مروری بر عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳
عکسخانه مقاله ۱۳۹۲/۱۰/۱۱

مروری بر عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳

سال ۲۰۱۳ به واسطه‌ی فناوری‌های نوین و اضافه‌شدن امکانات جدید سال هیجان‌انگیزی برای تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند بود.

این نوآوری‌ها شامل فناوری سنسورها و افزوده‌شدن ویژگی‌های نرم‌افزاری تازه است که سبب ایجاد اقبال عمومی بر امکانات تصویربرداری دستگاه‌های موبایل شد. با نیم‌نگاهی به پیشرفت‌هایی که گوشی‌های هوشمند نسبت به سال ۲۰۱۲ داشته‌اند می‌توان انتظار پیشرفت‌های جذاب‌تری را در سال جدید میلادی داشته باشیم.

سنسور(حسگر)‌های بزرگ‌تر

با وجود اینکه امروزه با موبایل‌ها عکس‌های بیشتری به نسبت دوربین‌های دیجیتال گرفته می‌شود، اما برای مدت‌ها صاحبان این گوشی‌های دوربین‌دار مجبور بوده‌اند تا عکس‌های خود را با  سنسورهای کوچک بگیرند. سنسورهای ۱/۳ اینچی و حتی ۱/۳.۲ اینچی که برای سال‌های زیادی استاندارد دوربین‌ موبایل‌ها بودند و کوچک‌تر از چیپ‌های دوربین‌های کامپکت ابتدایی بودند. نوکیا ۸۰۸ پیورویو که در فوریه ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد، اولین گوشی هوشمند با سنسور بزرگ‌تر بود. سنسور ۱/۱.۲ اینچی تقریبا هم‌اندازه با چیپ یک اینچی دوربین سونی آر‌ایکس ۱۰۰ نسخه دو و یا دوربین‌های سیستم ۱ نیکون است. اما این گوشی هوشمند سیستم‌ عامل منسوخ سیمبین استفاده می‌کند و ۸۰۸ با وجود کیفیت فوق‌العاده  دوربین هیچ‌گاه فرصت رقابت در بازار را پیدا نکرد.

در سال ۲۰۱۳ توکیا نهایتا سیستم نوآورانه گوشی‌های ۸۰۸ را با سیستم عاملی به‌روز ترکیب کرد و لومیا ۱۰۲۰ ویندوز فون را به بازار معرفی کرد. سنسور ۱/۱.۵ اینچی آن به بزرگی سنسور گوشی‌های ۸۰۸ نیست اما عملکرد دوربین همان‌طور است. تصاویر به دست‌آمده رزولوشن بسیار بالایی دارد که در مرحله پردازش سیگنال و روند کاهش نرخ نمونه‌برداری از سیگنال یا همان downsampled خروجی با کیفیت ۵ مگاپیکسلی می‌دهد. این فناوری همچنین سبب می‌شود تا دیجیتال زوم بسیار بهتری داشته باشیم. فایل ۴۱ مگاپیکسلی پالایش‌نشده هم برای افرادی که می‌خواهند از آن استفاده کنند در دسترس باقی می‌ماند.

گوشی سونی ایکس‌پریا زد وان هم به عنوان دومین گوشی هوشمند با سنسوری بزرگ‌تر از اندازه معمول در ۲۰۱۳ عرضه شد. سنسور ۱/۲.۳ اینچی آن که به پای سنسور نوکیا نمی‌رسد سنسوری در حد و اندازه‌های دوربین‌های کامپکت دارد. پیشرفت کیفیت تصویر آن بسیار کمتر از پیشرفتی است که در لومیا ۱۰۲۰ صورت پذیرفته اما با این‌حال همین‌که تولیدکنندگان بر روی تولید سنسور‌های بزرگتری کار می‌کنند که اندازه و عملکرد درستی  در بدنه‌ی گوشی‌های همراه داشته باشند، جالب است.

