نمایشگاه ابراهیم نوروزی با عنوان «به وقت اندوه» در گالری راه ابریشم
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۸/۱۳

نمایشگاه ابراهیم نوروزی با عنوان «به وقت اندوه» در گالری راه ابریشم

جمعه ۱۵ آبان، نمایشگاه عکس‌های ابراهیم نوروزی با عنوان «به وقت اندوه» در گالری راه ابریشم ۲ گشایش می‌یابد.

​«سوگواری» پروسه‌ای ست که رانه مرکزی اش مبتنی بر یک گزاره ازلی/ابدی است: «فقدان». سوژه از مدار دیدار خارج شده است، رد و نشان اش را تنها اقوال و اذهان می یابیم بی امکان تجربه ای از درک حضور. به اشارت موعدی تقویمی پروسه آغاز می شود، یادها و یادگارها پر رنگ می شوند،  تعلقات روزمره رنگ می بازند و «سوگوار» پای در راه «خود فراموشی» می گذارد، از روزمره فاصله می گیرد و از خویش برون می شود. به صورتی در می آید که هم اوست و هم او نیست. جامه دگر می کند، روی می پوشد، گاهی به سکوت لب می بندد و گاه به هیهات لب می گشاید. و همواره یک چرخه تکرار می شود، پروسه ای از برون ریختن، در خود فرو رفتن، آرامش یافتن و ‏و بار دیگر خروشیدن با شدت و حدتی مضاعف در فقدان «فقید حاضر».

زنانی روی پوشیده، مهر سکوت بر لب زده، شبیه و بی شباهت به هر روزشان، دست در دست هم، منزل به منزل می روند و شمعی می افروزند. آنسوتر مردانی رخت سوگ در بر کرده، سر و صورت به گِل اندوده، بر سر و روی می زنند، هروله می کنند و اصواتی سر می دهند، چیزی میان ناله و سوگچامه. جدایی انداخته میان من حاضر و من هر روزشان، بیگانه شده اند با خود و دیگران همیشه شان تا یگانه شوند با «او» که هست و نیست. او که حضورش ذهنشان را انباشته، فقدانش خاطرشان را آشفته است و یادش جز به سوگواری، مانا نمی شود. می آیند و می روند و در این میان لحظه ای همه چیز می ایستد، همانجا  که حضور «فقید حاضر»، فوران می کند و سر بر می آورد، بهت همه را در بر می گیرد و این لحظه ایست که عکس آغاز می شود. زنانی در پس زمینه ای از پوشش نیایش چند صد ساله شان و مردانی چشم بر آسمان دوخته، همه با نگاه به تعقیب «حضور» و سوگوار «فقدان»، غرق در اندوه. خواه به شبق ناکی شفق و خواه به رنگارنگی گلهای چادر نماز مادر بزرگ.

«به وقت اندوه»، نگاهی است به دو سنت سوگواری، در دو جغرافیای متفاوت، متفاوت در مکان و زمان و جنسیت. سنت تمام زنانه «چهل منبر» در خرم آباد لرستان و آیین تمام مردانه «گِل گیران» در بیجار کردستان. یکی در سکوت و دیگری در غوغا، زنانی متوسل به  شمع و مردانی متمسک به خاک.

این مجموعه از سوی  بنیاد ورلدپرس فتو ۲۰۱۳ برنده جایزه دوم در بخش پرتره گردید و همچنین در Rukaj Gallery تورنتو به نمایش در آمده است. دو فریم از این مجموعه نیز در گنجینه موزه هنرهای زیبای هیوستون (Museum of Fine Arts Houston) نگهداری می شود.

ابراهیم نوروزی، عکاس 35 ساله ایرانی است که عکاسی را از سال ۲۰۰۴ و با تمرکز برعکاسی خبری و مستند آغاز کرد. آثار وی در بسیاری از مجلات و روزنامه های بین المللی منتشر شده است. وی برنده سه جایزه از بنیاد ورلد پرس فتو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳، جایزه اول مسابقه عکاسی نیکون ۲۰۱۳، جایزه اول The Lucie Awards و چندین جایزه بین المللی معتبر دیگر شده است. نوروزی در سال ۲۰۱۳ بعنوان یکی از ۱۰ عکاس برتر جهان از سوی هیات داوران Eugene Smith Grant انتخاب شد.

گشایش: جمعه آبان ماه ۱۳۹۴ ساعت ۴ تا ۸ / نمایشگاه ۵ تا  ۲۵ آبان ماه ادامه دارد. / گالری شنبه‌ها و تعطیلات عمومی تعطیل است.

آدرس گالری راه ابریشم ۲: تهران، بلوار کشاورز، بین قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، شماره ۲۱۰

تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