فراخوان سيزدهمين دوسالانه عكس ايران
انجمن عکاسان ایران خبر ۱۳۹۳/۰۶/۱۸

فراخوان سيزدهمين دوسالانه عكس ايران

انجمن عکاسان ایران با همکاری مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و موزه هنرهای معاصر تهران، سیزدهمین دوسالانهٔ عکس ایران را از ۳ تا ۲۳ دی‌ماه ۹۳ در موزهٔ هنرهای معاصر تهران برگزار می‌کند. در ادامه فراخوان این دوسالانه آمده است.

شورای برنامه‌ریزی: 

نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، مسعود زنده‌روح کرمانی، اسماعیل عباسی، مجید مس‌چی، مهدی مقیم‌نژاد، سیدعباس میرهاشمی، ساعد نیک‌ذات، عبدالرحیم سیاهکارزاده (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) و حسین نوروزی (نمایندهٔ مرکز هنرهای تجسمی). 

دبیر دوسالانه: 

اسماعیل عباسی

دوسالانه با موضوع آزاد در دو بخش برگزار می‌شود: 

الف: رویکرد آرت فتوگرافی (art photography) 

ب: رویکرد خلاقانه (creative photography) 

الف. رویکرد آرت فتوگرافی

    این بخش با تأکید ویژه بر رویکرد آرت فتوگرافی که مترادف عکاسی مفهومی (conceptual) است برگزار خواهد شد. از نگاه برگزار‌کننده، آرت فتوگرافی به فرآیندی در عکاسی اطلاق می‌شود که هنرمند طی آن می‌کوشد تا با استفاده از قابلیت‌های این رسانه، اندیشهٔ مشخصی را به تصویر درآورد. آرت فتوگرافی ساختاری پروژه‌ای دارد، ایده‌محور است، هدف مفهومی مشخصی را دنبال می‌کند و عمدتاً برای ارائهٔ نمایشگاهی تولید می‌شود. 

    در این‌جا، منظور از پروژه، مجموعه‌ای از عکس‌هاست که از پیش برنامه‌ریزی شده و در کنار هم به پیکره‌بندی کار هنری شکل می‌دهد. ترتیب همنشینی عکس‌ها در یک پروژه می‌تواند بنابر منطق کلاسیک مجموعه عکس‌ها و پیروی از قانونِ وحدتِ موضوع، مکان یا زمان و همچنین ترتیبی روایی باشد، یا نباشد. به‌عبارت دیگر، آنچه که در ژانر آرت فتوگرافی ملاک ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد استفادهٔ درست و بجا از تصاویر در جهت انسجام بخشیدن به ساختار و کلیت پروژه است و این مسأله به شکل سلسله مراتبی به ایدهٔ هنرمند و هدفی بر می‌گردد که او به آن دلیل ایده‌اش را مطرح می‌کند. 

    به طور منطقی، ایده‌بنیاد بودن این شکل از عکاسی، مرزهای ارزش‌گذاری پروژه‌ها را از قواعد زیبایی‌شناختی لزوما تثبیت‌شده فراتر می‌برد و همه چیز را در گرو اندیشهٔ نهفته در کار قرار می‌دهد. بنابراین، تشخیص چارچوب ایده‌ها و هدف‌ها برای بامعنا شدن پروژه‌های عکاسی امری کاملا ضروری است. از سوی دیگر آرت فتوگرافی بنابر همین دلیل مفهومی بودن خود، نه از نظر محتوایی می‌تواند به موضوعات بخصوصی محدود شود و نه از نظر تولیدی می‌تواند در برگیرندهٔ شکل از پیش تعیین شده‌ای از عکاسی باشد. 

    به عبارت دیگر، همهٔ شیوه‌های تولیدی عکس، از مستند گرفته تا عکس‌های دست‌کاری شده، صحنه‌پردازی شده (و از این قبیل) و همه‌ی‌ عکس‌هایی که در اصل در ژانرهای پایه دیگری می‌گنجند، همچون عکس‌های پرتره، چشم‌انداز، طبیعت، تبلیغاتی (و از این قبیل)، به شرط برآوردن معیار ساختارمندی پروژه‌ای، ایده‌مندی، هدفمندی و در مجموع، فرآیند مفهومی‌سازی موضوعات و درونمایه‌ها، می‌توانند اعتبار لازم برای حضور در دامنهٔ آرت فتوگرافی را بیابند. 

     لازم است هنرمندان برای تبیین بهتر پروژه‌های خود نوشتاری را حداقل در ۱۰۰ و حداکثر در ۳۰۰ کلمه به عنوان استیتمنت یا دیدگاه هنرمند بنویسند. هنرمندان در انتخاب لحن نوشتار خود مختارند اما متن آن‌ها باید به شکلی روشن، گویا و مؤثر به فهم ایدهٔ آثارشان کمک کند. 

  در شرایط متعارف هر هنرمند میتواند تا ۷ عکس را برای پروژهٔ خود تعریف کند مگر آنکه او بنا بر ضرورت ایدهٔ خود بخواهد از این قاعده فراتر رود، که در مواردی از این قبیل، لازم است شرکت‌کنندگان به شکل دقیق دلایل تصمیمات خود را توضیح دهند. همچنین، در شرایط متعارف، شکل اجرای تصاویر بر کارمادهٔ کاغذ عکاسی (در همهٔ انواع آن) مدنظر است. با این همه اگر هنرمندی خواستار اجرای ایده‌های خود بر کار مادهٔ دیگر است و یا آنکه می‌خواهد آثارش را به گونه‌ای ویژه چیدمان کند، می‌بایست طرح و توضیحات دقیقی را به ضمیمهٔ آثارش بیافزاید. 

