انتشار کتاب عکس «عروس بَرون» محمدرضا بهارناز
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۱۰/۳۰

انتشار کتاب عکس «عروس بَرون» محمدرضا بهارناز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، اين کتاب نفیس، مجموعه عکسی از 70 آئين سنتي ازدواج و عروسی در اقوام و عشایر ايران است که طي ۱۵ سال عکاسي شده است و در دی ماه ۹۳ از سوی مولف چاپ و منتشر شده است.

مولف در خصوص چاپ این کتاب، می گوید: مجموعه عکس " عروس برون" کتابی با موضوع عروسی های اقوام و عشایر ایران است که سال های زیادی سخت روی آن کار کردم تا مجموعه ای نفیس تهیه شود؛ البته نه از این نظر که کار من نفیس است، بلکه ثبت تصویری عروسی های اقوام ایرانی، کاری اصیل و ماندگار است.

بهار ناز در مقدمه کتاب آورده است: آیین ها و سنت های اقوام ایرانی، همانند زندگی آن ها ، بر پایه صفا، صمیمیت، پاکدلی، و یکرنگی استوار بوده و هست. با همین احساسات و باورهاست که مردم ایل پذیرای من و دوربینم می شوند و مانند یک محرم در به تصویر کشیدن این میراث فرهنگی، از جمله مجموعه ای که در پیش روی شماست، یاری ام می دهند. این کتاب را پیشکش می کنم به تمامی اقوام ایران که اعتمادشان به من و دوربینم، تولید آن را امکان ساخت؛ باشد تا اندکی از دین خود را در حفظ درخت پربار فرهنگ ایران زمین ادا کرده باشم.

بر اساس این گزارش، این کتاب 256 صفحه ای گلاسه، در اندازه رحلی با جلد گالينگور و کاور غلافی به چاپ رسیده است و با 320 قطعه تصوير رنگي، داستانی منسجم از عروسی اقوام و عشایر ايران را روایت می کند. 

مطالب کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی و در شش فصل، شامل دعوت کنون، حنابندون، عقد بندون، هنرها، عروس برون، و حجله برون است. قیمت این مجموعه عکس 100 هزار تومان تعیین شده است.

محمد رضا بهار ناز متولد 1333 تهران، عکاسی را از سال 1358 آغاز کرده است و علاوه بر کسب مقام های متعدد در جشنواره های عکس داخلی، جوایز بین المللی زیادی متعددی را نیز از آن خود کرده است که از مهمترین آنها می توان به جایزه اول مسابقات عکس یونسکو(1988)، جایزه دوم مسابقات عکس یونسکو (1990 و 1994)، جایزه سوم مسابقات عکس یونسکو (1986، 1987، 1991، 1992 و 1996)، مدالئون طلائی مسابقات عکس آساهی شیمبون ژاپن در سه سال متولی( 1991، 1992، 1993)، اشاره کرد.

مسافران جاودانه کوه ها و دشت ها (انتشارات سروش)، عشایر ایران (انتشارات یساولی)، آلبوم کوچ (انتشارات سوره) و عشایر همگام پرستوها(انتشارات گویا) مجموعه عکس هایی از زندگي عشاير ايران است که پیش از این توسط این هنرمند فعال کشور به چاپ رسیده است.

داوری مسابقات عکس و برگزاری نمایشگاه های انفرادی و جمعی، از دیگر فعالیت های بهارناز در زمینه عکاسی است.