فراخوان چهارمین جشنواره عکس فیروزه
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۶/۱۶

فراخوان چهارمین جشنواره عکس فیروزه

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، چهارمین دوره‎ی جشنواره‎ی عکس فیروزه را با همکاری خانه‎ی عکاسان تبریز و در دوره زمانی ۳ ماهه برگزار می‎کند.

موضوع اصلی این دوره از جشنواره "اولین‎های شهر تبریز" تعیین شده است.

بدین منظور، برنامه هایی تدوین شده است تا عکاسان مستند با حضور در روزهای مشخص، خلاقیت خود را در قالب موضوعات معین شده جشنواره به نمایش بگذارند. این برنامه ریزی به ترتیبی اتخاذ شده است که، هر عکاس شرکت کننده بتواند تعریف خود از موضوع یاد شده را به تصویر کشیده و روایت امروزی از آن را به مخاطب نشان دهد؛ بدیهی است، مطالعه قبل از حضور در ایام جشنواره، در خصوص موضوعات معین شده، در انجام هر چه بهتر آن موثر خواهد بود و پیشنهاد برگزار کننده به جدی گرفتن امر پژوهش، قبل از انجام عملیِ عکاسی می باشد.

بر این اساس، شصت نفر از عکاسان، به مدت هشتاد روز را در تبریز میهمان جشنواره خواهند بود تا موضوعات انتخابی خود را عکاسی کنند. براساس برنامه ی زمان بندی شده، هر چهار روز سه نفر از عکاسان علاقه مند در تبریز حاضر خواهند بود.

کارگاه های عکاسی ویژه ای نیز برای بالا بردن میزان مهارت شرکت کنندگان در جشنواره و با حضور عکاسان حاضر در طول جشنواره برگزار می گردد. در پایان، عکاسی یک روزه ای نیز با حضور شصت عکاس در مراسم اختتامیه، با عنوان «زیبایی های تبریز از دوربین عکاسان» برگزار خواهد شد که جایزه ی ویژه ی شهردار تبریز به مبلغ شش میلیون تومان برای برنده تعلق خواهد گرفت. بدین منظور، و برای انتخاب عکاسان علاقه مند و تشخیص توانایی آن ها، در وهله ی نخست، لازم است عکاسان «مجموعه عکس» خود را با موضوع آزاد به ستاد اجرایی ارسال کنند تا شصت نفر شرکت کننده نهایی انتخاب شوند. عکاسانِ برگزیده برای شرکت در جشنواره با مشورت ستاد اجرایی به انتخاب زمان و موضوع عکاسی خود از بین موضوعات پیش بینی شده خواهند پرداخت.

زمان ارسال آثار از زمان اعلام فراخوان تا ۲۲ شهریورماه ۹۲ بوده - تا ۶ مهر تمدید شد- و آغاز رسمی جشنواره، از اول مهرماه می‎باشد.

موضوع :

الف) چاپخانه

ب) فرش تبریز

پ) روزنامه ی ملی

ت) عکاسی

ث) ورزش

ج) حماسه ی تاریخی مشروطه

چ) بلدیه

ح) آموزش و پرورش نوین ایران 

عکاسان از موضوعات مشخص شده در موارد هشت گانه ی بالا، می توانند تا دو مجموعه عکس را به دبیرخانه برای شرکت در مسابقه ی نهایی ارایه بدهند.

شرایط شرکت در جشنواره ی چهارم فیروزه:

1. علاقه مندان پس از ثبت نام بر روی سایتِ جشنواره، یک مجموعه ی مستند با موضوع آزاد (7 تا 12 اثر رنگی یا سیاه/ سفید) به نشانی ایمیل  ارسال کنند. نشانی سایت : honar.tabriz.ir و نشانی ایمیل: firouze@tabriz.ir

2. نام پذیرفته شدگان از طریق سایت جشنواره، در اواخر شهریور ۹۲ اعلام می شود. اندازه ی عکس های اولیه ارسالی باید ۱۲۰۰ × ۸۰۰ با فرمت JPEG باشد.

3. عکاسان شرکت کننده، با رأی داوران به جشنواره راه خواهند یافت.

4. ایاب و ذهاب عکاسان بر عهده ی خودشان بوده ولی، اسکان در مدت برپایی جشنواره بر عهده ی ستاد خواهد بود.

زمان‌بندی برنامه:

۱- پس از اعلام فراخوان، عکاسان سرتاسر کشورمان، یک ماه فرصت دارند که مجموعه عکس های خودشان را به نشانی داده شده بفرستند.

۲- پس از یک هفته از اتمام مهلت، برگزیدگان جشنواره از طریق سایتِ سازمانِ فرهنگی هنریِ شهرداریِ تبریز (honar.tabriz.ir) اعلام می شود. عکاسان برگزیده، برای حضور خود در تبریز، باید در سایت یاد شده ثبت نام کرده و زمان عکاسی خود را اعلام کنند. این کار به دلیل طرح جشنواره، با محدودیت هایی همراه خواهد شد که نیاز به هماهنگی زیاد دارد.

۳- در مدت بر پایی جشنواره، عکاسی از ۸ صبح آغاز می شود و عکاسان چهار روز (سه شب) میهمان جشنواره خواهند بود. با پایان یافتن کار عکاسی، دو مجموعه با مشخصات و در اندازه ی کامل، به آرشیو دبیرخانه تحویل داده می شود. در صورت نیاز، فایل RAW درخواست خواهد شد. شرکت کنندگان می توانند در صورت علاقه برای برگزاری کارگاه عکاسی، در حول موضوع عکاسیِ خود، پیشنهادشان را به دبیرخانه جشنواره ارایه کنند تا تسهیلات لازم برای اینکار انجام پذیرد. عکاسان پذیرفته شده در روز اختتامیه (27 تا 29 آذرماه) در تبریز میهمان ستاد برگزاری جشنواره خواهند بود.

جوایز:

نفر نخست: ۵ میلیون تومان

نفر دوم: ۴ میلیون تومان

نفر سوم: ۳ میلیون تومان

نفر چهارم: ۲ میلیون تومان

نفر پنجم: ۱ میلیون تومان

نفر ششم: ۹۰۰ هزار تومان

نفر هفتم: ۸۰۰ هزار تومان

نفر هشتم:۷۰۰ هزار تومان

نفر نهم: ۶۰۰ هزار تومان

نفر دهم: ۵۰۰ هزار تومان

جایزه ویژه شهردار تبریز: ۶ میلیون تومان

قوانین چاپ و نشر آثار:

- همه ی حقوق آثار جشنواره ی عکس فیروزه بر عهده ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز بوده و حق چاپ و نشر آن را دارد.

حق تألیف برای هر مجموعه عکس، مبلغ 70 هزار تومان تعیین شده است.

فرم ثبت نام جشنواره (+)

مهلت ارسال اثر به جشنواره فیروزه تا ششم مهر ماه تمدید شد

عکسخانه:
ممنون

عباس عزیزپور