ادامه همکاری نیوشا توکلیان با جایزه کارمینیاک
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۷/۰۸

ادامه همکاری نیوشا توکلیان با جایزه کارمینیاک

چندی پیش، نیوشا توکلیان برگزیده‌ی جایزه‌ی کارمینیاک ۲۰۱۴ اعلام کرد که از قبول جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری و برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب که از تعهدات کارمینیاک است، به دلیل دخالت حامی این جایزه بر شیوه‌ی ارائه‌ی آثار و نگاه هنری او، صرف نظر می‌کند. تصمیم او با واکنش گسترده‌ای در سطح رسانه‌ها و عکاسان سراسر دنیا مواجه شد. نیوشا توکلیان در یادداشتی که در صفحه‌ی فیس‌بوک خود آورده از تجدید نظر مسئولان برگزاری جایزه کارمینیاک خبر داده و اعلام کرده که به همکاری خود با آنها ادامه خواهد داد.

  • عدم درج اخبار روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران در وب‌سایت عکسخانه
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

    عدم درج اخبار روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران در وب‌سایت عکسخانه

    به دنبال وجود ابهامات فراوان در انتشار خبری که هفته‌ی گذشته از سوی روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران منتشر شد و در ادامه عدم پاسخ‌گویی این انجمن در خصوص دلیل ادعاهای مطرح‌شده در خبر تنظیمی، سایت عکسخانه تا اطلاع ثانوی، به منظور پیش‌گیری از بازنشر اخبار نامعتبر، از درج مطالبی که از سوی انجمن عکاسان ایران منتشر می‌شود، صرف‌نظر می‌کند. همچنین همکاری‌های بیشتر با انجمن عکاسان ایران را مشروط به تجدید نظر در نگرش این انجمن که هم‌صدا با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اتهاماتی را متوجه رسانه‌ها کرده‌، می‌داند.

  • معاصریت در عکاسی ایران (۴)؛ بازخوانی یک پرونده: عکاسی به مثابه‌ی هنر
    رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۰۷/۰۲

    معاصریت در عکاسی ایران (۴)؛ بازخوانی یک پرونده: عکاسی به مثابه‌ی هنر

    زمانی‌که دو واژه‌ی «عکاسی» و «هنر» در کنار هم قرار می‌گیرند، غالبا چنین تصور می‌شود که شناخت و تعریف گزاره‌ی حاصل از این دو مفهوم، یعنی «عکاسی به مثابه‌ی هنر»، به‌شکل پیش‌فرض و بداهتی روشن‌تر از خورشید، در دسترس است. اما حقیقت امر این است که تنگناهایی در تقرب به تعریف این شکل از عکاسی، هم از جهت پیچیدگی موجود در جهان هنر و هم از جهت ناهمگونی اولیه‌ی رسانه‌ی عکاسی با هنر، در میان است که بایست گره‌گشایی گردد.

  • خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد
    مهران افشارنادری ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

    خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد

    شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مطلبی بر روی سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت که از ختم‌به‌خیر شدن پرونده عکاسان قزوینی در راستای «میانجیگری و وساطت مشفقانه» انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان ایران و مجله عکس خبر داده بود. موارد مطرح‌شده در این خبر از سوی دو عکاس قزوینی مورد اعتراض قرار گرفت و در سایت عکسخانه هم در مطلبی به این موضوع پرداخته شد. نهایتا با گذشت ۲۴ ساعت این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران برداشته شد.

  • اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی
    مهران افشارنادری ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

    اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی

    طی روزهای اخیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تعدادی از رسانه‌ها را در خصوص نحوه‌ی پوشش اعتراض دو تن از عکاسان پیش‌کسوت به برگزاری نمایشگاه «تاریخ بی‌دروغ»، به «حرمت‌شکنی، چاپ مطلب بدون تحقیقات کامل و دلایل مدغن» متهم کرده و همچنین نگرانی خود را از رسانه‌ای شدن این گونه مطالب عنوان کرده است. در ادامه این انجمن فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را «احساسی ، جنجال‌برانگیز، ملتهب و سطحی‌نگر» دانسته است. از سوی دیگر انجمن عکاسان ایران در خبری ضمن اعلام رفع مشکل عکاسان قزوینی یادداشتی که اختلافات از آن شروع شد را «توهین‌آمیز» اعلام کرده و در متن خبر نوشته شده که «به منظور جلوگیری از سواستفاده‌های بیشتر این مساله در فضایی به دور از غوغاسالاری با همراهی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن عکاسان ایران و نشریه عکس و با حضور طرفین پرونده حل شده است». این یادداشت ساعاتی پس از انتشار مورد اعتراض دو عکاس قزوینی قرار گرفت و آنها اعلام کردند که میانجی در این میان تنها نشریه عکس بوده است.

  • حل اختلافات میان محمدعلی حضرتی‌ و دو عکاس منتقد
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۲۹

    حل اختلافات میان محمدعلی حضرتی‌ و دو عکاس منتقد

    به گزارش روابط عمومی نشريه‌ی عكس، به دعوت نشريه عكس، محمد علي حضرتي، ‌خليل امامي و عباس عليپور روز سه شنبه 25 شهريور ماه سال جاري در نشستي در دفتر اين نشريه حضور پيدا كردند.

  • اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۲)
    یورگ ام گُلبِرگ ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۲۳

    اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۲)

    در بخش اول از این سری، من دو شیوه نسبتا غیر معمول از ساخت یک کتاب عکس را شرح دادم، صحافی خنجری ژاپنی و آکاردئون. در این بخش، می‌خواهم بیشتر روی دو شیوه رایج‌تر تمرکز کنم.

  • اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۱)
    یورگ ام گُلبِرگ ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۱۵

    اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۱)

    شکل و سیمای فیزیکی یک کتاب عکس، اهمیت زیادی دارد. کتاب عکس، شیئی‌ست که برای تماشا شدن، دست گرفتن، و در جایی نگهداری‌ شدن، طراحی شده است. این یک بیانیه آشکار است. اما در عین اینکه فرایند تولید ممکن است در بر گیرنده شیوه های مفصلی برای تهیه خود کتاب باشد، اغلب این جنبه فراموش می‌شود که کتاب چطور باید در دست قرار گیرد یا چطور در کتابخانه قرار داده شود که بهترین جا را اشغال کند.

  • حکم شلاق عکاس‌ها همچنان در دادگاه
    ایسنا ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۱۴

    حکم شلاق عکاس‌ها همچنان در دادگاه

    «برخلاف ادعای معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری‌، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین شکایت‌اش را از دو عکاسی که مجموعا به تحمل 75 ضربه شلاق محکوم شده بودند، پس نگرفته است.» این اظهارات «خلیل امامی» یکی از آن دو عکاسی است که در تماس با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مطرح کرد.

  • بیانیه ۳۰۰ تن از اهالی فرهنگ و هنر کشور در حمایت از عکاسان قزوینی محکوم به شلاق‎
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۶/۱۴

    بیانیه ۳۰۰ تن از اهالی فرهنگ و هنر کشور در حمایت از عکاسان قزوینی محکوم به شلاق‎

    در راستای حمایت از خلیل امامی و عباس علیپور دو عکاس قزوینی محکوم به شلاق - حکمی که در پی شکایت محمدعلی حضرتی‌ها، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و مشاور فرهنگی استانداراستان قزوین صادر شده،- ۳۰۰ تن از اهالی فرهنگ و هنر کشور در حمایت از این عکاسان بیانیه‌ای را صادر کردند که در ادامه آمده است.