آغاز به کار دومین دوسالانه عکس دهلی
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۷/۰۶

آغاز به کار دومین دوسالانه عکس دهلی

دومین دوره دوسالانه جهانی عکس دهلی با حضور آثاری از ۲۳۴۹ عکاس از ۹۰ کشور دنیا و بیش از ۱۰۰ عکاس از ۵ مهرماه امسال در پایتخت هند شهر دهلی برگزار می‌شود.

این جشنواره که با همکاری India Habitat Centre و  مراکز هنری از کشورهای مختلف برگزار می‌شود، امسال در سه بخش اصلی : عکس های نمایشگاهی، عکس‌های اسلاید شو و گالری های شرکت کننده، برگزار خواهد شد .

در این جشنواره عکس‌هایی از حسین فاطمی با مجموعه افغانستان میراث پر مشقت، یاسمن دهمیانی با مجموعه ۳۴ سال پس از انقلاب، هاشم شاکری با مجموعه تاسوعا و عاشورا در غرب ایران و صمد قربان‌زاده با مجموعه زخم، پذیرفته شده اند.

هاشم شاکری
هاشم شاکری
عکس‌های هاشم شاکری با عنوان «تاسوعا، عاشورا» درباره مراسم سنتی در خرم آباد است که هرساله در محرم برگزار می‌شود.

همه ساله در خرم آباد لرستان در غرب ایران تاسوعا و عاشورا را به مراسم عزاداری امام حسین(ع) می پردازند که این سنت یکی از خاص ترین و با شکوه ترین مراسم عزاداری در ایران می باشد.مراسم چهل منبر یکی از رسومات خاص و منحصر به فرد خرم آباد است که در روز تاسوای حسینی به یاد اسارت حضرت زینب (س) زنان و کودکان خرم آباد با پای برهنه و با یک نقاب بر روی صورت که کسی آنها را نشناسد از محله باغ دختران شروع کرده و ۴۰ شمع را در ۴۰ سقاخانه يا حسينه روشن نموده و برای برآورده شدن حاجتش انتظار می‌كشد. در اين سنت، افراد از ابتدا تا انتهای حركت خود، روزه سكوت می‌گيرند و تنها با ذكر كلمه «الله» و فرستادن صلوات و ذكر دعا مسير را طی می‌كنند.

هاشم شاکری
هاشم شاکری

در روز دوم در صبح عاشورا، عزاداران آیین گل اوفتان یا گل مالان را بجا می آورند و در هیات‌ها حضور می‌یابند و گلاب و خاک غربال شده را مخلوط کرده و با گل‌مالی کردن خود برای عزاداری آماده می‌شوند.

مردم پس از گل‌مالی کردن خود در کنار آتش‌های برافروخته حضور یافته و گل های سرد را خشک می‌کنند.

با آغاز صبح عاشورا، شهر خرم‌آباد شاهد حضور دسته‌جات و عزاداران گل مالی شده‌ای است که به عزاداری مشغول هستند.

عزاداران با لباس‌های گل مالی شده و بعضا با پای برهنه در سوگ سیدالشهدا به عزاداری مشغول می‌شوند. این مراسم تاظهر روز عاشورا ادامه دارد.

یاسمن دهمیانی
یاسمن دهمیانی
عکس‌های یاسمن دهمیانی با عنوان «۳۴ سال پس از انقلاب» نگاهی روایت‌گر به وقایع ۳۰ سال پس از انقلاب دارد.

