«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گوردون پارکس: فلاویو
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۶/۱۳

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گوردون پارکس: فلاویو

دیکی چپل در دوران جنگ جهانی دوم حرفه‌ی خبرنگاری خارجی را برگزید تا همراه شوهرش که یک خلبان در نیروی دریایی و عکاس خبری، بتواند در جنگ باشد. او نبردهای تفنگداران دریایی در ایوو جیما و اکیناوا را پوشش داد و بعدها با استفاده از ارتباطاتش در خط مقدم جبهه‌های کره و لبنان هم حاضر شد.

۱۹۶۲

از اواسط دهه‌ی ۱۹۵۰ چپل رسما به عنوان مامور جمع‌آوری اطلاعات نظامی هم وارد عمل شد که به او این امکان را می‌داد تا به شکلی غیرمعمولی به پایگاه‌های نظامی دسترسی داشته‌باشد و از او خواسته شد در فعالیت‌های سانسور وزارت دفاع ایالات متحده همکاری کند.

چپل، با سادگی، جاه‌طلبی و وطن‌دوستی‌اش پذیرفت. او اوایل سال ۱۹۶۱ برای ماموریتی از سوی مجله ریدرز دایجست (Readers Digest) به منطقه جنوب شرقی آسیا تا به عنوان یکی از معدود خبرنگاران غربی جنگ داخلی پنهان در منطقه را پوشش دهد.

چپل کم کم توانایی‌اش را در تطبیق دادن سیاست‌های رسمی و ابلاغی با به گفته خودش «آنچه چشمانم به من آموخته‌بودند.» از دست داد. در سال ۱۹۶۲ او به سانسور شدن و بیرون کشیده‌شدن عکس‌هایش از تفنگداران دریایی آماده به نبرد و مسلح از گزارش‌اش برای نشنال جئوگرافیک به شدت اعتراض کرد. او فریاد کشید: «من فقط به دلیل همین آمادگی نیروهاست که زنده‌ام تا بتوانم امروز اعتراض کنم. به هیچ وجه نمی‌توانم چنین قبول کنم که چنین واقعیت‌هایی حذف شود.» گزارش درست به شکلی که او نوشته بود منتشر شد.

چپل ۲۱ نوامبر ۱۹۶۵ در جو لای ویتنام در نبردی در گذشت و نامش به عنوان اولین زن خبرنگار آمریکایی که در عملیات نظامی جانش را از دست می‌دهد، ثبت شد. (نوامبر ۱۹۶۲)

* دیکی چپل (Dickey Chapelle)؛ جنگ هلی‌کوپترها (Helycopter War): نشنال جئوگرافیک (National Geographic)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری