عکاسان سال مطبوعاتی ایران معرفی شدند
روابط عمومي انجمن صنفي عكاسان مطبوعاتي ایران خبر ۱۳۹۷/۰۲/۲۴

عکاسان سال مطبوعاتی ایران معرفی شدند

مراسم دومین دوره اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی امروز در خانه هنرمندان برگزار شد. طی این مراسم همراه با تقدیر از پیشکسوتان عکاسی مطبوعاتی، ۱۱ دوربین طلایی به عکاسان برگزیده سال اهدا شد.

اجرای این مراسم را نادر داوودی بر عهده گرفت و در ابتدای این مراسم عکس یادگاری گردهمایی عکاسان خبری ایران توسط بهنام صدیقی به ثبت رسید.

با آغاز مراسم برگزاری دومین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، جوایز شرکت ایراسو –اسپانسر مراسم- اهدا شد. به این ترتیب با حضور جاسم غضبان‌پور، حمید فروتن و سعید صادقی روی سن، جایزه عکاس سال به مبلغ سه میلیون تومان به حامد راستی و منتقد سال (ربع سکه) به نوا جمشیدی تعلق گرفت.

جوایز این بخش همراه با سخنرانی رضا معطریان اهدا شد، این عکاس درباره فعالیت‌های ایراسو این‌طور توضیح داد: «با وجود این‌که این مراسم با ظرفیت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شده است اما حامی مالی این رویداد نیز از جنس جامعه عکاسی انتخاب شده است که در طول سال‌های اخیر برگزاری مسابقات عکاسی را به طور منظم و مستمر بر عهده داشته است. ایراسو یک موسسه غیر انتفاعی به مدیرعاملی آقای علوی است که هدف آن ترویج عکاسی در جامعه است و با اتفاق منسجم و جامعی که از سوی این نهاد در حال انجام است، چشم‌اندازی حرفه‌ای را پیش رو دارد.»

در ادامه این مراسم حمید فروتن رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گزارشی کوتاه درباره انتخاب عکاس سال در سال گذشته داد، به گفته او شیوه برگزاری مراسم و اهدای دومین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با توجه به فعالیت بنیاد ورلدپرس فوتو الگوبرداری شده است. او همچنین از هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی و تیم اجرایی که در برگزاری این مراسم نقش اصلی را ایفا کرده‌اند و همچنین همکاری‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تشکر کرد. رئیس انجمن صنفی عکاسان در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد سال آینده در کنار بخش مالتی مدیا، بخش فیلم مطبوعاتی نیز اضافه شود.

در بخش بعدی مراسم، کلیپی از عکس‌های شاهرخ حاتمی پخش شد و احمد مسجد جامعی پس از نمایش این کلیپ، در سخنان کوتاهی گفت: «خوشحالم که نشان عکاس سال به عکس سال تبدیل شد و جا دارد که در این مراسم یاد عباس عطار، شاهرخ حاتمی و منوچهر یگانه دوست از چهره‌های ملی و بین‌المللی عکاسی ایران را گرامی بدارم.» او همچنین با اشاره به فعالیت‌های آلفرد یعقوب‌زاده از او به عنوان یکی از عکاسان شناخته‌شده ایرانی در جهان یاد کرد.

به گفته مسجد جامعی با توجه به این‌که عکاسی و خبرنگاری جزو مشاغل سخت به حساب می‌آیند، در شورای شهر مسئله اعطای تسهیلات برای رفت و آمد آسان و ارزان (به دلیل حمل تجهیزات گران قیمت) در نظر گرفته شده است. او ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن شهردار جدید تهران به زودی این اتفاق اجرایی شود.

داوودی نیز در ادامه صحبت‌های مسجدجامعی به نقش آلفرد یعقوب‌زاده در میزبانی شاهرخ حاتمی در سال‌های آخر زندگی‌اش اشاره و از او تشکر کرد.

همچنین محمد صیاد روی سن آمد و با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و نمایشگاه عکس سال مطبوعاتی ایران، گفت: «شاهرخ حاتمی ایرانی بود و افتخار می‌کنم که کتاب «الله اکبر» توسط یک عکاس ایرانی ثبت شده است. او اولین کسی بود که کتابی را از عکس‌های انقلاب به انتشار رساند. هم‌نسلان من برای شاهرخ حاتمی احترام خاصی قائل هستند و من که سال‌ها بود او را از نزدیک ندیده بودم شاید احترام بیشتری نیز برای او قائل بودم. نسل قدیمی عکاسی ایران این احترام را برای یکدیگر قائل بودند و امیدوارم این اتفاق در میان نسل جوان‌تر نیز بیافتد.»

