روی خط گریز
رضا نیازی ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۲۷

روی خط گریز

عکاسی مستندنگاری از درون (با کیفیتی سردستی و خام‌دستانه) ماهیتاً نوعی «عکاسی مینور» است. این مینور بودن اساساً از خلال نحیف ‌کردنِ عاملیت و سوژه‌گیِ عکاس در مقام ذهنِ شناسا و نیز زدودنِ عکاسی از مفهوم‌گرایی و زیبایی‌شناسیِ استعلایی به‌دست می‌آید. جایی که با عقب‌رویِ مفهومی و حرکتی معکوس از تراز بالا به سمت پایین با نوعی بَدوی‌گرایی و آماتور «شدن» مواجه‌ایم. درواقع رویّه‌ی این نوع عکاسیْ به ‌منزله‌ی تلاشی برای نزدیکی به تصویری خام، عریان و محسوس از واقعیتِ پیشِ ‌روی دوربین است.

  • عشق و مرگ در مناظر شخصیِ هیولای ژاپنی؛ یادداشتی درباره‌ی نوبویاشی آراکی
    پرستو ابن‌علی ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۲۵

    عشق و مرگ در مناظر شخصیِ هیولای ژاپنی؛ یادداشتی درباره‌ی نوبویاشی آراکی

    نوبویاشی آراکی، عکاس ژاپنی، با استفاده از هر دو روی سناریوهای «عکاسی خانوادگی» به گرفتن تصاویر صمیمانه روی می‌آورد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و تقریباً همزمان با نن گلدین پایه‌های «عکاسی صمیمانه» را بنیان می‌گذارد.

  • هاهاها: ری خنده‌داره[۱]
    ژان پریت کوِل استِپ ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۲۱

    هاهاها: ری خنده‌داره[۱]

    با خودم فکر می‌کنم آیا درک می‌کنند دیگران چه دیدی به این تصاویر دارند و درواقع رضایت آن‌ها در چیست؟ آیا می‌دانند که دنیای هنر چگونه فقر را زیبا می‌کند و یا چگونه تصویری از بدبختی اجتماعی جایگزین یک کنش اجتماعی می‌شود و آن را بی‌تأثیر می‌کند؟ چطور ممکن است به چیزی که درکی از آن نداری رضایت بدهی؟ و اصلاً اهمیتی دارد که تصوری از قضیه نداشته باشند و بهایی به آن ندهند؟ آن‌ها بالغ‌اند، درست است؟

  • مردی از غربِ وحشیِ وحشی؛ یادداشتی درباره‌ی لری کلارک
    امید نقویان ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۱۹

    مردی از غربِ وحشیِ وحشی؛ یادداشتی درباره‌ی لری کلارک

    سوژه‌های عکس‌ها و فیلم‌های لری کلارک یادآور سنتی از به‌تصویر کشیدن آدمی در دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است که همواره موقعیت‌هایی تنش‌زا را درپی دارد و درنهایت بدل به فردی در جامعه‌ی امریکایی می‌شود که در افقِ مفهوم «رؤیای امریکایی» تعریف می‌شود.

  • گلدین از چشمیِ گلدین
    گل‌آرا جهانیان ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۱۴

    گلدین از چشمیِ گلدین

    وقتی گلدین درباره‌ی عکس‌هایش حرف می‌زند، درباره‌ی آدم‌هایی می‌گوید که گویی در زیر پوست تصویر نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. اصولاً عکس‌های او همراه با توضیحاتی درباره‌ی هویت و داستان زندگی سوژه‌هایش است، درباره‌ی اینکه آن‌ها چگونه زندگی می‌کنند و چه تاریخی داشته‌اند.

  • عکس‌های اعتراف
    نسرین طالبی سروری ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۱۲

    عکس‌های اعتراف

    نمایش زندگی خصوصی دیگران در قالبی خودمانی و صمیمی از جذاب‌ترین نمودهای عکاسی است، میلی را در ما ارضا می‌کند که همواره با سرک کشیدن به چارچوب خانه‌ی دیگران داشته‌ایم، همچون خواندن اتوبیوگرافی، اعترافات یا خاطرات آن‌ها.

  • درآمدی بر پرونده‌ی «مستندنگاری از درون»
    گل‌آرا جهانیان - نسرین طالبی سروری ویژه ۱۳۹۸/۰۳/۱۱

    درآمدی بر پرونده‌ی «مستندنگاری از درون»

    مستندنگاری از درون (insider documentary) که با عنوان مستندنگاری از خرده‌فرهنگ‌ها (subculture) یا عکاسی صمیمانه و خودمانی (intimate photography) نیز شناخته می‌شود، شیوه‌ای از مستندنگاری است که خاستگاهش را می‌توان در عکس‌های سردستی (snapshot) خانوادگی پی‌گرفت.

  • نامه‌ی انتقادی باربد گلشیری به احسان رسول‌اف
    باربد گلشیری ویژه ۱۳۹۷/۰۵/۲۴

    نامه‌ی انتقادی باربد گلشیری به احسان رسول‌اف

    قدرت افسارگسیخته‌ی مالی شما به انحصار بیشتر خواهد انجامید، هنرمندان بیشتری را بدهکار و وابسته‌ی شما خواهد کرد، دست کم آن هنرمندانی را که صرفاً به دلیل بدهی‌ای که به گالری دارند مانده‌اند. هستند در میان هنرمندان شما کسانی که توان اجاره‌‌کردن کارگاه ندارند و هستند کسانی که تا امروز یک ماه هم مجبور نبوده‌اند اجاره‌ی کارگاهشان را بدهند. گروهی گویی چاره‌ای نمی‌بینند و گروهی کلاه شرعی سر اخلاق می‌گذارند.

  • بیانیه اعتراضی احسان قنبری فرد و 124 هنرمند عکاس نسبت به انتشار عکس «عکاس متخلف» در نمایشگاه
    احسان قنبری‌فرد ویژه ۱۳۹۷/۰۴/۰۴

    بیانیه اعتراضی احسان قنبری فرد و 124 هنرمند عکاس نسبت به انتشار عکس «عکاس متخلف» در نمایشگاه

    سردبیر محترم فصلنامه عکاسی پیرو درخواست‌‌های پیشین و باتوجه به اقدامات غیراخلاقی یکی از عکاسان حاضر در نمایشگاه عکاسی 228 که با مدیریت پیج فصلنامه عکاسی، در گالری راه ابریشم درحال برگزاری است، امضا کنندگان این بیانیه با هدف اصلاح رخدادهای غیر اخلاقی و غیرهنری نادرست در فضای جامعۀ عکاسی ایران، از برگزارکنندگان و دست اندرکاران نمایشگاه ارزشمند 228 خواهشمندیم اثر خانم فاطیما حسینی را به نشانه اعتراض به اقدامات نادرست ایشان در موارد متعدد، از جمع آثار حاضر در نمایشگاه حذف بفرمایید.

  • آیا مدِ لباس، مدرن است؟
    پائلو آنتونلی - میشل میلر فیشر ویژه ۱۳۹۶/۰۶/۲۴

    آیا مدِ لباس، مدرن است؟

    موزه هنرهای مدرن نیویورک اولین نمایشگاه مد لباس خود را پس از ۷ دهه با تمرکز بر نمادها، افزونه‌های تزیینی (Accessories) و جذابیت‌های پنهان برگزار می‌کند.