RAISR گام بلند گوگل برای بزرگ‌نمایی با کیفیت تصاویر با وضوح کم
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۸/۲۶

RAISR گام بلند گوگل برای بزرگ‌نمایی با کیفیت تصاویر با وضوح کم

انتظار نمی‌رود عکسی با وضوع پایین به عکسی کاملا مشابه با وضوح بالا و سایز بزرگ تبدیل شود، اما گوگل با توسعه فن‌آوری تازه‌ای به نام RAISR تلاش می‌کند که این آرزو را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

شاید تا حالا زیاد برای شما پیش آمده باشد که مجبور باشید یک تصویری با وضوح یا رزولوشن پایین را بزرگنمایی کنید. و چقدر این کار مشکل و نتیجه نهایی تا چه اندازه ناخوشایند است. برای گرافیست‌ها که گاهی به جای وکتور با عکس سر و کار پیدا می‌کنند یا صفحه‌آراهای نشریات و همه افراد دیگری که روزمره با ویرایش تصویر سر و کار دارند چنین موردی پیش می‌آید. واقعا انتظار نمی‌رود عکسی با وضوع پایین به عکسی کاملا مشابه با وضوح بالا و سایز بزرگ تبدیل شود، اما گوگل با توسعه فن‌آوری تازه‌ای به نام RAISR تلاش می‌کند که این آرزو را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

البته پیش از این فن‌آوری‌های دیگری هم از جمله فن‌آوری‌های اوپتیک سوپر رزلوشن برای این کار وجود داشت، اما گوگل ادعا می‌کند فن‌آوری ابداعی جدیدش ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر و در عین حال نتیجه‌ای کاملا واضح‌تر عرضه می‌کند.

بسیار در فیلم‌های کارآگاهی و سریال‌های تلویزیونی صحنه‌هایی را می‌بینیم که تصویر بی‌کیفیت یک دوربین مدار بسته برای شناسایی یک جنایتکار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارآگاهان از مسوول فنی پشت کامپیوتر می‌خواهد تا تصویر او را واضح‌تر کنند.  تاکنون فن‌آوری‌هایی برای بهبود و بزرگ‌نمایی تصویر وجود داشت، اما گوگل تصمیم گرفته‌است یک روش تازه را استفاده کند.

فن‌آوری «RAISR» مخفف عبارت «ابرواضح‌سازی سریع و دقیق تصویر (Rapid and Accurate Image Super-Resolution)» است. این فن‌آوری تلاش می‌کند که در مرحله اول تصویر را به شیوه خطی با بزرگ‌کردن هر یک پیکسل از تصویر بزرگنمایی کند، سپس نوبت به وضوح می‌رسد، اینجا گوگل سراغ خود کامپیوتر می‌رود و از نرم‌افزارش می‌خواهد که به صورت خودآموز بهترین فیلترها را برای مناطق مختلف عکس انتخاب کند.

Left: Original, Right: RAISR super-resolved 3x, Image. Google
تصویر سمت چپ: تصویر اصلی, تصویر سمت راست: RAISR super-resolved 3x, Image. Google

فن‌آوری گوگل به صورت پیوسته پیکسل‌های بزرگ را زیر فیلترهایی قرار می‌دهد و همان منطقه را با نمونه عکس کم وضوح مقایسه می‌کند تا ببیند عکس‌ها چقدر شبیه به هم هستند. هر فیلتر یک بار روی پیکسل‌های بزرگ شده در یک منطقه قرار می‌گیرند و دوباره با همان منطقه در عکس کم وضوح در عکس مقایسه می‌شوند. به این فرآیند «یادگیری ماشین یا Machine Learning» گفته‌می‌شود. یعنی نرم‌افزار و رایانه با مقایسه متوالی هزاران باره تصویر مناطق بزرگ‌نمایی شده تصویر با تصویر اصلی، یاد می‌گیرد که برای هر پیکسل بزرگ شده و برای هر منطقه از چه فیلتری استفاده کند. فرآیند۱۰ هزار بار مقایسه برای فن‌آوری سخت‌افزاری امروزی نزدیک به یک ساعت طول می‌کشد.

 

منبع:‌+