انتشار کتاب «دیده و درون»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۱۲/۰۶

انتشار کتاب «دیده و درون»

کتاب «دیده و درون» حاصل گفتگوی کورش ادیم است با یازده تن از اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی پیرامون عکس و عکاسی که جز دو مورد مابقی طی سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ انجام شده است .

در این کتاب علاقمندان به عکاسی و مباحث بینارشته ای مربوط به این عرصه می توانند گفتگوی کورش ادیم با این صاحب‌نظران را بخوانند: مسعود خیام، یونس شکرخواه، محمد شمخانی، عباس صفاری، عمران صلاحی، محمدضیمران، ناصر فکوهی، شمس لنگرودی، محمد مددپور و یوسفعلی میرشکاک. کورش ادیم در ابتدای این این کتاب در مطلبی تحت عنوان «همچون مقدمه» چنین گفته است:
«سال‌هاست که اهل نظر در باب ضرورت گفتگو و تبادل نظر با اصحاب هنر ، ادبیات و علوم انسانی در مباحث مربوط به عکاسی سخن گفته‌اند و در میزان تاثیرش در رشد و توسعه ی متقابل تاکید نموده‌اند. نقش بینارشته ای عکاسی در این میان غیر قابل انکار است و فقدان نهادهای رسمی و غیر رسمی که در جهان اول وظیفه‌ی ارتباط دهنده دو سوی این گفتمان را به عهده دارند در سال 1374 مرا به انجام این گفتگوها و انتشار آن واداشت . کار برنامه‌ریزی و اجرای مجموعه‌ی پیش رو از سال 1374 آغاز شد و جز دو مورد بقیه تا سال 1377 به پایان رسید و برخی نیز تا اواسط دهه ی 80 در مطبوعات روز منتشر شد. طبیعی است پرسش‌ها از دغدغه های شخصی من منشا گرفته است و طرح آن و خوانش پاسخ ها برای برخی گرایش های عکاسی راهگشاتر می‌نماید. هرچند تحولات شگرف و اساسی طی 20 سال اخیر عکاسی و سازوکارِ آن نیز دستخوش تغییرات بنیادی نموده است (که دوره ی گذار از آنالوگ به دیجیتال مصداق بارز و قطعی آن است) اما بسیاری از پرسش‌های طرح شده و پا سخ های ارائه شده امروزه نیز کارآمد و قابل برسی است. علاوه بر این کنکاش رای و نظر اصحاب فرهنگ در آن بازه زمانی به کار پژوهندگان و جستجوگرانِ آینده خواهد آمد. عزیزانی که در این مجموعه همکاری نموده و به پرسش های من پاسخ دادند از گرایش ها و پایگاه های مختلف فکری و ایدئولوژیک انتخاب شده و در حوزه‌های مختلف متخصص و صاحب نظرند ، از فلسفه و شعر گرفته تا انسان شناسی و مطالعات اجتماعی و رسانه و علوم ارتباطات.»
این کتاب در قطع وزیری و در 207 صفحه به قیمت بیست هزار تومان و توسط «نشر قو» در روز های اخیرمنتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.