گزارش نشست اسماعیل عباسی در اردبیل
رحمان مجرد گزارش ۱۳۹۳/۰۶/۲۴

گزارش نشست اسماعیل عباسی در اردبیل

نشستی با عنوان «خوانش عکس» صبح پنجشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۳ توسط اسماعیل عباسی در اردبیل برگزار شد.

در حاشیه برگزاری بيست و يكمين جشنواره ملی هنرهاي تجسمي جوانان از ۱۷ تا ۲۰ شهريور ماه سال جاری در اردبيل، نشستی با عنوان «خوانش عکس» روز پنجشنبه 20 شهریورماه ۹۳ توسط اسماعیل عباسی برگزار شد.

اسماعیل عباسی، استاد دانشگاه و مولف دایرة‌المعارف عکاسی ایران، در نشست تخصصی «خوانش عکس» که در چهارمین روز برگزاری بیست و یکمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی اردبیل برگزار شد، گفت: «بهتر است همه عکاسان برای عکس‌های خود عنوانی را مشخص کنند تا عکس‌ها شناسایی شوند. عنوان عکس در معنا کردن عکس موثر است البته برخی عکاسان کلمه «بدون عنوان» را زیر عکس خود می‌گذارند که در حالت عکس‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از محدود کردن مخاطب است. تاکید می‌کنم برای عکس‌هایتان عنوان انتخاب کنید، در غیر این صورت تاریخ و مکان عکس و نام خود را در گوشه عکس ثبت کنید.»

عباسی در این نشست که با حضور جمعی از عکاسان جوان کشور برگزار شد، اظهار کرد: «عکاس باید بتواند آنچه که در ذهن و فکرش است را به مخاطب انتقال دهد. این حرف که «عکس نیاز به شرح ندارد»کاملا اشتباه است زیرا عکس تنها با یک حس بینایی سر وکار دارد و در واقع چهار حس دیگر انسان ارتباطی با دیدن عکس ندارد. این مسئله به معنای این است که عکس همه چیز را نمی‌تواند بیان کند.»

این استاد دانشگاه، نشانه ها را در عکاسی به سه قسمت تقسیم کرد:

الف) نشانه‌های قراردادی: این نشانه ها در الفبای عکاسی وجود دارد و این قرارداد‌ها به خواندن عکس کمک می‌کند، نظیر رنگ قرمز در چراغ راهنمایی که علامت ایست و رنگ سبز که علامت حرکت است.

ب) نشانه های شمایلی: همان قانون کپی برابر با اصل است که مصداق آن شناخت انسان‌ها از روی کارت‌های عکس‌دار آنهاست.

ج) نشانه های نمایه ای: به معنای این است که پدیده‌ای نشانگر پدیده دیگر در عکس باشد بطور مثال: دود در عکس به معنای پدیده آتش است.

اسماعیل عباسی که جزو داوران بیست و یکمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان انتخاب شده بود، با توضیح و تفکیک: نقد، توصیف، زیبایی شناسی، تفسیر و ارزیابی عکس به سخنان خود پایان داد تا در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیات داوران، بصورت گفتگو و گپ، کارگاه را مدیریت کند.

هنرمندان جوان در رشته عکاسی؛ از بازارچه سنتی و تاریخی اردبیل، دریاچه شورابیل و روستای سقزچی و با حضور مسعود زنده روح كرماني، بعنوان داور سوم برای شرکت در بخش رقابتی این جشنواره عکاسی کردند.

در بخش عکس این جشنواره: فیاض بهپور از اردبیل موفق به کسب مقام اول، شایان جوان خوشدل از تهران کسب مقام دوم و سجاد دادپور از اردبیل موفق به کسب مقام سوم شدند.

بیست و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر از 17 تا 20 شهریورماه 1393 در اردبیل برگزار شد.

اگر واقعا آقای عباسی گفتن "نشانه ی نمایه ای به معنای این است که پدیده‌ای نشانگر پدیده دیگر در عکس باشد بطور مثال: دود در عکس به معنای پدیده آتش است." واقعا متاسفم. چه لزومی دارد چیزی که بلد نیستم رو توضیح و شرح بدیم. !!! چه بهتر است که فقط در حد حیطه ی مطالعاتی خودمون حرف بزنیم.

