معاصریت در عکاسی ایران (۱)؛ گشایش
رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۰۳/۲۵

معاصریت در عکاسی ایران (۱)؛ گشایش

نوشته‌ی حاضر نخستین بخش از مجموعه‌نوشتاری درباب «معاصریت در عکاسی ایران» و به‌منزله‌ی گشایش و مقدمه‌ای بر آن است که به‌شکل سلسله نوشتاری پیوسته و چندبخشی ارائه خواهدشد. خاستگاه و سرآغاز این نوشتار براساس پرسشی کلی در باب «معاصریت و عکاسی» شکل‌یافته و در طول این پروژه‌ی نوشتاری تلاش خواهدشد پاسخ‌های احتمالی و قابل دستیابی به پرسش فوق صورت‌بندی گردد.

  • ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۲۱

    ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی

    نتشارات ماک به تازگی کتابی از گوییدو گویدی عکاس صاحب نام ایتالیایی به نام «ورامنته» به چاپ رسانده است.

  • بهار عکاسی در نیویورک
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۱۷

    بهار عکاسی در نیویورک

    این روزها نمایشگاه‌های عکاسی متفاوتی در شهر نیویورک در حال برگزاری‌اند. در موزه‌ها، نمایشگاه «یک عکس چیست؟» در مرکز بین‌المللی عکاسی توجه‌های بسیاری را نسبت به خود جلب کرده و نظرات مثبت و منفی زیادی را برانگیخته است.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ اِد وان‌ دِر اِلسکِن: کوبا
    ماری پنزر ویژه ۱۳۹۲/۱۲/۲۰

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ اِد وان‌ دِر اِلسکِن: کوبا

    داستان السکن از کوبا که یکی از گزارش‌های اولیه او برای اونیو است، نشان‌دهنده رویکرد او نسبت به چیزی است که شناخته می‌شود: نمایش سبک خیابان.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ روبرتو سَلَس: ویتنام قهرمان
    ماری پنزر ویژه ۱۳۹۲/۱۱/۲۰

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ روبرتو سَلَس: ویتنام قهرمان

    عکاس کوبایی، روبرتو سَلَس در بهار ۱۹۶۷ چند هفته‌ای را برای تهیه گزارشی از جنگ آمریکا علیه حکومت سوسیالیستی که بسیار شبیه کشورش و روستایی و کوچک بود، سپری کرد.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ ارنست کول: احساس سیاه‌پوست بودن در آفریقای جنوبی
    ماری پنزر ویژه ۱۳۹۲/۱۱/۰۷

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ ارنست کول: احساس سیاه‌پوست بودن در آفریقای جنوبی

    ارنست کول به واسطه‌ی فعالیتی که در اواخر دهه ۱۹۵۰ در بخش گرافیک و طراحی «نشریه درام Drum magazine» داشت، فرصت این را پیدا کرد تا طی مدت شش سال به صورت آزاد برای مطبوعات آفریقای جنوبی کار کرده و ایده مستند‌کردن آپارتاید را دنبال کند.

  • سوفی کل در گالری پائولا کوپر
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۹/۲۱

    سوفی کل در گالری پائولا کوپر

    اینبار در ستون جریان اصلی به سراغ نمایشگاهی از یکی از مهمترین هنرمندان معاصر می‌رویم: سوفی کل.

  • الیوو باربیری در گالری یانسی ریچاردسون
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۹/۰۷

    الیوو باربیری در گالری یانسی ریچاردسون

    این نمایشگاه بهترین کار باربیری نیست، اما جرات ریسک و تجربیات تازه در عکاسی دیجیتال آنرا به نمایشگاهی دیدنی تبدیل کرده است.

  • رینکو کاوائوچی در گالری اپرچر
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۸/۲۳

    رینکو کاوائوچی در گالری اپرچر

    این نمایشگاه می‌تواند ادامه‌ای منطقی برآثار پیشین رینکو کاوائوچی باشد، همان نگاه کنجکاو و معصومانه و عکس‌هایی که با شاعرانگی به زندگی و مرگ می‌پردازند. اما در عین حال تازگی‌هایی هم در این عکس‌ها به چشم می‌آیند.

  • ایلاد لسری در گالری ۳۰۳
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۸/۱۶

    ایلاد لسری در گالری ۳۰۳

    هر چند که عکس‌هایی که لسری از آن‌ها استفاده می‌کند برای نمایش در فضای یک گالری خلق نشده‌اند، اما با تمهیدات لسری حالا بسیار هم دیدنی به نظر می‌رسند. تصادفی بودن انتخاب‌ها و رنگ قاب‌ها، کیفیتی فراواقعی به این آثار بخشیده است، گاهی به خاطرات کودکی می‌مانند، یا تصاویری که پیش از این جایی دیده بودیم و اما حالا نمی‌توانیم کاملا به یاد آوریمشان.