معاصریت در عکاسی ایران (۳)؛ تکثّر نامیرای هنر معاصر
رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۱۷

معاصریت در عکاسی ایران (۳)؛ تکثّر نامیرای هنر معاصر

قصد نوشتار پیش‌رو نه فقط بررسی پیوندهای هنر با جریان‌های موازی هم‌عصرش، بل فراتر از آن، دست‌‌یازی به چشم‌اندازی پانوراما-گون از گستره‌ی سرگیجه‌آور هنرمعاصر است. گستره‌ا‌ی که دیگر حرکت خطی پیش‌رونده، پاسخگوی شناسایی آن نیست و برای فهم چشم‌انداز فراخ‌دامن‌ هنرمعاصر بایست خود را در نقطه‌ای بالاتر و مشرف بر آن مستقر کنیم، به‌شکلی که هرگونه فرود از این نقطه‌ی اوج جهت نزدیکی با بخشی از این دامنه‌ی وسیع، به‌منزله‌ی ازدست‌دادن تکثر نهفته در آن است.

  • اولین شماره فصلنامه «سینماحقیقت» منتشر شد
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۱۵

    اولین شماره فصلنامه «سینماحقیقت» منتشر شد

    اولین شماره فصل‌نامه «سینماحقیقت» به سردبیری امیرحسین ثنائی منتشر شد.

  • روایت نمایشگاه «تاریخ بی دروغ»
    مهران افشارنادری ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۱۳

    روایت نمایشگاه «تاریخ بی دروغ»

    اردیبهشت امسال نمایشگاه عکس «تاریخ بی دروغ» با آثار کاوه گلستان، آلفرد یعقوب‌زاده، محمد فرنود و چند فتوژورنالیست‌ مطرح خارجی در گالری تازه‌تاسیس مجموعه فرهنگی- هنری آسمان (از زیرمجموعه‌های فرهنگستان هنر) برگزار شد. هنگامه گلستان و آلفرد یعقوب‌زاده در گفتگویی که با عکسخانه داشته‌اند اعلام کرده‌اند که عکس‌های به نمایش در آمده در این نمایشگاه بدون رضایت و اطلاع این افراد توسط محمد فرنود -که به گفته‌ی گالری آسمان مسئول برگزاری نمایشگاه بوده،- در اختیار نمایشگاه قرار گرفته است و نهایتا هیچ‌گونه تسویه‌حسابی از طرف محمد فرنود با مالکان آثار صورت نگرفته است.

  • اعتراض خانواده‌ کاوه گلستان؛ این عکس‌ها حراج نشده است
    ایسنا ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۱۳

    اعتراض خانواده‌ کاوه گلستان؛ این عکس‌ها حراج نشده است

    در ادامه نقطه‌نظرات هنگامه گلستان و شادی قدیریان را نسبت به بی‌توجهی به کپی رایت آثار عکاسان می‌خوانیم.

  • معاصریت در عکاسی ایران (۲)؛ وضعیت پسامدرن
    رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۰۴/۲۲

    معاصریت در عکاسی ایران (۲)؛ وضعیت پسامدرن

    پسامدرن یک «وضعیت» است؛ وضعیت به پرسش‌کشیدن تمام باورها و الگوهای پذیرش‌یافته‌ی پیشین حتی اگر پاسخی در میان نباشد. وضعیت افول و ازنفس‌افتادن مدرنیته‌ای که گویی به ایستگاه پایانی‌اش نزدیک شده است و نیز وضعیت مقیم‌شدن در تکثر بی‌مرکز و سرگشتگی سرخوشانه، جایی‌که دیگر هیچ ایدئولوژی و پارادایم جهانشمولی در میان نیست.

  • معاصریت در عکاسی ایران (۱)؛ گشایش
    رضا نیازی ویژه ۱۳۹۳/۰۳/۲۵

    معاصریت در عکاسی ایران (۱)؛ گشایش

    نوشته‌ی حاضر نخستین بخش از مجموعه‌نوشتاری درباب «معاصریت در عکاسی ایران» و به‌منزله‌ی گشایش و مقدمه‌ای بر آن است که به‌شکل سلسله نوشتاری پیوسته و چندبخشی ارائه خواهدشد. خاستگاه و سرآغاز این نوشتار براساس پرسشی کلی در باب «معاصریت و عکاسی» شکل‌یافته و در طول این پروژه‌ی نوشتاری تلاش خواهدشد پاسخ‌های احتمالی و قابل دستیابی به پرسش فوق صورت‌بندی گردد.

  • ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی
    محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۲۱

    ورامنته، گزیده‌ای از چهل سال عکاسی گویدو گوییدی

    نتشارات ماک به تازگی کتابی از گوییدو گویدی عکاس صاحب نام ایتالیایی به نام «ورامنته» به چاپ رسانده است.

  • بهار عکاسی در نیویورک
    عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۱۷

    بهار عکاسی در نیویورک

    این روزها نمایشگاه‌های عکاسی متفاوتی در شهر نیویورک در حال برگزاری‌اند. در موزه‌ها، نمایشگاه «یک عکس چیست؟» در مرکز بین‌المللی عکاسی توجه‌های بسیاری را نسبت به خود جلب کرده و نظرات مثبت و منفی زیادی را برانگیخته است.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ اِد وان‌ دِر اِلسکِن: کوبا
    ماری پنزر ویژه ۱۳۹۲/۱۲/۲۰

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ اِد وان‌ دِر اِلسکِن: کوبا

    داستان السکن از کوبا که یکی از گزارش‌های اولیه او برای اونیو است، نشان‌دهنده رویکرد او نسبت به چیزی است که شناخته می‌شود: نمایش سبک خیابان.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ روبرتو سَلَس: ویتنام قهرمان
    ماری پنزر ویژه ۱۳۹۲/۱۱/۲۰

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ روبرتو سَلَس: ویتنام قهرمان

    عکاس کوبایی، روبرتو سَلَس در بهار ۱۹۶۷ چند هفته‌ای را برای تهیه گزارشی از جنگ آمریکا علیه حکومت سوسیالیستی که بسیار شبیه کشورش و روستایی و کوچک بود، سپری کرد.