«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ هانری کارتیه برسون - مردم روسیه
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۴/۲۳

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ هانری کارتیه برسون - مردم روسیه

هانری کارتیه برسون در ادامه مستندسازی مداوم از کشورهای در حال گذار پس از جنگ جهانی دوم، به مسکو رسید.

«چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

ترجمه: شهاب شهسواری

هانری کارتیه-برسون - مردم روسیه ; پاری مچ  (Paris Match)

ماه جولای سال ۱۹۵۴ پس از ۸ ماه انتظار برای دریافت ویزا، اولین عکاس غربی بود که یک سال پس از مرگ استالین اجازه بازدید از اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد. مجله هالیدی پیش از آنکه مجله‌های لایف و پاری مَچ امتیاز استفاده از این عکس‌ها را بخرند، یک شماره کامل خود را به انتشار آنها اختصاص داد. از یک نظر مطلب کاملا ساده و شامل رفتن کارتیه برسون به مسکو و ثبت آن‌چیزی بود که در این سفر دیده‌بود. در عین حال برسون سعی کرده‌بود به نوعی مسوولیتش در برابر علاقمندی‌های مخاطبان مجله را هم  به انجام برساند. جستجو در روسیه در سطح خیابان‌ها و حضور دائم فرهنگ دهقانی در دولتی مدرن یک رودررویی با برداشت آزاد تحت اصول هنری شخصی برسون بود.

او هدف خود را جستجو برای عکاسی از آدم‌ها در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، در خانه و در هنگام بازی و هر جا که می‌توانست بدون حضور واقعیت‌های مزاحم به آنها نزدیک شود، عنوان می‌کند. او از ناتوانی‌اش در صحبت کردن به زبان روسی به عنوان یک سپر استفاده‌ کرد تا توجه‌ها را از سوی دوربینش بزداید و به سمت مترجم رسمی که همیشه در کنارش بود، جلب کند. اصالت آثار کارتیه برسون در این دوره فقط در تصاویر نیست، بلکه در موفقیت او برای بسته‌بندی عقاید و نگاه شخصی‌اش به صورتی کاملا قابل دسترسی و هوشمندانه برای بازار عکاسی خبری نیز است. (۲۹ ژانویه تا ۵ فوریه ۱۹۵۵)