ملاک عکس خوب چیست؟  ضرب‌آهنگ خوبی دارد، می‌توانی با آن برقصی
الک سوث مقاله ۱۳۹۴/۰۷/۳۰

ملاک عکس خوب چیست؟  ضرب‌آهنگ خوبی دارد، می‌توانی با آن برقصی

هر کسی می‌تواند عکسی به خوبی عکس «سه‌چرخه» اگلستون بگیرد، اما تابه‌حال فقط تعداد انگشت‌شماری توانسته‌اند کتابی به خوبی «راهنمای اگلستون» تهیه کنند.

ترجمه: امیر کردونی

«قانون پایه‌ای یکسانی بر تمامی انواع موسیقی استوار است، قوانینی نانوشته. نمی دانم چیست، اما حسش می‌کنم»

ران وود

وقتی درباره‌ی مدیوم عکاسی حرف می‌زنم، معمولا علاقه دارم به‌صورت مقایسه‌ای صحبت کنم. معمولا مقایسه عکاسی با ماهیگیری یا شعر را ترجیح می‌دهم. اما زمان بحث در مورد جذابیت تک‌عکس، دوست دارم درباره‌ی موسیقی پاپ صحبت کنم. آهنگ‌های پاپ، مثل عکس، چیز ساده‌ای هستند. موسیقی پاپ به طور معمول از یک ترانه و ملودی ساده چند دقیقه‌ای در یک ساختار ورس/کروس تکرارشونده تشکیل می‌شود. برای هر شخص آماتوری ساختن آهنگ پاپ، درست مثل عکاسی‌کردن، کاری آسان است.

اما چه چیز دو آهنگ پاپ را از یکدیگر متمایز می‌کند؟ شک ندارم اگر کسی می‌توانست نظرات بزرگترین ترانه‌سرایان را جویا شود چند جواب مشابه مثل سادگی و گیرایی می‌شنیدیم اما تعریف آن همچنان یک راز باقی خواهد ماند. در آخر بیشتر مردم می‌گویند خوب بودن آهنگ را در هنگام گوش‌دادن به آن متوجه می‌شوند.

اما این یعنی آنها نیاز دارند تا آن آهنگ را حتما گوش کنند. در حال حاضر ۲۶ میلیون آهنگ برای دانلود در آی‌تیونز موجود است. دانستن این‌که چه تعداد از آنها آهنگ‌های خوبی هستند بسیار مشکل است. اما در حال حاضر که این متن را می نویسم آهنگ Happy از فارل ویلیامز در آمریکا، فرانسه، آلمان، فنلاند، اسپانیا و سوئیس رتبه اول را دارد. آیا Happy آهنگ خوبی است؟ همسرم و بچه‌هایم اینطور فکر می‌کنند. اما این آهنگ چون محبوب است خوب است یا چون خوب است محبوب است؟ پاسخ به این سوال تقریبا غیرممکن است. آنچه واضح است این است که معروفیت گسترده این آهنگ بر اینکه آن را موفق تلقی کنیم تاثیر زیادی داشته است. بوی جورج[۱]  زمانی پرسید: معیار یک آهنگ پاپ خوب چیست ؟ و خود نیز پاسخ داد: پخش رادیویی![۲]

عکس‌ها ترانه‌های کوچک پاپ هستند. اما در همین هنگام که ۲۶ میلیون آهنگ در آی‌تیونز وجود دارند، 16 میلیارد عکس هم در اینستاگرام وجود دارد. به نظرتان چه تعداد از آنها بهتر از عکس «سه‌چرخه» بر روی جلد کتاب عکس «راهنمای اگلستون» است؟ تا چه اندازه چاپ این عکس بر روی جلد «راهنمای اگلستون» توسط موزه هنرهای مدرن نیویورک بر میزان اهمیت و احترامی که برای آن قائل هستیم موثر است؟ پاسخ به این سوال درست مثل پاسخ‌گویی به چگونگی ارتباط میان محبوبیت و خوب‌بودن آهنگ‌های موجود در جداول موسیقی مشکل است. در هنرهای عامه‌پسند، همه‌گیر بودن اثر با موفقیت آن به طور قطع ارتباط تنگاتنگ دارد.

چند سال پیش تلاش کردم علل موفقیت عکس مادر مهاجر دروتیا لانگ را بررسی کنم.  همیشه برایم جالب بود که یکی از موفق‌ترین عکس‌های تاریخ عکاسی عکسی است که به لحاظ تکنیکی ایرادات زیادی دارد (چشمان مادر فوکوس نیستند و انگشت ناخواسته ای که در پایین سمت چپ وارد تصویر شده بود در تاریکخانه حذف شده است). چه چیزی این عکس را تا این حد قدرت‌مند ساخته؟ برای درک این موضوع پنج مادر مهاجر مختلف پیدا کردم و با بچه هایشان از آنها عکاسی کردم. آیا این عکس ها هم خوب هستند؟ یکی از آنها شاید بد نباشد، اما هیچ‌کدام به هیچ وجه قدرت عکس لانگ را ندارند. قصد رسیدن به چنین هدفی حماقتی تمام عیار است.

در نهایت تلاش من برای پاسخ به این سوال‌ها درباره عکاسی چیزی جز ناامیدی برایم باقی نگذاشت. اندازه‌گیری علل موفقیت تک‌عکس، چه تعداد لایک در اینستاگرام باشد، چه قیمت ده‌ها هزار دلاری در یک حراجی، بی فایده و حتی خطرناک است. به همین دلیل من بیشتر به کتاب عکس‌ها و مجموعه‌ها توجه می‌کنم تا به یک تک‌عکس یا یک تک‌آهنگ. در پایان باید بگویم هر کسی می‌تواند عکسی به خوبی عکس «سه‌چرخه» اگلستون بگیرد، اما تابه‌حال فقط تعداد انگشت‌شماری توانسته‌اند کتابی به خوبی «راهنمای اگلستون» تهیه کنند.

پانوشت:

[۱] Boy George خواننده-ترانه‌سرا، طراح مد و عکاس انگلیسی است.

[۲] Airplay. به مقدار زمانی که آهنگی از طریق رادیو (و یا تلوزیون) به پخش موسیقی هنرمندی خاص می پردازد Airplay می‌گویند. افزایش میزان زمانی که کانال‌های رادیویی و تلویزیونی به پخش موسیقی خاص می‌پردازند در موفقیت و فروش آن موسیقی تاثیر به‌سزایی دارد.

این مقاله از مجموعه مقالات «ملاک عکس خوب چیست؟» به سفارش فتوورکس است. این بنیاد از صاحب‌نظران می‌خواهد تا در قالب مقاله‌ای کوتاه به این سوال پاسخ دهند.

منبع: +

سپاس فراوان برای این ترجمه خوب این مقاله فوق العاده

حامد بادامی