انتشار کتاب «چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟»
عکسخانه خبر ۱۳۹۶/۰۲/۲۶

انتشار کتاب «چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟»

کتاب «چرا همه‌چیز تاکنون ناپدید نشده؟» به قلم ژن بودریار، در قطع رقعی، ۹۶ صفحه و با قیمت ۱۰ هزار تومان، با ترجمه‌ی احسان کیانی خواه در مجموعه‌ی «هنر، ادبیات، فلسفه» نشر حرفه نویسنده به چاپ رسیده است.

ژان بودریار (1929-2007) نظریه‌پرداز فرانسوی، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روشنفکری در عصر حاضر بود که در آثارش، فلسفه و نظریة اجتماعی و نوعی متافیزیک فرهنگی منحصربه‌فرد در هم می‌آمیزند تا درباره‌ی رویدادهای اساسی دوران تاملی صورت گیرد.

بودریار در این کتاب، که یکی از آخرین نوشته‌های او پیش از مرگش در مارس ۲۰۰۷ است، نگاه تیزبینانه‌ای به مسئله‌ی ناپدیدی دارد: ناپدیدشدن «دنیای واقعی» و سوژه‌ی انسانی که در تلاش و تقلای مدرنیته برای دستیابی به دانش عینی و ابژه‌بنیاد و تسلط تکنولوژیکی رقم خورده؛ او در این اثر با نگاهی کلان‌تر، «ناپدیدی» را با وجوه بازنمایانه و مفهوم‌پردازانة زبان هم در پیوند می‌بیند. بودریار نتیجه‌ی شکاف بین سوژه و «دنیای طبیعی» را بیگانگیِ مطلقی می‌داند که در آن هر دو طرف این معادله نیست می‌شوند. او روند پیش رو را جدا از هرگونه مسیر تکاملی بشر می‌بیند و ادعا می‌کند این ناپدیدی بیشتر از آنکه طبیعی باشد روان‌شناختی یا متافیزیکی است. اما جالب‌تر اینکه گفته‌های بودریار درباره‌ی فاصله‌ی بین انسان و ساحت طبیعی در شواهدی از دنیای هنر و به‌خصوص حوزه‌ی عکاسی تجلی پیدا می‌کنند و به عبارتی یادآورمان می‌شوند که: «در پس هر تصویر، چیزی ناپدید شده...».

در بخشی از کتاب آمده است: «آیا فانتزی دیرینۀ دنیایی که بدون ما به راهش ادامه خواهد داد همیشه در وجودمان نبوده؟ همیشه این وسوسۀ شاعرانه را نداشته ایم که به دنیایی در غیاب خود، فارغ از هر خواست و ارادۀ انسانی، بسیار انسانی نگاه کنیم؟... ناپدید شدن شاید میلی باشد برای اینکه ببینیم دنیا در غیاب ما چه شکلی است؟»