‌پور

    چندی پیش مقاله‌ای در باب عکاسی در پشت صحنه‌ی فیلم و انتشار آن عکس‌ها به نام عکاس در جامعه‌ی عکاسی منتشر شد. فرهاد مطاعی نویسنده‌ی این مقاله، تعدادی از عکس‌های صادق سوری را در این حیطه مورد بررسی و نقد قرار داده بود. نکته‌ای که نیازمند توجه و بررسی است این است که عکس‌های منتشر شده تحت چه عنوانی یا با چه نام و نشانه و برچسبی منتشر می‌شوند.

  • نامه‌ی انتقادی باربد گلشیری به احسان رسول‌اف
    باربد گلشیری یادداشت ۱۳۹۷/۰۵/۲۵

    نامه‌ی انتقادی باربد گلشیری به احسان رسول‌اف

    قدرت افسارگسیخته‌ی مالی شما به انحصار بیشتر خواهد انجامید، هنرمندان بیشتری را بدهکار و وابسته‌ی شما خواهد کرد، دست کم آن هنرمندانی را که صرفاً به دلیل بدهی‌ای که به گالری دارند مانده‌اند. هستند در میان هنرمندان شما کسانی که توان اجاره‌‌کردن کارگاه ندارند و هستند کسانی که تا امروز یک ماه هم مجبور نبوده‌اند اجاره‌ی کارگاهشان را بدهند. گروهی گویی چاره‌ای نمی‌بینند و گروهی کلاه شرعی سر اخلاق می‌گذارند.

  • یادداشتی پیرامون نمایشگاه «درباره منظره» مهران مقیمی
    فائزه قجاوند یادداشت ۱۳۹۶/۰۵/۲۵

    یادداشتی پیرامون نمایشگاه «درباره منظره» مهران مقیمی

    عکس‌‌های مناظر، می‌توانند روایت‌گر سه واقعیت باشند: جغرافیا، اتوبیوگرافی و استعاره. گاهی جغرافیا به‌تنهایی خسته‌کننده است، اتوبیوگرافی غالباً چیزی مبتذل و کم‌اهمیت است و استعاره نیز می‌تواند شک‌برانگیز باشد. اما این سه واقعیت در کنار هم، باعث تحکیم و تقویت یکدیگر می‌شوند و ما را در جهت پاسداری و بکر نگهداشتن آن‌چه به خاطر آن تلاش می‌کنیم- عشق به زندگی- یاری می‌کنند. ( رابرت ادمز- کتاب زیبایی در عکاسی)

  • ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺧﺒﺮی ، رﺳﺎﻧﻪ ، ﺑﺤﺮان؛ ﺑﺎ ﻣﺮوري در آﺛﺎر رﺿﺎ دﻗﺘﯽ
    ﻫﺎدی ﻟﺰﯾﺮی یادداشت ۱۳۹۶/۰۵/۰۵

    ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺧﺒﺮی ، رﺳﺎﻧﻪ ، ﺑﺤﺮان؛ ﺑﺎ ﻣﺮوري در آﺛﺎر رﺿﺎ دﻗﺘﯽ

    رسالت اﻧﺴﺎن‌دوﺳﺘﺎﻧﻪ ﻋﮑﺎس و اﻧﮕﯿﺰه‌های او ﺑﺮاي ﺑﺮﭼﯿﺪن ﺟﻨﮓ ، ﻓﻘﺮ و ﺑﯿﻤﺎري در ﻓﺮآﯾﻨﺪ رﺳﺎﻧﻪ‌ای‌ﺷﺪن ﺟﻨﺒﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮد و حساسیت‌های ﻣﺨﺎﻃﺐ را در واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻫﯿﭻ رﺳﺎﻧﻪ‌ای ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ آرﺷﯿﻮي از ﯾﮏ ﻗﺮن ﻓﻼﮐﺖ ﮔﺮدآوري ﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻇﻠﻢ ، ﮐﺸﺘﺎر و ﻧﺎﻋﺪاﻟﺘﯽ در ﺟﻬﺎن وﺟﻮد دارد و اﯾﺪه‌ﻫﺎي آرﻣﺎن‌ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ ﻋﮑﺎﺳﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

  • زیرنویس، زبان گویا و بیان‌کننده بخش خاموش عکس‌ها؛ یا چرا باید برای عکس‌ها زیرنویس نوشت؟
    مرتضی نیکوبذل یادداشت ۱۳۹۶/۰۳/۱۹

    زیرنویس، زبان گویا و بیان‌کننده بخش خاموش عکس‌ها؛ یا چرا باید برای عکس‌ها زیرنویس نوشت؟

    نبود زیرنویس درست در خبرگزاری‌های فارس‌، تسنیم، ایسنا و ایلنا (تا جایی که من دنبال کرده‌ام) باعث شده که یک کانال تلگرامی به راحتی آن‌چیزی را عنوان کند و به‌ عنوان زیرنویس به‌کار ببرد که علاقه داشته و نه حقیقت موجود در تصاویر را.

  • بعد از بیست سال فهمیدم که اشتباه‌ترین شغل را انتخاب کرده‌ام
    مرتضی نیکوبذل یادداشت ۱۳۹۶/۰۳/۱۸

    بعد از بیست سال فهمیدم که اشتباه‌ترین شغل را انتخاب کرده‌ام

    یادداشتی بر چگونگی پیشرفت تکنولوژی و انهدام شغلی به نام عکاسی.