یاسمن دهمیانی
یاسمن دهمیانی

صمد قربان‌زاده با مجموعه «زخم» که در آن به موضوع زن از دیدگاه روانشناسی پرداخته است. چیزیکه به گفته قربان‌زاده در این مجموعه اهمیت دارد پرداختن به نوعی " تروما " یا روان ضربه به تعبیر " فرویدی" آن است که زنان به طرق مختلفی با آن در گیرند. شاید از دیدگاه روانشناسی یکی از دلایل این " تروما " فقدان " فالوس " در جنس " زن " آن هم به تعبیر فرویدی اش باشد . طوریکه فروید از آن به عنوان اندام جنسی مردانه یاد می کند و یا از دیدگاه لاکانی و در ساحت امر خیالی کودک به میل دیگری بزرگ یا میلی که در پدر هست و باعث می گردد مادر متوجه آن گردد تعبیر کرد .اما مشکل تنها به " فالوس " و فقدان آن در جنس زن ختم نمی گردد . چون او بر خلاف جنس مخالف و در مرحله خیالی در مخمصه دو گانه ای گرفتار می گردد طوریکه برای بدست آوردن دل پدر مجبور میشود نقاب زنانگی بر چهره بزند و از طرف دیگر برای از دست ندادن محبت مادر سعی دارد توجه دوباره پدر را به سمت او بازگرداند .این دوگانگی شخصیت با ورود فرد به مرحله نمادین هم او را با مشکلات جدید تری مواجه می گرداند طوریکه در مراحل بعدی دوباره " تروما " می تواند برای او تکرار گردد . اما در این میان جامعه می تواند نقش تعیین کننده‌ای در حل این مسئله ایفا کند . زنان در جوامع امروزی از مسائل مختلف دیگری هم رنج می کشند برای مثال زنان چه در جوامع دموکراتیک و چه در جوامعی که حساسیت های بیشتری نسبت به موضوعاتی چون : پوشش – آزادی و ...زنان دارند از یک درد مشترکی بر خوردارند و آن چیزی نیست به جز " زن بودن "

صمد قربان‌زاده
صمد قربان‌زاده

جسارتا خبرتون اشتباه است اين دوستان كه شما نام برديد قراره عكسشون بصورت اسلايد شو استفاده بشه
و تنها عكاساني كه در گالري محسن عكس داشتن در نمايشگاه حضور دارند
ازاده اخلاقي، كاوه بغداد چي بابك كاظمي
شما ابتداي راه هستيد سعي كنيد جو گير نشيد

سميه احمدي

دوست عزیز حتی اگر متن خبر اشتباه بود ( که نیست ) هم بهتر بود که جمله آخر را نمیگفتید.در واقع این خبر فقط مربوط به نتایج بخش digital exhibitions فستیوال دهلی هست و دوستانی که کارشون پذیرفته شده خودشون آثار عکاسیشون را ارسال کردند و پذیرفته شده.از بین هنرمندان ایرانی آثار دیگری هم در دیکر بخش ها نمایش داده خواهد شد که میشه به بخش evening screening اشاره کرد که در تاریخ اول اکتبر آثار هشت عکاس ایرانی از جمله شادی قدیریان، گوهر دشتی، امیرعلی قاسمی،عباس کوثری، علیرضا فانی، سعید عامری، فرانک رضایی، احسان بهمنش و عارفه ریاحی نمایش داده خواهد شد که این آثار توسط رضا کارفر کیوریت شده و نمایش آثار به صورت اسلاید شو هست و به مرحوم تیرافکن تقدیم شده.
همچنین در بخش partner gallery exhibitions آثار همه هنرمندانی که توسط مجله پیکس انتخاب شده بود و در مرداد ماه در گالری محسن نمایشگاهی از این آثار برگزار شد نمایش داده خواهد شد (و نه فقط سه نفری که شما نام بردید )و نهایتا در بخش artist talk در تاریخ 30 سپتامبر بابک کاظمی و آزاده اخلاقی به انتخاب مجله پیکس حضور خواهند داشت.

زهره

خبر اشتباه نیست
شاید بهتر باشه پیش از اطلاع رسانی کمی تامل بیشتری بر روی ادبیات داشته باشیم.

آرش حمیدی

تمام دوستاني كه اسمشون تو خبر شما هست فقط در يك شب قرار است كه عكساشون بصورت اسلايد شو نمايش داده شود
عكاساني كه از طرف پيكس معرفي شدن. تنها عكاساني هستن كه اثارشوش در نمايشگاه حضور حضور دارد
http://www.akkasee.com/news/16268

مرتضي رضايي