گزارش نشست عکاسی «جنگ در قاب زمان»
رحمان مجرد گزارش ۱۳۹۳/۰۷/۰۳

گزارش نشست عکاسی «جنگ در قاب زمان»

نشست عکاسی «جنگ در قاب زمان» بمناسبت هفته دفاع مقدس با حضور داور علایی و جاوید خدمتی، در مرکز آموزش حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه، جاوید خدمتی از عکاسان برجسته و مدرس عکاسی استان با اشاره به اینکه؛ تاریخ عکاسی مستند ایران در طول حیات خود، فراز و نشیب هایی داشته، اشاره کرد: دو جریان مهم تاریخی مسیر عکاسی مستند ایران را تغییر داده و نقطه عطفی در رشد و تعالی عکاسی مستند ایران گردید. این دو جریان عبارتند از: انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران.

خدمتی با تقسیم عکاسان دفاع مقدس به سه دسته، بیان کرد: «دسته اول عکاسانی بودندکه در خبرگزاری ها و رسانه های رسمی داخلی و صدا و سیما مشغول بودند و با توجه به موقعیت حرفه ای و شغلی خود از تمام جوانب جنگ، اعم از شهرها و پشت جبهه و اعزام نیروها و خط مقدم و حتی عملیات ها عکاسی می کردند.  دسته دوم عکاسانی بودند که عکاس نبودند و هیچگونه تجربه و دانش عکاسی نداشتند ولی بنا به احساس وظیفه در جنگ عکاس می کردند و در طول جنگ، تبدیل به عکاسان زبده ای شدند.  و از آنجا که بیشترین حضورشان در خط مقدم و عملیات ها بوده، بهترین لحظات جنگ را ثبت کرده اند و از نظر انتقال حس و روح جنگ موفق تر بودند و دسته سوم رزمنده هایی بودند که با خود دوربین شخصی به جبهه برده بودند و صرفا برای ثبت عکس یادگاری عکاسی می کردند. گذشت زمان، خیلی از این عکس ها را با ارزش کرد.»

خدمتی در پایان افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، نزدیک به 400 عکاس حرفه ای و خودآموخته، واقعه جنگ را ثبت و ضبط کردند، که از این میان عکس های کمی منتشر شده است و با اینکه عکاسی دِین خود را به جنگ بخوبی ادا کرد و صدای مظلومیت ملت ایران را به گوش جهانیان رساند، ولی در حوزه حفظ و نشر، حق اش هنوز ادا نشده است و عکاسان جنگ چندان مورد حمایت قرار نگرفته اند.

در ادامه این کارگاه؛ داور علایی از دیگر عکاسان برجسته و مدرس عکاسی استان در خصوص تعاریف عکاسی جنگ در جهان صحبت کرده و گفت: عکاسی جنگ شاخه‌ای از عکاسی‌ست که به ثبت تصاویر از درگیری‌های مسلحانه و زندگی در مناطق جنگ‌زده می‌پردازد. عکاسی جنگ به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعه ی جنگی را که از طریق نوشتار قابل انتقال نیست درک کنند.

علایی با اشاره به اینکه؛ سوژه‌های عکاسی جنگ می‌توانند خارج از محدوده ی جبهه یک جنگ نیز باشند، افزود: ثبت تصاویر ویرانه‌های به‌جامانده از جنگ و لطمات انسانی نیز در حوزه ی همین عکاسی قرار دارد. در واقع هدف اصلی عکاسی جنگ، به ‌تصویرکشیدن چهره ی انسانی است که به هر شکل درگیر این نزاع و درگیری است؛ خواه یک سرباز خسته باشد خواه یک کودک غمگین.

علایی با معرفی چند عکاس مشهور جنگ از جمله: رابرت كاپا، ادی آدامز، مارگارت بورك وايت، جیمز نچوی و نمایش آثارشان، این نشست را به اتمام رساند.

عکس: رضا عیسی پور