مجید

یه نکته خیلی جالب رخ داده؛
من توجه شما رو به (گزارشی از برگزاری نشست «خوانش عکس» در کرمان-اسماعیل عباسی) که سه شنبه 4 شهریور توسط سایت عکاسی به آدرس: http://www.akkasee.com/news/16869 انتشار یافت جلب می کنم. تقریبا مقدمه و ... کپی شده و طی تغییر مکان از کرمان به اردبیل دوباره همان سخنان تکرار شده در فاصله ی زمانی 20 روز. اینکه چقدر شباهت داره رو به عهده ی خودتون میزارم و همین طور قصد قضاوت ندارم و دیدگاهم رو در دو پی نوشت زیر ارائه میدم:
پ.ن1:
یعنی در این دو نشست هیچ کلمه ی متغیری بیان نشده؟ این تکرار منظم در حالی داره ارائه می شه که خیلی کلی و ... هست و تکرار اون بعد از کرمان چه کمکی می کنه؟ من توصیه می کنم استاد این مباحث رو به صورت کامل و با ثبات و ... برای بازنشر در اختیار سایت ها و ... به صورت مقاله قرار دهند.
پ.ن2:
احساس می کنم این نکات قرار دادی فقط مختص به عکاسی نیست و زبان بصری و البته درجایی دیگر از بیانات حتی به نشانه شناسی درام هم مربوط می شود و از این منظر مبحث فراتر و کلی تر از اینه که به این نکات بسنده کنیم. و در راین تکرار منظم و متوازن اون هارو در اختیار سایت ها و ... قرار دهیم.
و در آخر پیشنهاد می کنم این ارائه به صورت منسجم و مشخص و بدور از روند تکرار طی مقالاتی برای بازنشر در اختیار سایت و ... قرار گیرد.
با تشکر

-
عکسخانه: ممنون از شما برای نکاتی که متذکر شدید.

حسین کنتی

خیلی ممنون می شم اگر فایل صوتیش رو اگر در اختیارتون هست بذارید

--
عکسخانه:
با سلام خدمت شما. خیر متاسفانه فایل صوتی را در اختیار نداریم و این مطلب را آقای مجرد لطف کردند و از اردبیل برای ما تهیه کردند. تلاش عکسخانه بر این است که تاجایی که امکان حضور در جلسات و نشست‌ها باشد و البته مسئولین برگزاری و سخنران‌ها هم اجازه‌ی ضبط صدا بدهند، در بخش پادکست این جلسات را پوشش بدهیم.

کیان

دوست عزیزی که از تکرار نشست گله کرده کردن گویا متوجه نیستن که همونجور که از اسم نشست ها برمیاد اینها عین هم هستن و همه جای دنیا این امر متداوله که نشستی با یک عنوان در چند جا برگزار می شه. و گویا متوجه نیستن که بسیاری از مباحث دنیای هنر مربوط به هنر خاصی نیست اما در هر گرایشی، هنرجویان اون رو می خونن. حالا اینکه در چه مدیومی ارائه بشه مبحثی جداست. هر چند که استاد با توجه ضعف هنرجویان ما در این موارد و شناختی که استاد از ضعف پایه ای هنرجویان دارن و خواستن در نشستی رو در رو و تعاملی موضوع رو مطرح کنن کار بدیه؟! خیلی جفا کارانه حرف نزنیم و جایگاه خودمون رو بهتر بشناسیم.

کیان

توجه آقایان مجید و حسین را به نوشته ای با عنوان «نامه سرگشاده به آقایان، مجید و حسین» در http://abbasi.akkasee.com/20885 جلب می کنم.

اسماعیل عباسی

برای کیان عزیز؛
کیان جان، نمیدونم سایت عکاسی رو که لینکش رو اینجا قرار دادم، دیدید یا نه! (سو تیتری یکسان و به نوعی کپی و ... از یک سایت و قرار دادن اون ها طی اختلاف زمانی در یک سایت دیگر. و سپس بدنه ی یکسان.)
من فکر کنم حرفم واضح باشه؛ اگر قرار به شکل گیری گفتمان هست، این نحوه ی برخورد با موضوع نیست! و اگر من چنین بازخوردی رو ارائه میدم نشون از مشکل در ارائه پیام هست که فکر کنم این هم واضح باشه و همین طور منطقی.
سعی کردم قضاوت نکنم (البته در مورد آقای عباسی در وبلاگشان توضیحاتی داده اند که نظرم را به طور مفصل در وبلاگ ارائه میدهم.) و فکر کنم با قرار دادن پی نوشت به اصل موضوع اشاره کردم که موجب نقض گفته های شما می شه. من به خوب و بد اشاره نکردم؛ من به پیام اشاره کردم و اهمیت اون، اگر این موضوع مهم است، آقای عباسی عزیز می توانند آنرا در یک مقاله و یا در گفتارها و یا گفتمان ها در ارائه سایت ها قرار بدهند.

جناب عباسی؛ با تشکر. نظرم را در وبلاگتان تشریح میدهم.

حسین کنتی