چاپ اشتباهی یک عکس در روزنامه شرق
روزنامه شرق پنجشنبه بیست و سوم بهمن ۹۳، مطلبی با عنوان «کلیمیها و روزهای انقلاب» منتشر کرد که عکس همراه با یادداشت برخلاف آنچه به شکل تلویحی نسبت داده شده، مربوط میشود به تظاهراتی که به دلیل اجباریشدن حجاب در تهران برگزار شد.
-
هادی آذری ویژه ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
در میانهی همهچیز و هیچ؛ نقدی بر «حالِ گذشته» مهران مهاجر
«حالِ گذشته» مهران مهاجر علیرغم برخی عدم انسجامها، گنگیها و اغتشاش محتوایی، سوالات مهمی را پیش روی ما میگشاید، هرچند در نهایت شاید از اتخاذ موضعی مشخص تن زند.
-
پریسا کشتکار ویژه ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
وقار خاموش؛ نگاهی بر عکس های دبورا توربویل
افتتاح نمایشگاهی برای مرور آثار دبورا توربویل (Deborah Turbeville) در گالری استیلی وایز (Staley Wise) نیویورک که به عکاسی مد اختصاص دارد، خوش وقتی شد برای معرفی بیشتر او به مخاطبان عکاسی در ایران. نمایشگاه مذکور از ۲۳ ژانویه آغاز شده و تا ۲۱ مارس ادامه خواهد داشت.
-
علی میرسپاسی ویژه ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
اخلاق در حوزه عمومی
پرسش اساسی این است که دشواری ما ایرانیان چیست؟ برخی، مشکل ما را سقوط اخلاقیمان میدانند، اما من با این ارزیابی موافق نیستم. به نظرم وجود «فساد نهادی» و عدم وجود «اخلاق اجتماعی» در نهادهای مهم کشور، سبب عدم نیککرداری و رعایت برخی از ارزشها و باورهای حرفهای و عمومی شده است.
-
پریسا کشتکار ویژه ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
آشفتگی واقعی؛ نظم ساختگی؛ نگاهی به چیدمان عکس محور «تقسیم نگاه»
گالری یوسی میلو(Yossi Milo) نیویورک در شروع سال جدید میلادی چیدمان اسف شهام (Assaf Shaham) هنرمند اسرائیلی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه که اولین نمایشگاه انفرادی او در ایالات متحدهی امریکاست، از پانزده ژانویه آغازشده و تا بیست و یکم فوریه ادامه خواهد داشت.
-
پریسا کشتکار ویژه ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
مانکن چارلی اِنگمن
یکی از قدرتهای غریب عکاسی تشدید و نیز تضعیف آشناییها و رابطههاست. با تماشای عکسهای مجموعهی «مادر - MOM» چارلی اِنگمن(Charlie Engman) که به سفارش مجلهی مجاری «The Room» برای نمایش مُد گرفته شده است، نمیتوان این واقعیت را که مدل انتخاب شده و عکاسی شده، مادر خود عکاس است نادیده گرفت و به چشم «عکس های مُد» به آنها نگریست.
-
رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
معاصریت در عکاسی ایران (۵)؛ پارادایم نخست:پیش بهسوی همدستی با هنرمعاصر
با افول اندیشههای مدرن و تردید در زیباییشناسی نابگرا و درونگرای مدرنیسم، همچنین بواسطهی وقوع بحران واقعیت و بازنمایی پس از ۱۹۶۰، شرایط جدیدی در هنرمعاصر بهوجود آمد که ازیکسو زمینهی ظهور نوعی هنر سیاسی-انتقادی بامحوریت پرسش از «چیستی هنر» و «نظام زیباشناختی فرمگرا»ی آن را فراهم ساخت که تلاش میکرد در پیوند میان هنر با زندگی، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر شرایط معاصر را واکاوی نماید.
-
گیسو فغفوری / شرق ویژه ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
روایت شادی قدیریان از عدم رعایت «کپیرایت» عکسها
گیسو فغفوری : شادی قدیریان یکی از نامهای شناختهشده در عرصه عکس ایران است آثار او بارها بدون اجازه برای جلد کتابها یا حتی تبلیغ تورهای ایرانگردی استفاده شده است. این گفتوگو آغاز مطالبی است که می خواهیم درباره عدم رعایت کپی رایت منتشر کنیم.
-
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
انتشار کتاب «یادآوری» بهنام صدیقی
کتاب «یادآوری» بخشی از آخرین پروژهی بهنام صدیقی با همین نام است که اکتبر گذشته در برنامهی اقامت هنری این هنرمند در بنیاد دلفینا لندن منتشر شده است.
-
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
بیانیه انجمن عکاسان سینمای ایران در اعتراض به حذف سیمرغ عکس
انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغییرات ایجاد شده این بخش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را به این تغییر اعلام کردند. این انجمن در بیانیه خود آورده که تا زمان رعایت حقوق، شان و جایگاه عکاسی فیلم در جشنواره فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری خواهند کرد. عکاسان سینما می گویند این اقدام حاصلی جز ایجاد فضای نا امیدی و بی انگیزه شدن عکاسان حرفه ای سینما نخواهد داشت.