نمایشگاه فرزانه قدیانلو در گالری آرته
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۷/۰۹

نمایشگاه فرزانه قدیانلو در گالری آرته

نمایشگاه عکس‌های فرزانه قدیانلو با عنوان پنج‌شنبه‌ها، از روز جمعه یازدهم مهر، در گالری آرته برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه ۵۰ عکس ۱۳ در ۱۸ به انتخاب پیمان هوشمندزاده به نمایش در خواهد آمد. «پنج‌شنبه‌ها» پروژه‌‌‌ی مستند خانوادگی است و همچنان روند تهیه عکس‌ها ادامه خواهد داشت. فرزانه قدیانلو متولد ۶۸، فارغ‌التحصیل سینما دانشگاه هنر تهران است. وی پیش از این در سال ۹۲ در نمایشگاه گروهی که در گالری راه ابریشم برگزار شد شرکت داشته است. «پنج‌شنبه‌ها» اولین نمایشگاه انفرادی این عکاس است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:«خـُب قضیه از این قراره که ما پنج شنبه ها دور هم جمع می شیم،حالا دور و بر غروب که پاشی بیای اینجا هممون خوابیم می ریم یه چرخ می زنیم تو پس کوچه بُن بَستـا،صَب می کنیم پاهای زخم و زیلیمون خُش که شد،یه نفس عمیق می کشیم دَرُ وا می کنیم می ریم تو ُ ضیافتِ تکرارُ شروع می کنیم.»

همچنین رامیار منوچهرزاده  یادداشتی برای نمایشگاه نوشته است: «خانه پدری ...جایی برای بودن...

برای من هنوز یکی از جذابیتهای عکاسی در کندوکاو است ؛ یکجور فضولی و سرک کشیدن.راز پرتاب شدن و توفیق حضور کنجکاوانه در لحظه.دریچه ای برای ورود بیننده به دنیایی کشف نشده. عکس های فرزانه همچون یک ناظر حاضر بر فضای پیرامون خانواده اش ، از منظر یک دانای مشرف بر روابط آشکار و نهان، سایه حضورش را میان همه چیز گسترانده و در جستجوی لحظه های شگفت این داستان نشسته.این اتمسفر چیزی نیست که تو فقط بتوانی بیننده اش باشی ؛ بلکه به درونش کشیده می شوی.این حال و هوا همان چیزیست که از اشرافش به موضوع زندگی خانوادگیش به درون عکسها نشت می کند.عکس های او قصه ی تراژیک بزرگ شدن است و هر آن چه که تغییر می نامیم. ترس و واهمه ی از دست رفتن همه این روزهای خوش با هم بودن،جای امن بازی کردن،خوردن،خوابیدن،خندیدن ودرکنارهم زیستن یا شایدهم نکوداشتی بر یک لحظه،یخ زده در زمان که نشانی شود بر بودنمان برای آیندگان. به باور من عکس های این نمایشگاه تورقی است بر لایه های بازنمایانده شده ی یک خانواده نزدیک از طبقه متوسط شهری که عکاسش "سالی مان" وار هم چون یک ناظر بی طرف ثبت کننده دوران گذار آن است.»

این نمایشگاه تا پنج‌شنبه ۱۷ مهر ادامه خواهد داشت.

آدرس گالری آرته: میدان ونک،خیابان ملاصدرا،بزرگراه کردستان جنوب،شیراز جنوبی، پایین تر از همت،بلوار علی خانی،۲۰متری گلستان،۱۲متری دوم،پلاک۳