نامه‌های سرجیو لارین
لیتر براون ماشروم یادداشت ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

نامه‌های سرجیو لارین

چرا دو تن از افسانه‌ای‌ترین عکاسان قرن بیستم عکاسی را رها کردند؟ این پرسش زمانی در ذهنم ایجاد شد که کتاب زیبای مرور آثار سرجیو لارین که انتشارات اپرچر آن را منتشر کرده، تماشا می‌کردم.

  • کشته‌شدن عکاس ۱۷ ساله سوری و سهل‌انگاری رویترز در به‌ کارگیری این عکاس بومی
    عکسخانه یادداشت ۱۳۹۲/۱۰/۰۳

    کشته‌شدن عکاس ۱۷ ساله سوری و سهل‌انگاری رویترز در به‌ کارگیری این عکاس بومی

    کمیته حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران طبق آماری که در سایت خود منتشر کرده، از سال ۱۹۹۲، شصت و یک روزنامه‌نگار در سوریه کشته شده‌اند،البته مرگ تمامی این افراد طی سه سال اخیر بوده است. با این حال مرگ برکات از جهات دیگری بحث‌برانگیز است.

  • مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟
    جویدت سول یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۹

    مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟

    از عکس‌های سِلفی شخصیت‌های ریاست‌جمهوری گرفته تا عکس‌های بی‌شمار اینستاگرام، دنیا این‌ روزها غرق در تصاویر شده است. در ادامه تعدادی از عکاسان نام‌دار به تاثیر این دموکراتیزه‌شدن در حرفه خود می‌پردازند.

  • تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی
    زانیار بلوری یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

    تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی

    نیوشا توکلیان (البته بدون اشاره به اینکه این متن را در واکنش به عکس‌های حسین فاطمی گفته) در صفحه‌ی خود نوشته است: «اخيراً با افزايش تعداد عكس‌هاي درواقع "صحنه‌سازي شده‌اي" روبه رو هستيم كه به نام "عكس مستند/خبري" به خورد مخاطب داده مي‌شوند. هركجاي ديگري از دنيا كه باشيد، چنين عكاس‌هايي بايكوت خواهند شد اما در اينجا به خاطر مسائل پيچيده‌اي كه با آن‌ها مواجهيم، در چنين مواردي عمدتاً سكوت اختيار مي‌شود و به اين ترتيب افراد ناآگاه فرصت مي‌كنند رويه ي غلط خود را با خاطري جمع ادامه دهند. اما بعد از يك هفته كلنجار رفتن با خود به اين نتيجه رسيدم كه سكوت من خيانت به نسل بعدي عكاس‌هاي خبري/مستند است.»

  • عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید
    سیامک حاجی محمد یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۴

    عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید

    مسئله مجموعه فاطمی نه گفتن واقعیت و نه فرار از آن است. این معیاری است که خواسته یا ناخواسته، هر بار که به سراغ مجموعه ای می‌رویم که نام مستند بر خورد دارد، گریبانگیرمان می‌شود.

  • نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی
    رضا وهمی یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۲

    نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی

    وقتی صحبت از یک جامعه فرهنگی می شود در کنار انواع تقسیم بندی‌های علمی و تخصصی، دو گروه کاملا متمایز شکل می گیرند؛ عامه متوسط مردم و قشر نخبگان و روشنفکران فرهنگی جامعه. خطاهای گروه اول، معمولا حاصل واکنشهایی هیجانی است. به عنوان نمونه می توان از رفتار سایبری بعضی از هموطنان در صفحه مسی وفرناندا لیما نام برد. رفتارهایی که بسیار ساده شکل می گیرند و در پس هیچ نقاب اجتماعی پنهان نمی مانند و اغلب با واکنش بخش بزرگتری از عامه جامعه عقب رانده می شوند. اما خطاهای گروه دوم از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و در زیر پوشش نامها و عنوانها، علیرغم تحقیرهای رنج آور آن، همچنان پویا باقی می ماند و واکنش انتقادی خاصی را به دنبال نخواهد داشت.

  • خاطرات عکاس ماندلا و مبارزات ضد آپارتاید از آزادی ماندلا
    دیوید ترنلی یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۱۵

    خاطرات عکاس ماندلا و مبارزات ضد آپارتاید از آزادی ماندلا

    دیوید ترنلی David Turnley عکاس برنده جایزه پولیتزر که در طول ۲۸ سال حضورش در آفریقای جنوبی، مبارزه مردم این کشور با آپارتاید را به تصویر می‌کشید و از زندگی نلسون ماندلا و هوادارانش مستندسازی می‌کرد، در روز درگذشت این رهبر مبارزات ضدآپارتاید از خاطرات خودش در روز آزادی ماندلا از زندان می‌نویسد.

  • و جایزه کلمه سال تقدیم می‌شود به ...
    سیلویا کیلینگزورت یادداشت ۱۳۹۲/۰۸/۳۰

    و جایزه کلمه سال تقدیم می‌شود به ...

    بر اساس نوشته آکسفورد سِلفی یک «اسم غیر رسمی» است و جمع آن Selfies است که به این شکل معنی می‌شود: عکسی که یک نفر از خودش بگیرد. معمولا این عکس توسط یک گوشی تلفن همراه یا وب‌کم گرفته می‌شود و بر روی وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود.

  • یادداشت جواد مقیمی پارسا درباره مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳
    جواد مقیمی پارسا یادداشت ۱۳۹۲/۰۸/۲۲

    یادداشت جواد مقیمی پارسا درباره مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳

    جواد مقیمی پارسا، یکی از ۱۲ عکاسی است که برای شرکت در مسترکلاس جوپ‌سوارت ۲۰۱۳ انتخاب شد. در ادامه یادداشتی از او که درباره این ورک‌شاپ نوشته شده، آمده است.

  • اعتراض ساسان توکلی به مدیریت گالری محسن در خصوص برگزاری نمایشگاه به روایت یک شاهد عینی
    ساسان توکلی فارسانی یادداشت ۱۳۹۱/۱۲/۱۵

    اعتراض ساسان توکلی به مدیریت گالری محسن در خصوص برگزاری نمایشگاه به روایت یک شاهد عینی

    احسان من چندین بار با تو در مورد اینکه چگونه اسم من در بروشور، پوستر، کتاب و هر چیز مکتوب دیگری چه آنلاین و چه غیر آنلاین درج بشود با تو صحبت کردم و تو قول دادی که کاملا رعایت کنی ...