در بخش دیگری از این مراسم کلیپی به یاد منوچهر یگانه دوست پخش شد و پس از آن محمدحسین حیدری روی سن حضور یافت و گفت: «آن‌چه از یگانه دوست در ذهن ما مانده است جوانمردی و سخاوت اوست. البته مسئله‌ای که بیش از هرچیز من و دوستانم در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را اذیت می‌کند این است که سال‌ها پیگیر انتشار عکس‌های او بودیم اما مجموعه عکس‌های یگانه دوست در دسترس قرار نداشت، اما پس از انتشار خبر درگذشت او دیدیم که خبرگزاری ایرنا این‌طور تیتر زده است: «عکاس بزرگ ایرنا درگذشت» در حالی که در زمان حیات او هیچ‌کدام از مسئولان این مجموعه با وجود بارها درخواست ما، هیچ کمکی برای در اختیار گذاشتن عکس‌های او به ما نکردند. امیدوارم مجموعه‌های مختلف در زمان حیات عکاسان همراهی لازم را با آن‌ها داشته باشند.»

در ادامه مراسم کلیپی از عکس‌های عباس عطار نیز به نمایش در‌آمد و محمد اسلامی راد پس از نمایش این تصاویر روی صحنه حاضر شد و خاطراتی را از عباس عطار بازگو کرد. به گفته او عطار برخلاف بسیاری از عکاسان که بیشتر به بروز بودن تجهیزات خود اهمیت می‌دهند. همواره قدر تجهیزات و دوربین‌هایی را که در اختیار داشت، می‌دانست.

مهدی قاسمی نیز در بخش دیگری از این مراسم روی سن رفت و درباره برگزاری نمایشگاه ورلدپرس فوتو توضیح داد. به گفته او، این بنیاد در ابتدا برای برگزاری نمایشگاه خود در ایران با نیوشا توکلیان تماس گرفته بود که توکلیان نیز همکاری با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی را پیشنهاد داده بود و به این ترتیب قاسمی در یک سال گذشته مامور پیگیری این اتفاق از سوی انجمن عکاسان مطبوعاتی شده بود.

در ادامه محمدمهدی رحیمیان روی سن حضور یافت و از یک عمر فعالیت حرفه‌ای اسماعیلی عباسی به عنوان مدرس پیشکسوت عکاسی تقدیر شد.

همچنین عباسی با اشاره به این‌که خود را یکی از خوشبخت‌ترین انسان‌ها می‌داند، گفت: «اگر فعالیت‌های من در ۲۸ سالی که من مشغول تدریس عکاسی بوده‌‌ام موثر بود، در حال حاضر باید تعداد بسیاری عکاس در ایران می‌داشتیم، اما واقعیت این است که ما فقط تلنگری در ذهن عکاسان ایجاد می‌کنیم و اگر کسی آن‌را دریافت می‌کند از استعداد و توانایی خودش است.» او همچنین از همسرش به خاطر حمایتی که در این سال‌ها از او داشته است، تشکر کرد.

بخش بعدی این مراسم به بزرگداشت عکاسان پیشکسوتی تعلق داشت که توسط کمیته‌ای متشکل از محمد صیاد، عباس میرهاشمی، محسن شاندیز، محمد نوروزی و فرهاد سلیمانی انتخاب شده‌اند.

به این ترتیب اعضای کمیته ویژه تقدیر از پیشکسوتان به همراه کامبیز نوروزی، عباس طالب، احمد مسجد جامعی، محمد فرنود و حجت‌الاسلام دعایی روی سن حضور یافتند و از جهانگیر رزمی، عباس ملکی و محمد اسلامی راد همراه با پخش کلیپی درباره فعالیت حرفه‌ای آن‌ها، تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم، برندگان یازده دوربین طلایی عکس سال مطبوعاتی معرفی شدند، پیش از این لیست نامزدهای هر بخش از سوی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اعلام شده بودند.

برندگان نهایی بخش محیط زیست:

تک عکس: مجتبی اسماعیل زاده

مجموعه عکس: مهدی پرامخو (مجموعه عکس «ریزگردها»)

برندگان نهایی بخش عکس خبری:

مجموعه عکس: حسین ولایتی (برای مجموعه عکس «آزادسازی حویجه عراق»)

تک عکس: یلدا معیری (برای تک عکس خبری «اعتراضات دی‌ماه»)

معیری پس از دریافت جایزه خود از وجود مشکلات زنان در جامعه عکاسی گلایه کرد و وضعیت اشتغال آن‌ها را بغرنج دانست. معیری تأکید کرد: من در حال حاضر بیکار هستم و بسیاری از خانم‌های عکاس مانند من بیکار هستند.

برندگان نهایی بخش عکس مستند اجتماعی:

تک عکس: سمیه فرضی (برای تک‌عکس «راهی به سوی خانه»)

مجموعه عکس: سحر فعله گری (برای مجموعه عکس «دور از خانه»)

برندگان نهایی بخش عکس ورزشی:

تک عکس: جاوید نیکپور

مجموعه عکس: آریا جعفری (برای مجموعه عکس فوتبال بانوان)

جعفری جایزه خود را به بانوان فوتبالیست و هواداران فوتبالی بانو اهدا کرد.

برندگان نهایی بخش عکس پرتره:

تک عکس: مقداد مددی

مجموعه عکس: اصغر خمسه (برای مجموعه عکس «ژنتیک»)

برنده نهایی بخش مالتی مدیا: ابوالفضل نسایی (برای مالتی مدیا «بابا اسید ریخت»)

عکس کاور از اعتراضات دی‌ماه ۹۶ - یلدا معیری