فَبلِت جدید لومیا ۱۵۲۰ نوکیا که ۶  اینچی و ترکیبی از سنسور ۱/۲.۵ اینچی ۲۰ مگاپیکسل و فناوری پیورویو است آخرین مدل تولیدی‌ست که از سری سنسورهایی استفاده می‌کند که سایزی بزرگ‌تر از اندازه استاندارد دارند. باید ببینیم سایز سنسورها در سال ۲۰۱۴ به چه صورت خواهد بود اما شکی نیست که می‌توان سنسورهایی با اندازه بزرگ‌تر را در نسل بعدی دستگاه‌ها انتظار داشت.

لرزش‌گیر اپتیکال تصویر

سیستم لرزش‌گیر اپتیکال مدتی است که در دوربین‌های دیجیتال به‌کار گرفته شده و به عکاسان کمک‌کرده تا به کمک آن با سرعت شاتر پایین عکس‌های شفاف و بدون لرزش و همچنین ویدئوهایی با تکان‌های کم بگیرند. با این وجود کمی طول کشید تا این ویژگی به دوربین‌های گوشی‌های همراه اضافه شود. گوشی هوشمند لومیا ۹۲۰ نوکیا اولین محصولی بود که او‌آی‌اس را در اواخر ۲۰۱۲  ارایه کرد و از آن زمان تمامی گوشی‌های سطح بالای نوکیا و البته گل سرسبد آنها لومیا ۱۰۲۰ این خصوصیت را در خود داشته‌اند.

اوآی‌اس در سال ۲۰۱۳ مهم‌ترین قابلیتی بود که مورد توجه قرار گرفت و در بسیاری از گوشی‌های سطح بالای انرویدی، همچون اچ‌تی‌سی وان، ال‌جی جی۲ و گوگل نکسوس ۵ مورد استفاده قرار گرفت. کاربران اپل در حال حاضر باید همچنان بدون او‌آی‌اس سر کنند، اما شکی نیست که این ویژگی مفیدی است که می‌تواند به بهترشدن تصاویر کمک کرده و جای تعجب نخواهد داشت اگر این ویژگی به نسل بعدی آی‌فون اضافه شود.

صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با پیکسل‌های بیشتر

زمانی‌که ایکس‌پریا زِد برای اولین‌بار در اوایل ژانویه در نِوادا لس‌آنجلس در معرض دید عموم قرار گرفت عنوان اولین موبایلی را به خود اختصاص داد که صفحه نمایش ۵ اینچی و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۹۰ پیکسل فول‌اچ‌دی دارد. پس از آن گوشی‌های تراز اول اندرویدی همچون اچ‌تی‌سی وان، سامسونگ گلگسی اس ۴ و گوگل نکسوس ۵ با همین خصوصیات عرضه شدند. ال‌جی جی۲ همین رزولوشن را دارد اما مقداری بزرگ‌تر و با صفحه نمایشی در اندازه ۵/۲ اینچی است.

حاشیه‌های باریک‌تر گوشی‌های اخیر به این معناست که در نهایت اندازه این دستگاه‌ها بزرگ‌تر از آنچه در سال ۲۰۱۲ بوده، نشده است.

بیرون از دنیای اندروید قضیه فرق می‌کند. آی‌فون پنج اپل، با صفحه نمایش ۴ اینچی و با رزولوشن ۱۱۳۶ در ۶۴۰ در ۵اس تغییر پیدا نکرد و نوکیا همچنان صفحه نمایش ۴/۵ اینچی اچ‌دی دارد.

شایعات بسیاری وجود دارد که اپل آی‌فون یک گوشی تازه با صفحه نمایش بزرگ‌تر به بازار خواهد فرستاد و البته نوکیا هم که به تازگی با فبلِت لومیا ۱۵۲۰ با صفحه ۶ اینچی ۱۰۸۰پی به بازار آمده است. البته باید در نظر داشت که گوشی‌های بیش از چهار یا پنج اینچی چندان در دست راحت نیستند. هیچ شکی نیست که در سال ۲۰۱۴ نوآوری‌های بیشتری در زمینه صفحه نمایش خواهیم دید و البته انتظار می‌رود که تمرکز تنها بر روی پیکسل‌ها نباشد و زاویه دید بهینه برای تماشای صفحه نمایش هم بهتر شود. احتمالا تعداد گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش‌های خمیده هم افزایش پیدا خواهند کرد.

