بررسی بهترین نرم‌افزارهای کاهش‌دهنده نویز تصویر
وینسنت الیویر آموزش ۱۳۹۲/۰۵/۱۳

بررسی بهترین نرم‌افزارهای کاهش‌دهنده نویز تصویر

نویز دیجیتال معادل گرِین فیلم‌های عکاسی است با این تفاوت که با نرم‌افزارهای متنوع می‌توان این نویزها که به زیبایی گرین فیلم‌ها نیستند را کاهش داد و یا عملا آنها را حذف کرد. وینسنت الیویر نگاهی انداخته به ۶ نرم‌افزار کاهش‌دهنده‌ی نویز و عملکرد آنها را بررسی کرده‌است.

نیت ایمیج - Neat image

نیت ایمیج به دو شکل عرضه شده‌است، برنامه مستقل و پلاگ‌این فتوشاپ.

محیط کاربری آن مینیمال است، اما با کلیک‌کردن بر روی «پروفایل خودکار» مستطیلی بر روی ناحیه‌ای که نویزدار است، قرار می‌گیرد. با کلیک بر روی تنظیمات فلیتر نویز می‌توان به تمام تنظیمات درجه نوری، میزان نویز و شارپنس هم دسترسی داشت. مقادیر متفاوتی برای فرکانس‌های بالا، میانه و پایین برای کنترل کامل بر روی تمامی تصویر می‌توان لحاظ کرد.

پلاگین این برنامه بسیار سریع عمل می‌کند. می‌توان کانال‌های رنگی را در پنجره‌های جداگانه مشاهده کرد. علاوه بر این تنظیمات درنظر گرفته‌شده می‌تواند ذخیره شده و با سرعت بیشتر بر روی تعدادی عکس اعمال شود.

امتیاز: ۴ از ۵

نیک سافت‌ور دی‌فاین ۲.۰ - Nik Software Dfine 2.0

دی‌فاین ۲، پلاگینی در دل فتوشاپ است که به صورت خودکار به دنبال مناطق نویزدار می‌گردد. و با الگوریتمی خودکار نویزهای موجود بر روی آن را کم‌ می‌کند. البته این انتخاب وجود دارد که از خیر تنظیمات خودکار گذشته و تنظیمات دستی را برای کنترل بیشتر به کار گیرید.

دی‌فاین در آزمایش فایل تست ما عملکرد عالی داشت و همچنین عملکرد این پلاگین به این صورت است که تصویر به دست‌آمده را در لایه‌ی جداگانه‌ای در فتوشاپ قرار گرفت

از این نفظه شما می‌توانید نقاط کنترلی را بر روی عکس‌ها در نظر گرفته تا به صورت انتخابی نویز را در قسمت‌های گوناگون کاهش بدهید و  یا یک محدوده رنگی را برای اعمال کاهش نویز انتخاب کنید.به صورت پیش‌فرض ۳ ناحیه رنگی می‌تواند تعریف شود و نواحی رنگی بیشتر با کلیک بر روی نشانه‌ی + می‌تواند اضافه شود.

ایمیج‌نامیک نویزور - Imagenomic Noiseware

نویزور هم یک پلاگین فتوشاپ است که مجموعه تنظیمات عالی شامل سطح نویز، کاهش نویز، محافظت از جزئیات، فرکانس و محدوده طیف‌های رنگی دارد. علاوه بر این تعداد زیادی تنظیمات از پیش‌ تعریف‌شده دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. تمامی تنظیمات می‌توانند به عنوان تنظیمات از پیش‌تعریف‌شده ذخیره شده تا در عکس‌های دیگر استفاده شوند. محیط کاربری آن برای کارکردن آسان است. و می‌توان صفحه را به نمایش قبل و بعد از اعمال تغییرات تقسیم کرد. نویزور کنترل‌های بسیاری را برای کاهش نویز پیش‌رو می‌گذارد.

نمره: چهار از پنج

توپاز لبز دِ نویز - Topaz Labs DeNoise

دِنویز، محیط کاربری ساده‌ای دارد. در سمت چپ تنظیمات مربوط به فایل‌های جی‌پگ و خام همراه با امکان اضافه‌کردن تنظیمات دلخواهتان وجود دارد. کنترل‌های عکس از سمت راست صورت می‌گیرد که شامل کاهش نویز، بهبود جزئیات و حذف فاصله‌ها و تورفتگی‌های لبه‌های تصاویر است. یکی از ویژگی‌های مفید توانایی این برنامه برای نمایش عکس‌های آی‌جی‌پی، کانال‌های رنگی و قرمز و آبی است.

سادگی استفاده و کیفیت کاهش نویز در این برنامه عالی عمل می‌کنند.

امتیاز: پنج از پنج (بهترین نمره در تست)

ان‌دی نویز - NDNoise

ان‌دی نویز یک برنامه مستقل از فتوشاپ است که مجموعه‌ی خوبی از تنظیمات را در اختیار می‌گذارد و علاه‌ بر این یک پنجره‌ای هم برای حرفه‌ای‌ها دارد. در بازه‌ه‌‌ای از ۵ تا ۱۰۰، فیلتر نویز،‌ نرم‌کردن نقطه‌ها و همینطور ابزاری برای ایجاد بافت به تصویر در نظر گرفته شده‌است. پیش‌نمایش سریعی دارد و به همین‌خاطر بخشی از تصویر با هر تنظیمی که بر روی عکس اهمال شود پیش‌نمایشش نشان‌داده خواهد‌شد.

فهرست کرکره‌ای آن امکان نمایش فایل اصلی و یا فیلترگذاری‌شده را می‌دهد. با این حال هیچ تسهیلاتی برای ذخیره تنظیمات وجود ندارد و پی‌ان‌جی تنها فرمت فایل برای ذخیره‌سازی است.

ان‌دی‌نویز که رایگان است ظاهری متفاوت با دیگر برنامه‌های تست شده دارد ، اما بیشتر نویز‌ها را کاهش می‌دهد هرچند که مقداری تصاویر را نرم می‌کند.

امتیاز: سه از پنج

پیکچرکد فتو نینجا - PictureCode Photo Ninja

فتونینجا یک برنامه مستقل است که امکان پروسس‌کردن فایل‌های خام را فراهم می‌کند. رابط کاربری مناسب دارد و در گوشه چپ و بالای صفحه اطلاعات هیستاگرام همراه با جزئیات اگزیف قرار گرفته‌است. پایین اینها تنظیمات در دسترس فایل‌های خام قرار گرفته است.

نویز نیناجا ابزارهایی گرد‌آورده که لبه‌های تصویر را از نرمی خارج کرده و نویز باقی‌مانده و حاشیه‌های رنگی را حذف می‌کند.

گزینه‌های کاهش نویز مقدماتی هستند اما بسیار در فایل تست ما خوب عمل کردند.

امتیاز: چهار از پنج