مراسم افتتاحیه و رونمایی کتاب «پروژه‌ی سِنترفُلد: بهار رکودی»
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۳/۲۶

مراسم افتتاحیه و رونمایی کتاب «پروژه‌ی سِنترفُلد: بهار رکودی»

بیست و نهم خرداد مراسم افتتاحیه و رونمایی از کتاب‌ «پروژه‌ی سِنترفُلد: بهار رکودی» در مرکز هنرهای معاصر سازماناب برگزار می‌شود.

سنترفُلد، پروژه‌ای از رضا آرامش کتابی‌ست که به تعداد محدود (کم‌تر از چهل‌ویک نسخه) و هر بار با هم‌کاری جمعی از هنرمندان حوزه‌های متفاوت در نقاط مختلف دنیا تهیه می‌شود. این پروژه‌ که از سال ۲۰۰۳ و از دل پروژه‌ای دیگر به نام «وودِن هارت» زاده شد، در واقع کتاب تکه‌چسبانی شده‌ای‌ست که هنرمندان با امکانات محدود، تکنولوژی پایین و به‌شکل دستی؛ در آن اثری از خود به‌جا گذاشته‌اند. برخی مستقیمن بر روی صفحه‌ی کتاب کار کرده‌ و برخی دیگر چیزی به آن الصاق کرده‌اند. در هر شماره، از هنرمندان دعوت می‌شود تا بر روی یک یا دو صفحه از کتاب کار کنند و از یک نویسنده، گرداننده، و یا هنرمند دعوت می‌شود تا کارهای هنرمندان مدعو را جمع‌آوری کند، در کتاب بچیند و یا حتا در کتاب دخل و تصرف کند. در شماره‌های اخیر سنترفُلد، رضا آرامش با هم‌کاری هنرمند مهمان (در این شماره سهراب کاشانی) نقش جمع‌آوری و چیدمان آثار را به‌عهده داشته‌است. هر هنرمند چهل‌ویک اثر ارایه کرده که هر کدام یک صفحه از کتاب را به خود اختصاص می‌دهد. حاصل، چهل‌ویک نسخه کتاب است که آثار بیست‌وهفت هنرمند صفحاتش را پر کرده‌است. 

سنترفُلد در تلاش است تا روایتی غیر خطی از تاریخ هنر _این‌بار به روایت هنرمند و نه تاریخ‌هنر نویس_ در حافظه‌ی بصری مخاطب ثبت کند. این کتاب امکانی‌ست برای نمایش آثار هنر معاصر و حفظ تاریخ هنر معاصر ایران. سنترفُلد در نهادهای مهم هنری و مجموعه‌های شخصی از جمله موزه‌ی تِیت مدرن لندن، مجموعه‌ی زابلودوویچ، بنیاد اِی، و بنیاد فیلیپ آرون نگه‌داری می‌شود.

«سنترفُلد: بهار رکودی» نهمین شماره‌ی این کتاب است که با هم‌کاری سهراب کاشانی سازماناب؛ آثار بیست‌وهفت هنرمند ایرانی را گردهم آورده‌است. 

نمایشگاهی با همین عنوان، «سنترفُلد: بهار رکودی»، نیز هم‌زمان با رونمایی از کتاب در سازماناب برگزار می‌شود که تعدادی از آثار هنرمندانی که در این شماره‌ی سنترفُلد هم‌کاری داشته‌اند، در آن به نمایش درمی‌آید.

هم‌کاران این شماره: سمیرا اسکندرفر، آرت نفیر، رضا آرامش، امین اکبری، مریم امینی، نازگل انصاری‌نیا، فریدون آو، علی بختیاری، یوشا بشیر، ژینوس تقی‌زاده، مارکو جرماغیان، سینا چوپانی، سهند حسامیان، ندا رضوی‌پور، طرلان رفیعی، ساناز سلطانی، رزیتا شرف‌جهان، مملی شفاهی، حامد صحیحی، بهنام صدیقی، یاشار صمیمی‌مفخم، نوید عظیمی، سینا قاسمی، مجتبی قاسمی، مرتضی قاسمی، سهراب کاشانی و میلاد موسوی.

برای اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی پروژه‌ی سنترفُلد و مشاهده‌ی شماره‌های پیشین به وب‌سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.centrefoldproject.com

مرکز هنرهای معاصر سازماناب:

تهران، میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان بوربور، خیابان خاقانی، بن‌بست روشن‌منش، پلاک ۲

تلفن: ۸۸۸۶۶۳۴۵‌(۰۲۱)

www.sazmanab.org