انتشار کتاب «آسمان نزدیک است»; عکس‌های رامتین فیروزیان از تهران
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

انتشار کتاب «آسمان نزدیک است»; عکس‌های رامتین فیروزیان از تهران

این کتاب مجموعه عکس‌های رامتین فیروزیان از شهر تهران و برج میلاد را در بر می‌گیرد که حاصل یک سال عکاسی و بیش از چهار ماه مراحل آماده سازی از جمله صفحه‌آرای، طراحی، ویراستاری، ترجمه، چاپ و انتشار است. عکس‌های کتاب در سه فصل با عناوین دور، نزدیک و نزدیکتر تقسیم بندی شده‌اند.

اکثر عکس‌ها در سال 91 تهیه شده و تعدادی تصویر نیز از مراحل ساخت برج میلاد در ابتدای مجموعه به چشم می‌خورد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر علاوه بر نماهای کم نظیر آن، می توان به نحوه چینش عکس‌ها و روند و ترتیب ارائه آن ها اشاره کرد، گویی از نگاه یک غریبه روایت شده که به شهر تهران وارد می‌شود و پس از گشت‌وگذار در مناطق گوناگون شهر به مجموعه برج میلاد سری می‌زند و سرانجام وارد سازه‌ اصلی برج شده و تا بالاترین قسمت آن پیش می‌رود.

اولین عکس کتاب منظره تهران از ورودی غربی (جاده کرج) می باشد و آخرین تصویر از فراز آنتن بلند برج میلاد تهیه شده است. از جمله عکس‌های متنوعی که در این مجموعه بکار رفته می توان به نماهایی بدیع از شب تهران و عکس های هواییِ آن اشاره کرد، زوایایی که تا کنون دیده نشده‌اند. ضمنا عکس‌ها به فراخورِ موقعیت، به دو شیوه دیجیتال و آنالوگ عکاسی شده اند.

در ابتدای کتاب یادداشت‌هایی از محمدباقر قالیباف (شهردار تهران) ، دکتر محمدرضا حافظی (معمار برج میلاد) و فرزاد هوشیار پارسیان (مدیرعامل برج میلاد) به چشم می خورد. همچنین مقدمه فیروزیان (عکاس و مدیر هنری کتاب) به صورت یک شعر مثنوی آمده است.

 

مشخصات کتاب:

قطع رحلی بزرگ، نفیس، تماماً مصوّر و رنگی، دارای جلد سخت و جعبه، ۲۱۰ صفحه گلاسه، دربرگیرنده بیش از ۳۰۰ عکس، متن دو زبانه، همراه با نرم افزار چند رسانه ای

ناشر: شرکت برج میلاد تهران (وابسته به شهرداری تهران)

قیمت: هشتاد هزار تومان

درباره صاحب اثر:

رامتین فیروزیان عکاس، فیلمبردار، مدرس و نویسنده سی و یک سالۀ متولد تهران است. وی که دارای مدرک کارشناسی هنر می باشد، از سال 1377 فعالیت هنری را با عکاسی در گرایش های مختلف و نیز فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او تا کنون در چندین مسابقه عکاسی برگزیده شده و در تعدادی نمایشگاه گروهی عکس داخلی و خارجی نیز شرکت داشته است، همچنین برای فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه و مستند در دو جشنواره جهانی مورد تقدیر قرار گرفته و عکاسی چند فیلم سینمایی و تئاتر را نیز در کارنامه دارد. فیروزیان دارای سابقه تدریس عکاسی و داورِ نخستین جشنواره عکس برج میلاد تهران بوده است. از دیگر کتاب های او می‌توان به عکاسی برای مجموعه « مستند نگاری بناهای کهن شهر تهران » و دو کتاب در دست انتشار«در باب فیلمبرداری سینما» (ترجمه) و «سهل‌انگاری‌های دیجیتال» (تألیف) اشاره کرد. ضمناً دو مجموعه از اشعار او نیز تا پایان سال ۹۳ منتشر خواهند شد که یکی از آنها بصورت ترکیبی از عکس و شعر خواهد بود.