نمایشگاه «جهان از نگاه من» در گالری افدستا
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۶/۲۴

نمایشگاه «جهان از نگاه من» در گالری افدستا

پنجشنبه 26 شهریور ۹۴ نمایشگاه «عکاسی جهان از نگاه من» روایت نوجوانانی که برای اولین بار دوربین به دست گرفته و خود و محیط اطرافشان را به تصویر کشیده‌اند در گالری افدستا گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه حاصل شش جلسه کارگاه آموزش عکاسی مقدماتی است که با همکاری خانه کودک مهرگان و خانه کودک و نوجوان سروش آسمان فارس در شهر مرودشت استان فارس برگزار شده است. هدف از برگزاری این کارگاه عکاسی آشنا کردن کودکان با هنر عکاسی وایجاد مکانی برای آنها برای بیان احساسات و درک محیط اطراف خود بوده است. هدف دیگر این کارگاه ایجاد پل ارتباطی بین بزرگسالان و نوجوانان است. نوجوانان با بیان خواست‌ها و علایق و ناخوشنودی های خود به زبان عکاسی با جامعه سخن گفته‌اند. ایجاد این پل ارتباطی بین دنیای نوجوانان و بزرگسالان معمولا نادیده گرفته می‌شود اما برای زندگی در جامعه ای سالم و با ارتباطات سالم این فاصله و عدم درک باید از میان برداشته شود. یکی از روش های ایجاد این پل ارتباطی ُ گفتگو و درک متقابل است. استفاده از هنر و در این بخش استفاده از هنر عکاسی وسیله ای برای ایجاد این پل بوده است. با درک بهتر افراد یک جامعه می توان محیطی آرامتر و خلاقانه تر ایجاد کرد.در این کارگاه پس از آشنا کردن نوجوانان با دوربین عکاسی از آنها خواسته شد با موضوعات داده شده به عکاسی بپردازند. موضوعاتی مانند: من چگونه خودم را می بینم(من کیستم). محیط اطراف من.موضاعات نشاط آور و خوشحال کنند. مسائل و مشکلاتی که باعث ناخشنودی انها می شوند را با زبان عکاسی بیان کنند. نوجوانانی که در این دوره شرکت کردند از مناطقی دور از مرکز انتخاب شده اند. نوجوانانی که نسبت به همرده های سنی خود در شهرهای بزرگ از امکانات بسیار کمتری برخوردار هستند.با این موضوعات ضمن پرورش خلاقیت نوجوانان به انها در بیان نظرات و عقایدشان تلاش شده تا حس اعتماد به نفس در آنها تقویت شود. این کارگاه عکاسی زمینه ای برای تعدادی نوجوان ایجاد کرد تا آنها بتوانند حرف ها و نظرتان و خواسته و آرزوها و همچنین مشکلاتشان را به زبان هنری برای افراد بزرگسال جامعه و تصمیم‌گیران بیان کنند.

در این نمایشگاه 40 اثر از چهار هنرجوی 12 تا 18سال که برای اولین بار به آنها دوربین داده شده تا با نگاهی ساده و بی آلایش جهان اطراف خود را به تصویر بکشند، به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه پیش رو با همکاری خانه کودک مهرگان و خانه کودک و نوجوان سروش آسمان فارس بر پا شده است.

عکاسان نوجوان حاضر در نمایشگاه عبارتند از ابراهیم مزیدی پور، علی‌رضا قنبری، ملک احمد تاجیک و یار محمد تاجیک.

گشایش: پنجشنبه ۲۶ شهریور – ساعت ۱۷ تا ۲۱

نمایشگاه تا یکم مهر ۹۴ هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ دایر است.

آدرس گالری افدستا: شیراز - بلوار پاسداران (زرهی)، روبروی خیابان کلاه دوز، نبش کوچه 58، طبقه اول ساختمان عاج