بیانیه اعتراضی احسان قنبری فرد و 124 هنرمند عکاس نسبت به انتشار عکس «عکاس متخلف» در نمایشگاه
احسان قنبری‌فرد خبر ۱۳۹۷/۰۴/۰۴

بیانیه اعتراضی احسان قنبری فرد و 124 هنرمند عکاس نسبت به انتشار عکس «عکاس متخلف» در نمایشگاه

سردبیر محترم فصلنامه عکاسی پیرو درخواست‌‌های پیشین و باتوجه به اقدامات غیراخلاقی یکی از عکاسان حاضر در نمایشگاه عکاسی 228 که با مدیریت پیج فصلنامه عکاسی، در گالری راه ابریشم درحال برگزاری است، امضا کنندگان این بیانیه با هدف اصلاح رخدادهای غیر اخلاقی و غیرهنری نادرست در فضای جامعۀ عکاسی ایران، از برگزارکنندگان و دست اندرکاران نمایشگاه ارزشمند 228 خواهشمندیم اثر خانم فاطیما حسینی را به نشانه اعتراض به اقدامات نادرست ایشان در موارد متعدد، از جمع آثار حاضر در نمایشگاه حذف بفرمایید.

اقدامات مورد نظر شامل کپی و اجرای پرفورمنس دایره، اثر خانم دکتر اشا صدر، با وجود مخالفت صاحب اثر و کپی بخش دیگری از از این پرفورمنس از مارینا آبرامویچ در افغانستان و ارائه اطلاعات و گزارش‌های اغراق‌آمیز و خلاف واقع در مورد آن، ارائه اطلاعات کذب و خلاف واقع در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌های ایرانی و غیر ایرانی، برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی که با توجه به سطح پایین اطلاعات ایشان و با توجه به غلط‌های واضحی که در اسناد و مصاحبه‌های منتشر شده از ایشان قابل دسترسی و موجود است، قطعا نادرست به شمار خواهد آمد و اشاعۀ اکاذیب در رسانه‌های بین‌المللی با این ادعای دروغین که در فضای فرهنگی و هنری و آکادمیک ایران، مورد توهین و تحقیر فراوان قرار گرفته‌اند و رفتارهای مختلف غیر هنری و غیر اخلاقی دیگر است.

این بیانیه توسط احسان قنبری فرد عکاس، منتقد و مترجم عکاسی ایران تنظیم شده است و در یک نظرسنجی اینترنتی به امضای 124 هنرمند عکاس رسیده است. لیست اسامی امضا کنندگان به مسئولین نمایشگاه ارسال شده است و نزد ایشان محفوظ است. بدیهی است ایشان  در صورت نیاز، برای دفاع از اقدام خود قادر به ارائه و استفاده از اسامی مورد نظر خواهند بود. این بیانیه جهت رسمیت یافتن به سایت عکسخانه ارسال شده تا  از جانب ایشان منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد. بعد از انتشار این بیانیه، امضاء کنندگان انتظار دریافت پاسخ آن از سوی دبیرخانه نمایشگاه خواهند بود و یقین دارند که با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه، این درخواست با پاسخ ایشان و در پی آن اقدام مقتضی پیگیری خواهد شد. لذا پیشاپیش از این عزیزان قدردانی می‌کنیم و آرزو داریم که اقدامات پیشرونده و موثر ایشان در فصلنامه عکاسی و نیز در پیچ مربوط به آن همچنان با قدرت و ذکاوت تداوم داشته باشد

امیدواریم با این اقدام، شاهد عذرخواهی هنرمند خاطی و بازگشت ایشان به جمع صمیمی عکاسی ایران باشیم و نیز امید داریم که بعد از این شاهد رخدادهای مشابه و انجام اعمال غیراخلاقی در فضای فرهنگی و هنری کشور نباشیم.

احسان قنبری فرد ، به نمایندگی یکصد و بیست و چهار عکاس محترم امضاء کننده این بیانیه.

  

 

من چندبار متن خبر این «بیانیه اعتراضی» را خواندم و متوجه نشدم خانم حسینی چه کار غیراخلاقی یا غیرحرفه‌ای انجام داده که «عکاس متخلف» خوانده شده است و چه اسنادی برای ادعاها وجود دارد. همینطور متوجه نشدم چه مسئولیتی متوجه برگزار کننده نمایشگاه یا سردبیر فصلنامه عکاسی است؟ اگر فرضا کسی در جایی کار اشتباهی انجام داده چه ربطی به برگزارکننده یک رویداد دیگر دارد؟ متن این یادداشت پر از ابهام، پر از غلطهای نگارشی و ویرایشی است و هیچ اطلاعاتی به مخاطب از ادعای موردنظر نمی‌دهد. از عکسخانه انتظار می‌رود با حساسیت حرفه‌ای بیشتری برخورد کند.

روشن نوروزی

حق با آقای نوروزی است. ابتدا نویسنده این یادداشت باید دلایل مستدل و مشخصی برای ادعاهای بزرگ مطرح شده، ارائه کنند. به عنوان یک مثال کوچک، کدام اطلاعات کذب و خلاف واقع؟ در کدام مصاحبه‌ها و به چه تاریخی و با کدام رسانه‌های ایرانی و غیر ایرانی؟ شاید تنها به نظر نویسنده این اطلاعات خلاف واقع هستند.

انتشار این مطلب در یک سایت رسمی، متاسفانه نوعی حمله شخصی است. همانطور که آقای نوروزی می‌گویند، بر فرض که این ادعاها هم درست بود، چه ارتباطی به برگزار کننده نمایشگاه دارد؟ آیا باید به هر شکل که شده و با هر شیوه غیر اخلاقی، نام خود را در رسانه‌ها مطرح کنیم؟ اگر نویسنده با این نمایشگاه مشکل داشت، چرا خود در آن شرکت کرده؟!

در خلوص نیت سایت عکسخانه شکی نیست، اما گاهی ناخواسته بازیچه افرادی می‌شود، که تنها هدفشان مطرح کردن نام خود از طریق هیاهو است.

احسان

این سر کاریه؟ smile)) بیانیه اعتراضی احسان قنبری فرد و ۱۲۴ عکاس! من که هر چی گشتم نه بیانیه‌ای دیدم و نه خبری از ۱۲۴ عکاسی! آخه خودشیفتگی تا چقدر؟ این جناب قنبری فرد، که یکی از رهروان و مریدان اسماعیل عباسی هستن، به نظر می‌رسه که خوب جا پای استادشون گذاشتن. کاش یکی به این عکاسان و منتقدین و مترجمین اینستاگرامی می‌گفت، دنیای واقعی با اونجا فرق داره.

مهدی صادقی

این مطلب بسیار حسدورزانه و غیراخلاقیه. نویسنده خودش داداگاه برگزار کرده و خودش هم حکم صادر کرده. دوستان دیگه درست گفتن. متاسفانه بعضی‌ها انقدر کوچکن که دوست دارن با جنجال نامی برای خودشون دست و پا کنن، اما حمله به یک زن افغان، با توجه به همه محدودیت‌ها و سختی هایی که تحمل کرده و فقط به صرف اینکه موفق تر از شخص نویسنده است، کار حقیریه.

