عباس و انقلاب
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۱۱/۱۴

عباس و انقلاب

وب‌سایت «عباس و انقلاب»، روایت عکاس مگنوم عباس عطار از انقلاب ۵۷ راه‌اندازی شد.

​در توضیح وب‌سایت عباس آمده است:« ... «عباس و انقلاب» تلاشی است برای مرور بخشی از عکس‌های يکی از مهمترين عکاسان روزگار ما از يکی از مهمترين رخدادهای تاریخ معاصر ایران و جهان، انقلاب 57 و روزگار پیش و پس از آن. تاکیدم روی کلمه «مهمترین» عمدی است و نشان دهنده وقوف به سترگیِ باری است که من و همکارانم بر دوش گرفته‌ايم. به خوبی می‌دانم هيچگاه نخواهيم توانست حق مطلب را در قبال کارنامه هنری عباس ادا کنيم. همچنین می‌دانم هر چقدر تلاش کنيم، شايد بازگويی و بازنمايیِ گوشه کوچکی از حکايت بلند انقلاب ۱۳۵۷ ايران باشد، با اين همه، اطمینان می‌دهیم مجموعه عکس‌ها، کنتاکت‌ها، ويديوها و فيلم‌های مستند گردآمده در این وب سایت، مرجعِ کم نظيری جهت آشنايی با زندگی حرفه ای عباس و درک و فهم انقلاب ۱۳۵۷ ايران به شمار می‌رود.

این تلاش، جز با کمک و همراهی شخص عباس ميسر نمی‌شد. عباس خیلی اهل گفت‌وگو و مصاحبه با رسانه‌ها نيست و در عکس‌ها هم معمولا چهره‌اش را با شال‌گردن و یا دستش می‌پوشاند. بعد از سال‌ها دوستی، به من و همکارانم اعتماد کرد و برای نخستين بار عکس‌ها و از آن مهم‌تر، کنتاکت‌های خودش را در اختيار ما گذاشت؛ کاری که کمتر عکاسی حاضر به انجام آن است. .کنتاکت ورقه‌ای است که عکاس‌ها روی آن نگاتیوهای خود را چاپ می‌کردند‪.‬ اين کنتاکت‌ها به گفته خود عباس، برای او حکم دفترچه خاطراتش را دارند و مملو  هستند از لحظات شخصی و یا تصاويری که او به دلیل کادربندی يا نور نامناسب تا به حال مايل نبوده به نمايش عمومی بگذارد. کنتاکت‌ها دريچه جديدی را به دنيای عکاس می‌گشايند. به کمک این کنتاکت‌ها، می‌توانيم عکس‌ها را به صورت بخشی از يک مجموعه ببينيم و با عکاس در کشف آن لحظه جادويی که به خلق اثر نهايی انجاميده، همراه و همگام شویم.

در بیش از چهل مصاحبه ويديویی با عباس که زیرنویس فارسی هم دارند، او به شرح و توصيف زمينه تاريخی عکس‌ها می‌پردازد و ديدگاه منحصربه فردِ خود درباره عکاسی و سبک کاری‌اش را روایت می‌کند.»

روایت عباس عطار از انقلاب تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ در وب‌سایت «عباس و انقلاب» - عکس: عباس عطار
روایت عباس عطار از انقلاب تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ در وب‌سایت «عباس و انقلاب» - عکس: عباس عطار

دسترسی به وب‌سایت «عباس و انقلاب» از طریق این لینک امکان‌پذیر است.

این چه عکسیه برا خبرتون انتخاب کردین؟ چرا به سید اصلاحات تو این دوره حساس اینجوری ضربه می زنید؟

مهدی