نمایشگاه گروهی عکس «مساحت پنهان» در مشهد
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۰۹/۱۹

نمایشگاه گروهی عکس «مساحت پنهان» در مشهد

آثار هنرجویان درس عکاسی مقدماتی سه موسسه آموزشی آرتین، آبرنگ و سروش مشهد که سال گذشته زیر نظر «کیارنگ علایی» این دوره را سپری کرده اند در قالب نمایشگاهی گروهی در گالری آرتین مشهد به روی دیوار می‌رود.

عکاسان این نمایشگاه عبارتند از: محمد اسفراینی، ساناز امامی ترشیزی، شیرین امامی صدر، سحر حسینی، شهریار ذاکرین‌پور، رضا رضائی، محمد روح بخش، مصطفی ساغری، فرزانه سوداگر، جیران شیردل، مریم عابدی، نسترن فرجاد پزشک، شقایق مرادیان‌نژاد، فاطمه مردانی، نرجس نادری‌نژاد، حمید نازکی، ایمان نجار، نسیم نجف‌زاده، سید محسن نوالی میر. 

انتخاب عکس های این نمایشگاه از میان پروژه های کلاسی انجام شده در طول دوره، در جلسه ای با حضور تمامی هنرجویان توسط دکتر محمد ستاری، ساعد نیک ذات، محمد تاجیک، دکتر نعما محمدیان روشن و کیارنگ علایی صورت پذیرفته و تعداد 76 اثر در قالب تک عکس و مجموعه عکس انتخاب نهایی شده است.

کیارنگ علایی مدرس این دوره در مقدمه ای بر این نمایشگاه نوشته است: «در همه این سال ها کیوریتوری آثار عکاسی دانشجویان و هنرجویان عکاسی در مراکز آموزشی مختلف مرا با وجوه تازه و متعددی از آماتوریسم مواجه ساخته است و برای من پنجره ای بوده است تا بتوانم در سایه سار ویژگی های ممتاز آماتوریسم نفسی تازه کنم. آن چه آماتوریسم را برای من از همه جریان های دیگر عکاسی متمایز می سازد قرار گرفتن عکاسان در سایه است و نه نور. در این نوع عکاسی هیچگونه نمایاندن ی وجود ندارد. سن عظیم و فرش قرمزی برای عکاس مهیا نشده است. او در گوشه ای دنج از صحنه مشغول کار خویش است و این کار آن قدر با عشق در هم آمیخته است که صدایش آوار نمی شود روی سر همه. نگاه ها را خیلی آرام به سمت خود می کشاند و در فضایی بی هیاهو به بیان فردی و هویت خویش دست می یازد. نکته دیگر در درخشش کلمه شیفتگی است، خصیصه ای که فقط می توان به یک آماتور نسبت داد. دل دادگی بی چون و چرا به بخشی از دریای عظیم هنر که هیچ منطق و حساب و کتابی، آن حس را ذره ای تقلیل نمی دهد و از خط کش مفلوک سودجویی و منفعت طلبی عاری است.»

نمایشگاه مساحت پنهان در روز پنج شنبه ۲۰ آذر ۹۳، ساعت ۱۷ تا ۲۰ افتتاح می شود و کتاب نمایشگاه نیز در این مراسم به صورت رسمی عرضه خواهد شد.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳، همه روزه در ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.