دویست و شصت و هفتمین شماره تندیس با افشین شاهرودی
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

دویست و شصت و هفتمین شماره تندیس با افشین شاهرودی

دویست و شصت و هفتمین شماره تندیس با تصویری از افشین شاهرودی بر روی جلد کاری از کوروش ادیم منتشر شد.

در این شماره کوروش ادیم به گفتگو با شاهرودی پرداخته است.

ادیم در تندیس دویست و شصت و پنج گفتگویی با اسماعیل عباسی داشت.

سرمقاله‌ی این شماره به قلم سردبیر به مسئله‌ای می پردازد که در چند سال اخیر اذهان اهالی فرهنگ و هنر و حتی عموم مردم را آزرد؛ وقایع ناگواری که در سازمان میراث فرهنگی رخ داد و به میراث کهن این سرزمین صدمه وارد کرد.

چندی پیش اعلام شد که آی وِی وِی گلهایی را درون سبد دوچرخه ای خارج استودیو اش در پکن قرار می دهد و بدین صورت اعتراض خود را به دولت چین مبنی بر ضبط گذرنامه اش نشان می دهد. علیرضا بهارلو مصاحبه نیویورک تایمز با این هنرمند مخالف چینی را برای صفحه هنر جدید به فارسی برگردانده است.

پرونده این شماره تندیس به نقد هنری و ضرورت های آن پرداخته است. مهسا فرهادی کیا، دبیر این پرونده مقاله ای تحت عنوان «نقد هنری، از اصول تا اخلاقیات» نوشته است . علی گلستانه ، کریم نصر، ثمیلا امیرابراهیمی و مجید اخگر، یادداشت های خود را ارتباط با موضوع پرونده در اختیار تندیس قرار داده اند؛ فائقه بقراطی نیز در مقاله ی خود مروری بر تاریخچه نقد هنر در ایران داشته است.

فرهادی کیا هم در همین زمینه گفتگویی با حمید سوری ترتیب داده است. 

بخش دوازدهم "نقد به از نسیه" به قلم شهروز نظری در این شماره به چاپ رسیده است با این عنوان: "چرا شیرین نشاط را جدی نگیریم؟" ! گالری‌گردی این شماره به گالری‌های ویستا، موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، شیرین، راه ابریشم و هنر اختصاص یافته است. مهسا فرهادی کیا سری به نمایشگاه "از اهالی امروز" زده که به مناسبت زادروز فروغ فرخزاد در گالری ویستا برپا شد و یادداشتی نیز بر نمایشگاه "بازدید" داشته که از سوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در موزه امام علی (ع) برگزار شده است.

جواد حسنجانی نیز نمایشگاه ماشین؛ اتومبیل حسین سلطانی در گالری شیرین، نمایشگاه عکسهای گلناز طاهری در گالری راه ابریشم و نمایشاه مجسمه های فرزین هدایت زاده در گالری هنر ساری را دستمایه نقد خود قرار داده است.

آتلیه گردی این شماره حاصل گفتگوی مهرنوش علی مددی و ترانه صادقیان است. نقاشی که در کنار دغدغه تصویر، سالهاست دستی به قلم دارد و داستان می نویسد.

هفته گذشته نمایشگاه سعید سادات نیا با حدود هشتاد طراحی روی کاغذ و ده طراحی روی ورقه زینک در خانه هنرمندان به نمایش در آمد. امیر انوشفر یادداشتی بر این نمایشگاه برای صفحه نقد آماده کرده است.

مهران دانایی و سجاد عمادی طبق روال شماره های پیشین مهم ترین اخبار هنرهای تجسمی جهان را با خود به صفحه دنیاگردی آورده اند. 

۲۹ دی ماه امسال یکی از بزرگترین پروژه های چیدمان تعاملی هنر ایران با استفاده از ۵۲۰۰ اتومبیل اسباب بازی دیزاین و اجرا شد. یک تیم ۵۰ نفره با چیدمان این اتومبیل ها تصویری به ابعاد 9متر در 20 متر در 9 سانتی متر از کوه دماوند را شکل دادند. گزارش این رویداد در این شماره چاپ شده است.

در پایان نقدی از نیما زاغیان را می خوانید با عنوان «جعل دوزخ» که برای نمایشگاه عکس های مهسا علیخانی در گالری هما نوشته شده است