Sony Xperia Z
Sony Xperia Z

فَبلِت‌ها

عموما گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش‌های بیشتر از ۵ اینچ را فبلت می‌نامند. سال ۲۰۱۲ هنگامی‌که سامسونگ گوشی گلگسی نُت را به بازار عرضه کرد بسیاری انتظار داشتند که از این گوشی استقبالی صورت نگیرد اما در سال ۲۰۱۳ توجه بسیاری به فبلت‌ها شد. گلگسی نت ۳ که نسل حاضر این فبلت‌ها است یکی از مطرح‌ترین دستگاه‌های سال بود و تقریبا تمامی کمپانی‌ها حداقل یک گوشی ۵ اینچی یا بالاتر از ۵ اینچ را معرفی کردند. اچ‌تی‌سی، وان مَکس را معرفی کرد و نوکیا با مدل ۱۵۲۰ شش اینچی و با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و سنسور ۱/۲.۵ اینچی یکی دیگر از گوشی‌ها در این رده بود.

Samsung Galaxy Note 3 سمت چپ:- Note 2 سمت راست:
Samsung Galaxy Note III - Note II 

اپلیکیشن دوربین

تولیدکنندگان گوشی‌‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ علاوه بر توسعه سخت‌افزاری به فکر نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند هم بودند. نرم‌افزارهایی با قابلیت‌های عکاسی پانوراما ۳۶۰ درجه، ایجاد تصاویر ترکیبی حاصل از عکس‌برداری هم‌زمان دوربین جلو و عقب گوشی‌ها، حذف سوژه‌هایی که ناخواسته در عکس قرار گرفته‌اند، ایجاد تصاویر متحرک گیف و امکان فوکوس مجد تصاویر پس از ثبت‌شدن. علاوه بر این‌ها قابلیت‌هایی موجود هم بهتر از قبل شدند. به عنوان مثال عکس‌های پانورامای بزرگ‌تری می‌شود گرفت و عملکرد تولید عکس‌های اچ‌دی‌آر بسیار بهبود یافته و در شرایطی که سوژه‌های متحرک در کادر باشد، عکس‌های بهتری خواهیم داشت. درحالی‌که بسیاری از این ویژگی‌ها واقعا مفید هستند بعضی از آنها حیله‌های تبلیغاتی هستند. شکی نیست که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در اپلیکیشن‌های دوربینشان در سال ۲۰۱۴ ما را با هر دو دسته امکانات تازه مفید و غیر مفید سوپرایز خواهند کرد. بنابراین اگر شما موبایلی را درنظر دارید که ویژگی خاصی را ارائه نمی‌ده، فرصت خوبی خواهید داشت تا در فروشگاه اپلیکیشن کمپانی انتخابی خود بتوانید آن را پیدا کنید.

فایل‌های خام (RAW Files)

نبود امکان عکس‌برداری در فرمت خام یکی از دلایل عدم اقبال علاقه‌مندان به عکاسی به گوشی‌های هوشمند است. با این حال، ظاهرا تغییراتی در راه است. نوکیا ۱۵۲۰ فبلت اولین دستگاه هوشمندی است که می‌تواند فایل‌های خام دی‌ام‌جی را با سنسور سی‌موس ۲۰ مگاپیکسلی ثبت کند و لومیا ۱۰۲۰ با یک به روزرسانی نرم‌افزاری همین قابلیت را داراست.

در آینده اما این تنها کاربران ویندوزفون نخواهند بود که می‌توانند عکس‌های خود را در ادوبی ای‌سی‌آر یا دیگر نرم‌افزارهای ویرایش فایل‌های خام ویرایش کنند. گوگل هم تصمیم دارد تا در نسخه‌های بعدی اندریود این قابلیت را به نرم‌افزار خود اضافه کند. به نظر می‌رسد که عکاسی با فرمت خام کم‌کم تبدیل به یک ویژگی پیش‌فرض حداقل در دستگاه‌های رده بالا شود و در آینده بتوانیم به کمک فرمت خام دست باز‌تری در تغییر تراز سفیدی یا کاهش نویز در تصاویر گوشی‌های هوشمند داشته باشیم.

منبع: +