انتشار کتاب «ترکیب‌بندی در عکاسی»
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۱۰/۲۳

انتشار کتاب «ترکیب‌بندی در عکاسی»

کتاب ترکیب‌بندی در عکاسی با تالیف دیوید پرکل و ترجمه‌ی اسماعیل عباسی و احسان قنبری‌فرد توسط زبان تصویر (کتاب پرگار) در ۱۸۰ صفحه و قیمت ۳۳ هزار تومان منتشر شد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

«عکس خوب آمیزه‌ای از تکنیک خوب و ترکیب‌بندی محکم است. گرچه ممکن است همه ی افراد در مورد فرایند ترکیب بندی هم عقیده نباشند، اما خیلی ها قبول دارند که به کار گرفتن ترکیب بندی عکس را قوی تر می کند. تکنیک های عکاسی ممکن است پیچیده باشند، اما به کار  بردن آن ها قاعده مند و نتیجه ی به کارگیری آن ها قابل پیش بینی است. در مقابل، ترکیب بندی به تفاوت ها وسلیقه های شخصی وابسته است. ترکیب بندی موضوع دشواری است.  به ویژه برای کسانی که به تازگی عکاسی را به عنوان حرفه یا هنر آغاز کرده اند.

بسیاری از عکاسان در آغاز به دنبال فهرست یا کتابی از اصول و دستور عمل های ترکیب بندی می گردند که مانند تکنیک های عکاسی قابل پیش بینی باشد. نخستین قانون ترکیب بندی این است که قانونی وجود ندارد. تکنیک های عکاسی، نکاتی قابل رعایت و انجام دادنی هستند( قوانین و نکاتی مانند: تنظیم فاصله ی عدسی، نوردهی و ...) اما در مورد ترکیب بندی چنین امکانی وجود ندارد. خلق یک عکس قدرتمند با رعایت فهرست وار دستور عمل ها ممکن نیست- بلکه حاصل نگرشی کلی است. دانستن این نکته که چشم و دوربین چیزها را متفاوت می بینند، کلید حل مساله است. با بررسی عناصر فرمی و تک افتاده و بررسی ترکیب بندی عکس های خوش ترکیب، می توان به درک این مساله رسید.»

اطلاعات بیشتر و بخش‌هایی از کتاب به صورت پی‌دی‌اف  در سایت «عکاسی بوک» قرار گرفته است. همچنین با خرید اینترنتی از طریق سایت عکاسی بوک می‌توان از تخفیف ۲۰ درصدی بهره مند شد.

لینک به صفحه‌ی کتاب در سایت عکاسی‌بوک