گفتگو با حمید سوری پیرامون دوسالانه عکاسی ایران در دویست‌و‌هشتاد‌ و‌چهارمین شماره‌ی تندیس
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۷/۲۱

گفتگو با حمید سوری پیرامون دوسالانه عکاسی ایران در دویست‌و‌هشتاد‌ و‌چهارمین شماره‌ی تندیس

دویست‌ و‌هشتاد‌و‌چهارمین شماره تندیس منتشر شد. تصویر روی جلد این شماره اثری از دیوید هاکنی است که به صفحه‌ی نقاشی و مقاله‌ای از ویل گُمپِرتز مربوط می‌شود.

در این شماره فرید امین‌الاسلام با حمید سوری درباره‌ی دوسالانه‌ی عکاسی ایران گفتگو کرده است. حمید سوری در سخنان ابتدایی این گفتگو، درخصوص شیوه‌ی برگزاری دوسالانه می‌گوید: «این‌که من رویکرد را مثبت می‌بینم، در مقایسه با دوسالانه‌های گذشته است. من قضایا را ایده‌آلیستی بررسی نمی‌کنم. برای من دوسالانه‌ی ایده‌آل بین‌المللی است نه ملی. هنری است نه یک رسانه‌ی خاص دعوتی است و نه فراخوانی. کیوریتور دارد نه یک شورای صنفی. تمی دارد که از دل مسائل معاصر بیرون آمده، کاتالوگی دارد با متون مهم. این‌ها مولفه‌های اولیه‌ی ساختاری یک دوسالانه‌ است، ولی هیچ دوسالانه‌ای در ایران این مولفه‌ها را ندارد. انجمن نقاشی دارد تلاش می‌کند در این جهت گام بردارد و امیدوارم موفق شود. اما موانع کجا هستند؟ دوسالانه با دخالت دولت برگزار می‌شود، یعنی وزارت ارشاد با همراهی انجمن صنفی. نه دولت از نگرش ایدئولوژیک و فراگیر(راضی‌کردن همه) می‌تواند صرف‌نظر کند و نه انجمن‌ها می‌توانند منافع صنفی‌شان را کنار بگذارند و هنر را مهم‌ترین مساله ببینند. پس در یک تصویر بزرگ که نگاه کنیم، موانع زیادی وجود دارد و داشتن دوسالانه‌ی ایده‌آل به این سادگی‌ها نیست.»

سردبیر در سرمقاله‌ی این شماره از کم‌کاری و سهل‌انگاری گالری‌داران و هنرمندان گله می‌کند.

هنگامه عابدین به نمایش آثار زینب موحد در گالری 26 پرداخته و محسن ثقفی نمایشگاه لیلا قندچی در گالری آران را مورد بررسی قرار داده است. نمایش آثار نوید عظیمی سجادی در گالری طراحان آزاد مورد توجه زرتشت رحیمی قرار گرفته و کیان وطن نمایش آثار مرتضی متقی در گالری الهه را نقد کرده است. 

آثار نازگل انصاری‌نیا در گالری آن را فرید امین‌الاسلام مورد نقد قرار داده و مینا فشنگچی درباره‌ی آثار رضا نصرتی در گالری نار نوشته است. پاک‌کن مکعب سفید عنوان نقد جواد حسنجانی بر نمایشگاه گروهی هنر معاصر است که در مرکز هنری سام برگزار شد. سعید رفیعی منفرد نگاهی به نمایشگاه نقاشی‌خط عذرا عقیقی بخشایشی در گالری هما داشته است.

دَن بودین، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت این شماره انتخاب شده، هنرمندی که در سال ۱۹۸۰ در رومانی به دنیا آمد و از هنرمندان نوظهوری است که از مدرسه‌ی هنر کلوژ بیرون آمدند.

در این شماره به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها یادی از مرحوم هوشنگ سیحون کرده‌ایم.