علیرضا حامدی

روشن نوروزی عزیز، غلطهای فراوان را اگر لطف کنی گوشزد کنی، بسیار از تو سپاسگزار خواهم شد. اما در مرحله بعد، آیا واقعا متوجه عناوین تخلفات نشده‌ای، اگر نه،باید در خواندن متن دقت بیشتری داشته باشی. مورد دوم، تک تک مواردی که مورد من هستند، ذکر شده‌اند. یک سرچ کوچک در گوگل برای دست یافتن به اطلاعات کافی است. قانون اجازه ذکر دقیق تخلفات را به صورت مشروح نمیدهد. حتی وقتی که فرد آن را مرتکب شده باشد. هم مسئولان نمایشگاه و هم مسئولین سایت عکسخانه از این موارد مطلعند. اگر میخواهی اطلاع دقیق تر داشته باشی، من شخصا در خدمتت هستم. این متن یک اطلاعیه نیست عزیز دل.. که به مخاطب اطلاعاتی بدهد. این یک بیانیه است و مخاطب مشخصی دارد. مخاطب این بیانیه، تمام اطلاعات لازم را دریافت کرده است و بعد از تماس با ایشان، به این دلیل که ایشان حاضر به عذرخواهی از خانم دکتر صدر نشده اند، به ایشان اطلاع داده است که اثرشان حذف خواهد شد. شخص ایشان خوب میدانند که به چه چیزی متهم هستند. روزنامه شرق نیز گزارشی در مورد این تخلف، که مورد عمده ذکر شده است، گزارش کاملی ارائه کرده است. کافیست نام ایشان، نام اشا صدر و پرفورمنس دایره را سرچ بفرمایید. بخش دوم کار کپی شده، پرفورمنس مارینا آبرامویچ است. فکر میکنم لااقل شما بدانید که من بعد از 10 سال فعالیت در زمینه نقد و دو کتاب و سایر سوابق، نیازی به مطرح کردن نام به این شیوه ندارم. از تو انتظار ندارم متنی بنویسی که محتوای آن دقیقا شبیه باشد به متن های بعد، که روشن ترین گواهند بر بی خبری این دوستان از جامعه عکاسی.! در مورد ادعاهای مختلف ایشان هم چند ویدئویی که در یوتیوب توسط ایشان آپلود شده را مشاهده بفرمایید. یک مقاله و معرفی در سایت بی بی سی هم موارد بیشتری را در اختیارت خواهد گذشت.

احسان قنبری فرد

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3429987

این دو لینک را مشاهده بفرمایید. سایر جزئیات را میتوانید در یوتیوب، برنامه ای با نام تک تک و مصاحبه ای در سایت بی بی سی ببینید. در بی بی سی به روشنی میبینید که ایشان خود را دارای مدرک فوق لیسانس معرفی کرده است. ایشان یک سال پیش از من وارد دانشگاه تهران شده و هنوز مشغول طی کردن ترم پایان نامه کارشناسی هستند. در همان مصاحبه ها میبینید که پرفورمنس دایره در خانه هنرمندان را با حذف نام اشا صدر، متعلق به خودش عنوان میکند! مطالعه کنید..! بد نیست.

احسان قنبری فرد

روزنامه شرق > شماره 2680 23/6/95 > صفحه 14 (هنر) > متن

برای پیشگیری از به هم ریختگی، در کامنت های جداگانه این مطالب را پس کردم.. از این بابت عذرخواهم.

احسان قنبری فرد

لینک‌های تکمیلی.
البته این مورد هم جالب است. دوستانی که مدعی قضاوت نکردن و دانستن هستند، پرسش میکنند، بی آنکه منتشر پاسخ بمانند، به بدترین شکل ممکن قضاوت میکنند و تهمت می‌زنند .. در واقع کاری که در خط قبل دم از کراهتش می‌زدند را در خط بعد انجام می‌دهند.. این مورد بسیار جذابی است..
بی اطلاعی از آنچه در جریان است، مطالعه نکردن و دم از چیزی زدن که بلافاصله همانجا توسط خود انسان نقض شود، تهمت زدن و قضاوت در نهایت بی اطلاعی .. تمام اینها کار حقیری است آقایان. سوابق بنده در نقد به سادگی جست و جو در گوگل، کاری که البته شامل دسته بندی مطالعه و دانستن است و ظاهرا اینجا کارکردی ندارد، قابل یافتن است. زیر پرچم اخلاق، به این همه زشتی دامن نزنید. در شناخت خود ازاخلاق هم تجدید نظر کنید.

http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2016/04/160407_hn-afghan-photographer-fatema

https://etilaatroz.com/23878/

در باره آرت فوتوگرافی کمی توضیح بده؟

آرت فتوگرافی که زیر مجموعه‌ی «عکاسی استیج» یا عکاسی چیدمان هست. در این ژانر چیدمان صورت می‌گیرد وعکاس در واقع باید تمامی حرکاتِ سوژه و فضای حاکم را بچیند.

Read more: https://etilaatroz.com/23878/#ixzz5MIgghQUd

https://www.youtube.com/watch?v=mI72gRspIYo

احسان قنبری فرد