از جشنواره عکاسی تا عکاسی جشنوارهای
«ملال تابستان است و فکر برگزاری یک مسابقه کاملا خصوصی عکس، بیش از هر چیز به روزهایمان نور میبخشد...»، «...حالا که سایهها میدانند که چه تابستانی است دوربینتان را (که اصلا مهم نیست اسالآر باشد یا تلفن همراه) بردارید...» و «...هیچکس زاغچهای را سر یک مزرعه جدی نگرفت» اینها جملاتی است از فراخوان عکسی که ادعا دارد که میخواهد «نگاه بی رودربایستی به وضعیت عکاسی معاصر داشته باشد. گذشته از لحن سانتیمانتال فراخوان و عبارات و ترکیباتی فوق الذکر که طنازیهای بهظاهر ادبی مجریان تلویزیونی را تداعی میکند؛ مشکل بنیادین این رخداد تناقضات اساسی آن است که بسیاری از جشنوارهها و رخدادهای عکاسی در ایران به آن دچاراند.
-
هادی آذری - حسامالدین رضایی نقد ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
مرثیهای برای یک رویا؛ نگاهی به فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران
خواندن فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس با افسوسی بزرگ همراه بود. اینکه چگونه یک رخداد جدی در حوزهی عکاسی و شاید حتی جدیترین رخداد عکاسی در سالهای پیش از این، یکباره به رخدادی در حد یک جشنواره عکس معمولی تنزل کرده است.
-
مینا فلاح نقد ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دوپارگی هویت
موضوع این نوشتار، در رابطه با مجموعه عکسی به نام «یک تجربه» است که اخیرا در سایت خبرگزاری مهر منتشر شده است.
-
هادی آذری - حسامالدین رضایی نقد ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
ژرومِ عکاس؛ نقدی بر مجموعه «یک سفر ایرانی» از حسین فاطمی
هنر راز ماندگاری مکانها و برجسته شدن آنهاست. شانزهلیزه چیزی جز یک خیابان معمولی مثل بیشتر خیابانهای پاریس یا دیگر شهرهای بزرگ اروپایی نیست. شانزهلیزه با ادبیات بزرگ شده و با سینما به مردم شناسانده شده است. شانزهلیزه چیزی از خودش ندارد اما پیوند آن با آثار ادبی و هنری، این خیابان را تبدیل به مکانی با روحی عاشقانه کرده است.
-
میلاد عسکری گوهری نقد ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
بررسی مجموعه عکس: اورشلیم با کفشهای پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس
مجموعه عکس "اورشلیم با کفش های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس" ( JERUSALEM IN HEELS: TRANSEXUALS OF THE HOLY LAND) با در نظر گرفتن بستری که عکاسی شده-اورشلیم- مجموعهی پیچیدهای است؛ زمین مقدسی که به شدت در پارادایم جنگ و دشمنی و نابودی دیگری برای بقاء خود شناخته شده است.
-
رضا نیازی نقد ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژهی واقعنماییهای مهدی مقیمنژاد
پروژهی «واقعنماییها»ی مهدی مقیمنژاد در مدت شکلگیری و حضوری نزدیک به یک دهه، عکاسی ایران را با تجربهای جدید و ویژه مواجه ساخته است.