انتشار کتاب «عکسی مقدماتی»
عکسخانه خبر ۱۳۹۶/۰۲/۱۵

انتشار کتاب «عکسی مقدماتی»

کتاب «عکاسی مقدماتی» جلدنوشته‌ی اسماعیل عباسی توسط نشر «کتاب پرگار» منتشر شد.

کتاب «عکاسی مقدماتی» ۱۴۴ صفحه، گلاسه و رنگی، بیست و هشت هزار تومان قیمت دارد. 

در مقدمه‌ی کتاب به قلم اسماعیل عباسی آمده است: «با تغيير فرايند عکاسي از فيلم به ديجيتال، دوربين‌هايي توليد شد که نسبت به دوره‌يِ عکاسيِ فيلمي، از امکانات و تسهيلات بيشتر برخوردار بود. هرچند بسياري از اين امکانات کار عکاس را آسان کرد اما در مواردي نه تنها گرهي از کار او نگشود بلکه به دليل پيچيده‌تر شدن کار، غالباً موجب سردرگمي کاربر نيز شد. برخي از اين امکانات، با هدف پيشي گرفتن در بازار رقابت جهاني به دوربين‌ها تحميل شد. همين گستردگي و پيچيدگي تنظيم‌ها گاه عکاس را درگير کرده و کار او را کُند مي‌کند.

دفترچه‌ي راهنماي دوربين‌ها هم، که هر خريداري بايد آن را با دقت بخواند، به هر دليلي مطالعه نمي‌شود. کتاب حاضر به خواننده کمک مي‌کند تا با شناخت ابزارِ کارِ خود، نقش هر يک از آنها را در توليد عکس ياد بگيرد. کتاب عکاسي مقدماتي کاربُردي و آموزشي است، از اين رو کوشيده‌ام از زياده‌گويي پرهيز شود و لحن و بياني ساده داشته باشد. براي روشن‌تر شدن موضوع نيز تا حد ممکن، از عکس استفاده کرده‌ام. اين عکس‌ها يا از منابع گوناگون گِردآوري شده‌اند يا خود آنها را ساخته‌ام.»

در بخش ابتدایی کتاب می‌خوانیم:

«طى قرن‌ها آدمى نياز شديدى براى اطلاع‏رسانى داشته است. اين نياز در طول سال‌ها افزون‌تر شده است. امروزه مردم، بيش از پيش، به افراد، ابزار و دستگاه‌هايى متكى هستند كه اطلاعات ديدارى و شنيدارى را به روز و به لحظه تهيه مى‏كنند. عكاسى در مركز تمامى ارتباطات قرار دارد. مدرسان و دانش‌پژوهان از عکس براى ياد دادن و ياد گرفتن بهره مى‏‌برند.

عكس رخدادهاى زيادى را ثبت مى‏كند و نكات فراوان براى گفتن دارد. هنگام عكاسى، شايد، كار چندان با اهميت به نظر نرسد اما با گذشت زمان، عكس معناى فراوان مى‏يابد. عكس راوى حقايق زمان گذشته براي آيندگان است و عكاس قادر است با دوربين خود، برشي از زمان و مكان را براى هميشه ماندگار كند.

عكس با مردم جهان رابطه برقرار مى‏كند. مردم نقاط مختلف گاهي حتي بدون زيرنويس عكسى را كه در ناحيه‌ي ديگري تهيه شده است، مى‏فهمند. البته گاه افزودن شرح، معناى خاصى به عكس مى‏دهد. همگان با عكس سر و كار دارند و براى دريافت اطلاعات مورد نياز خود به عكس تكيه مى‏كنند. عکس بيش از يک قرن و نيم است که به عنوان سندي معتبر از واقعيت، مورد پذيرش و اعتماد بوده است. محتواى عكس‌ها متناسب با تعداد افرادى كه عكس مى‏گيرند، تفاوت دارد. دوربين عكاسى ثبت مى‏كند و تصوير، يادآور آن چيزى است كه عدسى ديده است. عكاسى يكى از ابزارهاى بسيار مفيدى است كه جهان به خود ديده است. آموزش، اطلاع‌رساني، ثبت و حفظ لحظه‌هاي زمان حاضر براي آيندگان؛ جاودانه کردن خاطره‌ها، تصوير افراد و شيوه‌هاي زندگي، فرهنگ‌ها و مکان‌ها؛ ثبت تلخي‌هاي جنگ و لحظه‌هاي خوش صلح و شادماني، برانگيختن احساس‌ها و حتي تغيير شرايط اجتماعي؛ نشان دادن کاستي‌ها و شيوه‌هاي مطلوب زندگي جملگي در حوزه‌ي عکاسي است.

روزانه 8/1 ميليارد عكس در اينترنت بارگذاري مى‏شود. بيشتر اين عكس‌ها را افرادى مى‏گيرند كه عكاسى برايشان سرگرمي است. مردم از اين كه عكس بگيرند يا ديگران را در مشاهده‌ي آنها سهيم کنند، لذت مى‏برند. در سال‌هاى اخير توليدكنندگان، دوربين‌هايى را ساخته‏اند كه كار با آنها بسيار ساده است. افزودن دوربين به تلفن‌هاي همراه بسيارى از افراد را که حتي پيش از آن به عکاسي فکر نمي‌کردند، به اين کار راغب کرده است.

اشاره به مواردي از کاربردهاي عکاسي در زير مي‌تواند نشانگر نقش گسترده‌ي عکاسي باشد. هرچند مي‌توان مواردي ديگر را به اين سياهه افزود.»

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از وب‌سایت پرگار  یا غرفه کتاب پرگار در نمایشگاه کتاب خریداری کنند.

نشانی کتاب پرگار در نمایشگاه:

بخش ناشران عمومی – سالن A3 راهرو7 غرفه شماره31