پرونده‌ی شش صفحه‌ای مهندس هوشنگ سیحون، با مقالاتی از هادی هزاوه‌ای، سعید شهلاپور، مهندس مهرداد ایروانی، دکتر عطا امیدوار، مهندس فرهاد سلطانی و پرویز کلانتری، فارغ از هر نگاه و دسته‌بندی‌ای، یک نگاه صنفی است، از سوی دوستان، همراهان و شاگردان آن مرحوم تا یادبودی باشد برای معلمی که سرمشق تجربه‌اندوزی، انضباط و پشتکار بود.

مقاله‌ای از ویل گُمپِرتز با ترجمه‌ی علی گلستانه در صفحه‌ی نقاشی به چاپ رسیده.

بخش بیست و هشتم گفت و نقد، گفت و گوی شهروز نظری با سیدمجتبی موسوی است. او از مهر 1385 تا دی ماه 1392 مدیر آثار حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران بود و از دوره دوم تا امروز که سمپوزیوم تهران شش دوره‌اش را پشت سر گذاشته هدایت و دبیری آن را به عهده داشته است. با موسوی درباره مدیریت مجسمه‌سازی در دهه‌ی هشتاد خورشیدی گفت‌وگو شده است.

پرویز کلانتری، نقدی درباره نمایشگاه بهاره نوابی در گالری زیرزمین دستان نوشته است.

صفحه‌ی گالری‌گردی این شماره به ۸ نمایشگاه برگزار شده در تهران می‌پردازد.

آتلیه‌گردی این شماره حاصل گفتگوی مهرنوش علی‌مددی و فرشید شفیعی است. فرشید شفعی تصویرگر و نقاشی است که دستاوردهایش در این حوزه به‌خوبی شناخته شده و توانسته تصویرگری را با زبانی جدید که عناصر بصری متفاوتی در دل خود دارد، به علاقه‌مندان این حوزه بشناساند.

مهران دانایی و سجاد عمادی آخرین اخبار تجسمی جهان را در صفحه‌ی دنیاگردی مخابره کرده اند از جمله نمایشگاه بزرگداشت آنسلم کیفر در انگلیس.

مهدی احمدیان شیجانی کتاب ناخودآگاه زیباشناختی را برای این شماره معرفی کرده است. کتاب ناخودآگاه زیباشناختی، که در اصل به شکل دو سخنرانی در مدرسه‌ی روانکاوی بروکسل، در ژانویه‌ی 2000 بنا به دعوت دیدیه کرومف آوت ارائه شد، از ژاک رانسیر، فیلسوف فرانسوی و استاد بازنشسته‌ی فلسفه در دانشگاه پاریس است. کتاب در اواخر تابستان امسال با ترجمه‌ی فرهاد اکبرزاده در مجموعه‌ای به نام "پرتاب‌های فکر" به سردبیری امیر هوشنگ افتخاری‌راد، توسط نشر چشمه در قطع پالتویی چاپ و منتشر شد. ناخودآگاه زیباشناختی پنجمین اثر منتشرشده‌ی این فیلسوف در ایران است.

در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است:

نمایش آثار نوسنتگرا در موزهی هنرهای معاصر، دومین سمپوزیوم نقاشی تهران برگزار خواهد شد، آغاز عملیات بازسازی موزه‌ی علی‌اکبر صنعتی، دوسالانه‌ی پوستر برگزار نمی‌شود.

در صفحات ویژه‌نامه ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران هم یازده مقاله و مصاحبه از هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم منتشر شده است. از جمله می‌توان به این هنرمندان اشاره کرد:

سیدمجتبی موسوی- ایرج محمدی- گن. تی. تانکسهیو- كارلوس روبرتو مونگه سانچز- محمد مروستی- رناته ماری رز. ال وربروگ- گولر گوسلو گانگورن- قدرت الله معماریان- آلیسو رانالدی- محمدرضا یزدی- سعید شهلاپور.