ب: رویکرد خلاقانه

    این بخش به صورت تک عکس بوده و به نگاه و رویکرد خلاقانه عکاسان اختصاص دارد. در این جا منظور از خلاقیت رجوع به توانایی‌های عکاس در انتخاب موضوع، سازماندهی بصری و روش بیان است که حاصل کار به تصویری تامل برانگیز تبدیل شود. 

    همچنین، منظور از تک عکس تصویری است که بتواند به شکلی مستقل، بی‌نیاز از توضیحات زمینه‌ای و یا همنشینی در کنار تصاویر دیگر، تأثیر خود را به بیننده منتقل کند. 

   در این بخش نیز هنرمندان در انتخاب موضوع، تکنیک و حتی عنوان‌گذاری عکس‌های خود آزادند، اما هر هنرمند تنها می‌تواند ۳ قطعه عکس را در سایت دوسالانه بارگذاری کند. 

 

امتیازات: 

-    این دوسالانه غیررقابتی بوده و به کلیهٔ راه‌یافتگان، مدال دوسالانه، کتاب و گواهی شرکت اهدا می‌شود. 

-    با نظرکارشناسان هنری موزهٔ هنرهای معاصر تهران، تعدادی از آثار دوسالانه برای گنجینهٔ موزهٔ هنرهای معاصر تهران خریداری می‌شود. 

-    برای راه‌یافتگان به دوسالانه، کارت عضویت انجمن عکاسان ایران با اعتبار یک ساله صادر می‌شود. 

-    در بخش پروژه به هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کند به تشخیص هیات انتخاب حداکثر مبلغ پانزده میلیون ریال به‌عنوان کمک هزینهٔ آماده‌سازی آثار از سوی دبیرخانه پرداخت می‌شود. (این مبلغ بنا به صلاحدید هیات انتخاب و چگونگی ساختار پروژه می‌تواند متغیر باشد). یادآوری: با توجه به فضای موزهٔ هنرهای معاصر تهران، برای این بخش حداکثر ۳۰ پروژه در نظر گرفته شده است. 

-    آماده‌سازی و ارائهٔ نهایی آثار در بخش تک عکس با دبیرخانهٔ دوسالانه خواهد بود. 

-    این نمایشگاه پس از تهران در برخی از مراکز هنری دیگر ایران و جهان به نمایش درخواهد آمد. 

 

برنامه‌های جنبی: 

تجلیل و برگزاری نمایشگاه از دو هنرمند پیشگام هنر عکاسی ایران

برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینهٔ عکاسی

میزگرد در خصوص سیزدهمین دوسالانهٔ عکس ایران

 

مقررات عمومی: 

-    سیزدهمین دوسالانهٔ عکس ایران در این دوره از طریق پایگاه اینترنتیانجمن عکاسان ایران اقدام به ثبت نام و دریافت آثار شما می‌کند. لطفا ازشنبه 22شهریور ۹۳ به نشانی یاد شده مراجعه و با توجه به مقررات، عکس‌های خود را ارسال کنید. 

-    هر متقاضی می‌تواند در هر دو بخش شرکت کند و طبق مقررات اعلام شده در هر بخش، اثر خود را ارسال کند. توجه: لطفا شرکت کنندگان از ارسال تصاویر یکسان برای هر دو بخش خودداری کنند. 

-    متقاضی می‌پذیرد که عکس‌های ارسالی به او تعلق دارد و مسئولیت اخلاقی و حقوقی ناشی از این امر به عهدهٔ فرستنده آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزارکننده نیست. 

-    برگزارکننده مجاز است از آثار راه‌یافته به دوسالانه برای اطلاع رسانی، تبلیغات و چاپ در کتاب دوسالانه استفاده کند. 

-    تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی نشده به عهدهٔ دبیر دوسالانه است. 

مقررات تخصصی و گاهشمار: 

الف: رویکرد آرت فتوگرافی

توجه: انتخاب آثار بخش آرت فتوگرافی در دو مرحله صورت می‌گیرد. 

الف: انتخاب اولیه آثار نمایشگاه و اطلاع رسانی به هنرمندان برای ارسال اجرای نهایی آثار خود به دبیرخانه. 

ب: انتخاب نهایی آثار با توجه به شیوه و ابتکار هنرمند در ارایهٔ اثر که از ویژگی‌های آرت فتوگرافی است انجام خواهد شد. 

 (یادآوری): بنابر تشخیص هیات انتخاب، در صورت نیاز، موارد اصلاحی در مهلت مقرر به شرکت‌کنندگان اعلام خواهد شد. 

شروع ثبت نام از شنبه 22 شهریور 93

 مهلت ثبت نام و ارسال آثار این بخش تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۳ آبان ۹۳ است. 

 انتخاب اولیهٔ آثار: ۷ و ۸ آبان ۹۳

 اطلاع‌رسانی: ۱۰ آبان ۹۳

 مهلت ارسال اصل آثار: ۲۵ آبان ۹۳

 انتخاب نهایی آثار: ۲۷ و ۲۸ آبان ۹۳

 اطلاع‌رسانی انتخاب نهایی: یکم آذر ۹۳

ب: رویکرد خلاقانه

شروع ثبت نام از شنبه 22 شهریور 93 

 مهلت ثبت نام و ارسال آثار این بخش تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۲۴ آبان ۹۳ است. 

 انتخاب نهایی آثار: ۲۷ و ۲۸ آبان

 اطلاع‌رسانی انتخاب نهایی: یکم آذر ۹۳

دبیرخانهٔ سیزدهمین دوسالانهٔ عکس ایران:

 انجمن عکاسان ایران

تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، انجمن عکاسان ایران

تلفکس: ۸۸۳۱۳۰۸۹