«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ جیانفرانکو مورالدو: شکافته‌شدن سد
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۶/۲۷

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ جیانفرانکو مورالدو: شکافته‌شدن سد

مجله ل‌اوروپئو از سال ۱۹۴۵ برای اولین بار به صورت هفتگی و با هدف مخاطبانی از بین طبقه جدید فن‌سالاران و روشنفکران منتشر شد و به سرعت خود را به عنوان یک صدای منتقد در جامعه‌ای در حال تحول سریع مطرح و تثبیت کرد.

۱۹۶۳

جیان‌فرانکو مورالدو عکاس این نشریه در نزدیک به ۲۰۰۰ گزارشی که در طول ۳۰ سال برای L'Europeo تهیه کرد، در عین‌حال که زلزله‌ها، کشتارها و جنگ‌ها را در ویتنام و مصر و سیرالئون و اتیوپی به تصویر می‌کشید، بازسازی و چالش‌های اجتماعی در ایتالیا را هم مستند کرد.

سد وایونت، یکی از بلندترین سدهای جهان در سال ۱۹۶۱ تکمیل شده‌بود، اما پس از بارندگی‌های شدید ۱۹۶۳ و رانش زمین در مخزن شد وایونت، باعث شد که آب ذخیره شده با ایجاد شکاف در بدنه سد شروع به نشت کند، این نشتی شدید باعث شد روستاهای درون دره را آب ببرد و بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته‌شوند. روایت تصویری مورالدو از نجات‌یافتگان که در یک چشم‌انداز شسته شده از جایی که قبلا روستای‌شان در آن قرار داشت، مردم ایتالیا را که کشورشان به شدت درگیر مدرنازیزاسیون بود، تحت تاثیر قرار داد.

تمرکز مورالدو بر نجات‌یافتگان ویژگی اصلی نگرش او بود. او در جایی گفته‌است: «هیچ چیز جالبی در نشان دادن جسد انسانی مرده که بر روی زمین افتاده وجود ندارد، این روایت دراماتیک آدم‌های زنده است که توجه من را جلب می‌کند. (۲۰ اکتبر ۱۹۶۳)

* جیانفرانکو مورالدو (Gianfranco Moroldo)؛ شکافته‌شدن سد (Dam Burst): ل‌اوروپئو (L'Europeo)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری